• جمعه / ۳۰ آبان ۱۳۹۳ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: isfahan-34212

دولت ها روی صنعت انیمیشن سرمایه گذاری کنند

انیمیشن

تهيه كننده مجموعه "شكرستان" گفت: اگر دولت‌ها متوجه شوند که با کودک و انیمیشن چقدر می‌توانند توسعه اقتصادی ایجاد کنند، به جای تولید خودرو حتما روی صنعت انیمیشن سرمایه گذاری می‌کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، مسعود صفوی عصر روز گذشته (پنج شنبه) در نشست پویانمایی و رونق، اظهار کرد: در دنیا فعالیت‌های بسیاری در صنعت گردشگری با استفاده از انیمیشن انجام شده است.

وی با بیان اینکه زمانی که انیمیشن شکرستان شروع شد، چندین هدف مدنظر بوده است، افزود: حدود 10-12 سال پیش، برای تولید یک مجموعه 13 قسمتی یک انیمیشن حرفه‌ای، دو تا سه سال زمان لازم بود.

مدیر مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری اضافه کرد: سرعت کم تولید انیمیشن باعث شد که در فضای حرفه‌ای سینما و تلویزیون هیچ جایگاهی برای انیمیشن ایجاد نشود. به دلیل اینکه اگر انیمیشن و یا تولید یک کاراکتر با سرعت مناسبی انجام نشود، نمی‌توان آن انیمیشن یا کاراکتر را تبدیل به یک برند کرد. به همین دلیل همواره انیمیشن در مراتب بعدی توجهات قرار می‌گرفت.

تولید انیمیشن با سرعت بالا اقبال و پذیرش بیش‌تری دارد

صفوی ادامه داد: همواره سریال‌هایی که زنده کار می‌کنند و زنده هستند و یا انیمیشن‌هایی که با سرعت تولید می‌شوند با اقبال و پذیرش زودتر مخاطب همراه خواهند شد. سریال‌هایی مانند "خانواده سیمپسون" و "خانواده گای" به دلیل ادامه دار بودن و سرعت تولید و تعداد زیاد معمولا به یک برند تبدیل می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوان توجهات را به سمت انیمیشن جذب کرد باید به یک خط تولید رسید که در طی مدت زمان یک سال، انیمیشنی تولید کنیم که به یک برند تبدیل شود.

تهيه كننده مجموعه "شكرستان"با تأکید بر اینکه مهم‌تر از انیمیشن، محصولات جانبی است، اظهار کرد: زمانی یک انیمیشن در دنیا مهم محسوب می‌شود که محصولات جانبی داشته باشد. به معنی اینکه از صفحه شیشه‌ای بیرون بیاید و به درون اتاق کودک یا روی جلد کتاب و دفتر او برود. بسیاری از انیمیشن‌های معروف دنیا نیز تبدیل به اسباب‌بازی‌ها شده‌اند. تاکنون انیمیشنی در ایران وجود نداشت که تبدیل به برند شود.

صفوی با بیان اینکه معمولا صنایعی که صنایع تکمیلی دارد، سود بیشتری دارند، تصریح کرد: یک انیمیشن پس از ساخت به عنوان نمونه به صدا و سیما فروخته می‌شود و علاوه بر آن می‌توان از آن انیمیشن و شخصیت‌های آن لوازم‌التحریر، اسباب‌بازی، بازی رایانه‌ای و ... ساخت و در اختیار مردم قرارداد و از طریق این موضوع کسب درآمد کرد.

وی خاطر نشان کرد: برای اینکه انیمیشن‌های تولیدی به یک برند تبدیل شود باید عوامل لازم برای این موضوع انجام شود. یکی از آن عوامل، استفاده از عناصری مانند حرکت، لباس، رنگ، صدا، نوع قصه‌گویی و ... است که در ذهن مخاطب ایرانی وجود دارد. این قضیه در مجموعه"شکرستان" وجود داشت.

تهیه‌کننده مجموعه "شكرستان" اضافه کرد: استفاده از عناصری که برای ذهن مخاطب آشنا است باعث شد تا سطح انیمیشن شکرستان یک پله بالاتر رود و این لحظه بود که ما را با میراث فرهنگی روبرو کرد. حدود 60 درصد موفقیت شکرستان حاصل آشنایی بود که در نسل‌های قبل و یا بعد در ذهن مخاطب ایرانی وجود داشت.

صفوی تأکید کرد: در "شکرستان" به صورت خودآگاه وارد مقوله میراث فرهنگی نشدیم، خود انیمیشن باعث شد که ما وارد این قضیه شویم.

ننه قمر همسایه ما بود

وی به شخصیت "ننه قمر" در مجموعه شکرستان اشاره کرد و گفت: ننه قمر همسایه ما بود، من در بچگی بسیار بازیگوش بودم و هر کار بدی که انجام می‌دادم پدرم متوجه می‌شد و برای من مساله شده بود که پدرم از کجا کارهای بد من را متوجه می‌شود، تا زمانی که فهمیدم خبرها از طریق ننه قمر به گوش پدرم می‌رسد و من اصلا بر اساس ننه قمر انیمیشن را تولید کردم.

تهيه كننده مجموعه "شكرستان" افزود: میراث فرهنگی فقط ساختمان‌های تاریخی نیستند، ضرب‌المثل، گوشه‌ای از محله، روایت و ... هم جزو میراث محسوب می‌شود. اگر قصه‌ها از دل فرهنگ گرفته شود، موفق خواهند بود.

صفوی اظهار کرد: عامل اصلی در آفرینش انیمیشن جمعی است که برای تولید انیمیشن تلاش می‌کنند؛ زمانی که از تهیه کننده و کارگردان تا کوچک‌ترین عضو در انیمیشن هم افق نباشند، کار، خوب و موفق از آب درنخواهد آمد.

کاراکترهای انیمیشن، کاراکترهای شهر هستند

وی با اشاره به اینکه شخصیت برند در شهرهای معروف دنیا وجود دارد، گفت: معمولا در شهرهای معروف دنیا به ویژه در ژاپن کاراکترهای انیمیشن، کاراکترهای شهر هستند. یعنی هر شهر برای خود یک شخصیت برند دارد و اگر قرار باشد فعالیتی در آن شهر انجام شود توسط همین شخصیت برند و کاراکتر معرفی خواهد شد.

مدیر مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری ادامه داد: شخصیت برندها به وسیله سریال‌های تلویزیونی و تولید لوازم جانبی به برندهای بزرگ تبدیل می‌شوند و پشتوانه‌ای برای اقتصاد گردشگری خواهند شد.

انیمیشن گروه سنی خاصی ندارد

صفوی به علت انتخاب انیمیشن برای رونق گردشگری اشاره و تأکید کرد: انیمیشن گروه سنی خاصی ندارد اما مساله اصلی انیمیشن برای گروه سنی کودک است. معمولا وقتی که از کودکی چیزی در ذهن قرار می‌گیرد، وابستگی به آن موضوع آغاز می‌شود و آن کودک می‌تواند در دهه‌های بعد به عنوان سرمایه قلمداد شود.

وی خاطر نشان کرد: پس از اتفاقاتی که در 20 سال اخیر برای انیمیشن افتاده، انیمیشن تبدیل به یک زبان جهانی شده است، چراکه تصویر راحت‌ترین چیزی است که تمام دنیا می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

این تهيه كننده با اشاره به یکی دیگر از دلایل انتخاب انیمیشن برای رونق گردشگری اضافه کرد: 90 درصد مخاطبان، عموم مردم هستند که از سطحی از سواد، معرفت و دانش برخوردار هستند. و انیمیشن و سینما از عامه‌ترین ابزارهایی است که می‌تواند مخاطب را جذب خود نماید.

صفوی با بیان اینکه بچه‌های نسل امروز کمتر با قصه و تصویر سنت روبرو می‌شوند، خاطر نشان کرد: نسل جدید نسل گیم و خواهان دکوپاژ سریع است. انیمیشن می‌تواند برای بچه‌های آینده، هویت ساز باشد و میراث فرهنگی را از طریق آن به نسل‌های آینده انتقال دهند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل جذابیت، آشنازدایی است و تنهادر انیمیشن است که با تکنیک تغییر فضا می‌توان آشنازدایی را به وجود آورد.

این تهیه کننده انیمیشن انتقال سبک زندگی را یکی دیگر از کارکردهای انیمیشن دانست و اظهار کرد: انیمیشن در وهله نخست برای خنده است اما می‌تواند سبک زندگی مخاطب را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

صفوی با اعتقاد بر اینکه انیمیشن تنها یک سريال کارتونی و یا یک نقاشی متحرک نیست، تصریح کرد: تولیدکننده انیمیشن، منتقل کننده سبک زندگی، شمایل زندگی، میراث فرهنگی و ...است و می‌تواند در حوزه اقتصادی توسعه‌های بسیاری ایجاد کند.

مدیر مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری تأکید کرد: اگر دولت‌ها متوجه شوند که با کودک و انیمیشن چقدر می‌توانند توسعه اقتصادی ایجاد کنند، به‌جای تولید خودرو از آهن حتما روی صنعت انیمیشن سرمایه گذاری می‌کردند.

کد خبرنگار: 13017

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.