• شنبه / ۳۰ آذر ۱۳۹۲ / ۱۵:۴۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: isfahan-25720

شب سرد قصه هاي ايراني

شب سرد قصه هاي ايراني

امشب ننه سرما با پشت خميده و عصاي چوبي خود به سراغ بچه هاي ايراني مي رود تا براي آنها از خاطرات چندين و چند هزار ساله اش بگويد. اگر كسي او را نديده باشد حتما قصه هايش را شنيده است. قصه هايي كه سال هاست به بهانه شب يلدا از زبان بزرگترها بر گوش كوچكترها مي نشيند و دل آنها را همراه با آجيل خوردن ها، انار خوردن ها و هندوانه خوردن ها شيرين مي كند.

به گزارش خبرنگار سرويس فرهنگ و هنر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) چند سالي است كه اديبان و پژوهشگران ايراني از كمرنگ شدن آيين و سنت هاي ايراني به ويژه قصه هاي ايراني ابراز نگراني مي كنند.

مصطفي هادوي، شاعر و اديب با بيان اينكه امروزه به خاطر همه گير شدن رسانه ها، تلويزيون، اينترنت و ... شب يلدا كمتر مورد توجه قرار مي گيرد؛‌ اظهار كرد: خانواده ها كمتر به دور يكديگر مي‌نشينند و بيشتر به رسانه ها و تلويزيون توجه مي كنند. اما خوشبختانه هنوز ايرانيان با مهماني هاي خود و خريدن انار و هندوانه و آجيل ياد اين شب را زنده نگاه داشته‌اند.

وي افزود: شب يلدا به خاطر طولاني بودن خود از قديم فرصتي براي جمع شدن خانواده ها به دور يكديگر بوده است كه در آن پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها قصه هاي قديمي خود را براي فرزندان و نوه ها تعريف مي‌كردند.

وي در مورد قصه هايي كه بزرگتر ها در اين شب تعريف مي كردند، اظهار كرد: آنهايي كه اعتقادشان به دين و قرآن بيشتر بود قصه هاي قرآني كه موضوعات تعليمي و تربيتي داشت و هم عبرت بود و هم حقيقت، براي فرزندان خود تعريف مي كردند.

وي ادامه داد: خانواده هايي كه كمتر مذهبي بودند قصه هاي تخيلي و دروغ اما شيرين و شورانگيز مثل هزار و يك شب، امير ارسلان نامدار، سندباد و ... تعريف مي‌كردند.
 
هادوي در مورد نقش و اهميت اين شب در ادبيات ايران تصريح كرد: شب يلدا بيشتر در شعر موضوعيت دارد و شاعران از آن بيشتر براي "تشبيه بليغ" استفاده مي كنند. آنقدر كه از شب يلدا در شعر استفاده شده در نثر استفاده نشده است.
 
وي در مورد وي‍ژگي هاي شب يلدا در ميان ساير جشن ها و رسوم هاي ايراني اظهار كرد: در گذشته ايرانيان براي هر فصلي از سال جشن ها و رسومات گوناگوني مثل جشن مهرگان، جشن سده و ... داشتند كه در ميان آنها شب يلدا به خاطر بلند بودن خود براي شعرخواني و قصه گويي بيشتر مورد توجه قرار گرفت.
 
همچنين سعید محسنی؛ نویسنده در مورد نقش و جایگاه آیین ها در حفظ و ماندگاری قصه های ایرانی می گوید: آنچه که در آیین های ایرانی خیلی مهم است مساله خوردنی ها است و ما در شب های یلدا مثل دیگر آیین های ایرانی شاهد هستیم که اصالت با خوردنی ها است.

وی با بيان اينكه من ارتباطي ميان شب يلدا و داستان نمي بينم، افزود: در آن زمان مردم به این دلیل به قصه گویی و رسانه ها روی می آورند، چون رسانه ای نبود.

وي افزود: همچنان‌که امروز ما می بینیم به دليل تغيير شيوه زيستي مردم، قصه گويي از شب يلدا حذف مي شود اما خوردنی ها همچنان در ناخودآگاه گرسنه ما باقي مي‌ماند.

محسنی با بیان اینکه امروز توجه به ادبیات فولکلور ایران تنها به قشر خاصي تعلق دارد، تصریح کرد: شکی در این نیست که بخشی از آیین ها و افسانه های ما را ادبیات فولکلورمان ساخته است اما با وجود غناي سرشار اين ادبيات در تدوین و حفظ این ادبیات هنوز حق مطلب ادا نشده است.

وی در مورد علت جریان ساز نبودن قصه های ایرانی تصریح اظهارکرد : شاید علت اصلی تبدیل نشدن قصه های ایرانی به یک جریان، زمان بر بودن گذار از سنت به مدرنیته در ایران باشد.

وی ادامه داد: ما در آمریکای لاتین شاهد هستیم به کمک ادبیات فولکلور خود ادبیات رئالیسم جادویی شکل گرفت اما در ایران چنین اتفاقی نیفتاده است. ما توجه به قصه های هزار و یک شب را در میان قشر نخبه محور جامعه شاهد هستیم و نگاه نيز يك نگاه پژوهش محور است.

كدخبرنگار: 13015

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.