• سه‌شنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: isfahan-44901

مزوتینت های تاریک و عجیب‌الخلقه ها

7
تصاویر مشکی، انسان‌هایی عجیب‌الخلقه و ناراحتی‌هایی که بر در و دیوار گالری نقش بسته است. زنان مأیوس و پریشان با تکنیک مزوتینت به تصویر کشیده شده‌اند، گرچه آنها تنها یک زن نیستند بلکه تغییراتی در چهره و اعضای بدن آنها ایجاد شده که یادآور شرایطی است که در آن به سر می‌برند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، نگین احتسابیان و سمیرا زمانی به کوشش امیر رجایی (به عنوان نمایشگاه‌گردان این مجموعه)، کارهای مشترک خود را در گالری آپادانا برپا کرده‌اند. گرچه آثار منفرد آنها نیز به نمایش گذاشته شده است. کارهای انفرادی احتسابیان با تکنیک های مختلف ترکیب مواد (میکس مدیا) از جمله مداد و ماژیک و گواش انجام شده است. کارهای سمیرا زمانی نیز با چند نوع تکنیک اچینگ، فتواچینگ و البته بیشتر با تکنیک چاپ مزوتینت به نمایش گذاشته شده است، اما غالب آثار با مزونتیت و مشترک است.

در برابر تصاویر ایده آل همچون معلولان می‌مانیم

نگین احتسابیان در گفت و گو با ایسنا درباره آثار ارایه شده می‌گوید: خانم زمانی تخصص در چاپ دستی دارند و به این نتیجه رسیدیم که در خلق آثار با یکدیگر مشورت و کارکنیم.

وی با اشاره به موضوع و محتوای آثار ارایه شده، می‌افزاید: هر دو نفر زن بودیم و سعی داشتیم در آثار خود نیز این موضوع را در نظر بگیریم. با اینکه در جاهای مختلف زندگی می کنیم اما به‌نظر می‌رسد که مجزا از شرایط مکانی ما زن‌ها در هر جا در تقلا برای ساختن تصویری هستیم که جامعه، محیط یا فرهنگ به ما دیکته می‌کند. این تصویر یک‌جا زن ایده آل هالیوودی است و یک‌جا زن خانواده و خلاصه‌شده در مادر فداکار که ممکن است هیچ‌یک کاملا با درونیات ما منطبق نباشد. گویا در باور عمومی تعدادی قالب به ما القا می‌شود که اگر مثل یکی از آنها نباشیم همیشه احساس نقصان می کنیم.

این هنرمند ادامه می‌دهد: ما زن‌ها گاهی در برابر این تصاویر ایده آل خود را موجود ناقصی می‌پنداریم و در آرزوی دستیابی به تصویر کاملی هستیم که طبیعتا هر چه تلاش می‌کنیم به آن نمی‌رسیم. دغدغه‌ی مشترک ما درباره این موضوع، پایه‌ی خلق این آثار شد. این تصاویر تاریک است و شخصیت‌های آن در تلاش به رسیدن به  قالب ایده آل تبدیل به موجودی عجیب‌الخلقه شده‌اند.

احتسابیان اضافه می‌کند: بشر به عنوان یک موجود زنده صاحب فکر دارای ویژگی‌های فردی است که هیچکدام در ترکیب‌های جامد قالب‌های عمومی پیدا نمی‌شود. بنابراین شخص در انتخاب هر قالب از‌پیش‌تعیین‌شده دارای نقصی است؛ یک‌جا قالب ظاهری است و زیادی چاق یا لاغر است، یک‌جا تحصیلات کافی نیست و...

مزوتینت

همچنین سمیرا زمانی در مورد تکنیک مزوتینت که در آثار به کار رفته، می‌گوید: این یک تکنیک بسیار قدیمی است که در قرن 17 برای چاپ کتاب استفاده می شده، اما اکنون بیش تر جنبه هنری پیدا کرده است.

او می‌افزاید: تکنیک مزوتینت به این صورت است که بر روی سطح مس با برخی ابزارها سطح مس را دندانه‌دار می‌کنیم همان‌گونه که در فرش رج می‌زنیم. آنقدر دندانه‌دارش می‌کنیم که اگر مس را زیر چاپ ببریم یک سیاه مطلق به دست می‌آید. سپس با ابزاری دیگر روی این دندانه‌ها را می‌خوابانیم تا طرح خود را بیرون آوریم. هر چه بیشتر دندانه خوابیده و فشار بیشتری وارد شود، در مراحل چاپ رنگ کمتری جذب می‌کند. بنابراین دقیقاً با پروسه‌ای بر عکس طراحی رو به روییم، چراکه در طراحی با یک کاغذ سفید مواجهیم که باید داخل آن طراحی کنیم، اما در اینجا با یک سیاهی مطلق رو به رو به ایم که باید طرح را از دل آن بیرون بیاوریم.

این هنرمند ادامه می‌دهد: در اینجا باید بین سیاهی و سفیدی و طیف‌های میان آن کار کنید. زمانی که مس آماده شد روی آن رنگ می‌گذاریم و سپس آن را پاک می‌کنیم. قسمت‌هایی که سفید کرده‌ایم رنگ کمتری می‌گیرد و با قرار دادن زیر پرس طرح به دست می‌آید.

زمانی با بیان اینکه در ایران کمتر کسی سراغ مزوتینت رفته به دلیل اینکه تکنیک بسیار زمان بری است و دست قوی و حوصله بسیاری می‌خواهد، اضافه می‌کند: در دنیا نیز تعداد هنرمندانی که از این تکنیک استفاده می‌کنند بسیار کم است. این کار با دست و آرنج کار می‌کند و فشار زیادی به آنها وارد می‌کند. به همین دلیل کمتر سراغ آن می روند.

او با اشاره به سایر تکنیک های چاپ و ویژگی‌های آنها خاطرنشان می‌کند: تکنیک هایی همچون اچینگ خطی دو بعدی است، اما در مزوتینت چون با نور بازی می‌شود، می‌تواند ویژگی‌های بسیاری در حوزه نور به دست دهد که در سایر تکنیک ها نیست.
 
مخاطبان آثار هنری در اصفهان باید با دید بازتری به آثاری از این دست بپردازد

امیر رجایی به عنوان گرداننده و مدیر هنری نمایشگاه معتقد است، تکنیک چاپ آن گونه که شایسته است مورد توجه هنرمندان ایرانی و به طبع آن گالری‌ها و مخاطبان قرار نگرفته است. اما ظرفیت‌های بسیار زیادی در تکنیک چاپ دستی هست که می‌تواند برای مخاطبان آثار هنری جذاب و دیدنی باشد. یکی از دلایل انتخاب گروه سنگ برای نمایش آثارشان، تکنیک چاپ است که در اصفهان کمتر نمایش داده شده است و دیگری خلاق بودن موضوعات مورد نظر هنرمندان. 

او با اشاره به این موضوع که تلاش می‌کند تا در زمان‌های دیگر نیز به ارائه آثاری از این دست در اصفهان بپردازد، ادامه می‌دهد:  جامعه مخاطبان آثار هنری در اصفهان باید با دید بازتری به آثاری از این دست بپردازد. همچنین باید از توانایی‌های هنرمندان اصفهانی که در خارج از این شهر یا در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند نیز بهره برد. امیدوارم که با همکاری هنرمندان و حمایت گالری‌داران و خریداران آثار هنری بتواند نمایشگاه‌های بیشتری در این حوزه در شهر اصفهان برپا کند.

1445953973591_telisna3.jpg
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.