• دوشنبه / ۴ مهر ۱۳۹۰ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: isfahan-5224

/نويسندگان جوان در پيچ و خم چاپ كتاب/

يك استاد داستان نويسي: تنها 11 درصد سود فروش كتاب به نویسنده می‌رسد توزیع كتاب در اصفهان مافیایی است

يك استاد داستان نويسي:
تنها 11 درصد سود فروش كتاب به نویسنده می‌رسد
توزیع كتاب در اصفهان مافیایی است

يك استاد داستان نويسي گفت: ارتباط بسيار ضعیف ناشر با مولف از مهم‌ترین معضلات در زمينه نشر کتاب است.

محمد مستقیمی (راهي) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، اظهار كرد: مشکلات زیادی در حوزه نشر کتاب وجود دارد، براي مثال ناشران عادت کرده‌اند بر روی کتاب سرمایه گذاری نکنند و از نویسنده می‌خواهند خود او دست به سرمایه گذاری بزند.

وي افزود: ناشران پس از چاپ کتاب، مسؤولیت توزیع آن را هم بر عهده نمی‌گیرند و تمام نسخه‌هاي چاپ شده را یک جا به نویسنده می‌دهند. ناشران تنها اگر مطمئن باشند اثر فروش می‌کند، روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مستقیمی بيان كرد: در این میان مساله حق تالیف نیز وجود دارد که بسیار کم است. حتی نویسندگان کتاب‌ها و آثاری که خوب می‌فروشند و مخاطبان زیادی دارند، حق تالیف زیادی نمی‌گیرند و در بهترين شرايط، در حدود یازده الی دوازده درصد سود حاصل از فروش كتاب به نویسنده می‌رسد.

وی اضافه كرد: حوزه توزیع كتاب، ضعیف‌ترین بخش چاپ و توزيع كتاب در كشور است. حوزه پخش كتاب در اصفهان حتي نسبت به سایر نقاط كشور مانند قم و تهران ضعیف‌تر است. در اصفهان حتی کتاب فروشی‌ها کتاب‌ها را برای امانت قبول نمی‌کنند و پخش كتاب يك شبکه مافیایی است.

مستقيمي درباره نقش وزارت ارشاد در بحث نشر کتاب خاطرنشان کرد: وزارت ارشاد متولی همه امور مربوط به کتاب است و می‌تواند با برگزاری همایش‌ها و نشست‌هایی، ارتباط تنگاتنگی بین مولفان و مراکز نشر ایجاد کند. وزارت ارشاد هم‌چنين می‌تواند با مولفان قرارداد ببندد و آثار آنها را با تیراژ بالا و حق تالیف مناسب چاپ کند.

وی نقش مردم در بحث نشر کتاب را بی‌تاثیر ندانست و ادامه داد: مردم ما اهل مطالعه نیستند، این مشکل ویژه گروه خاصی نیست و سراسری است. البته عامل اصلی در پایین بودن میزان مطالعه، گرانی کتاب است.

نویسنده کتاب‌هاي "عاشقان ایستاده می‌میرند" و "اوج آبی" درخصوص تاثیر محافل و نشریات ادبی در بحث چاپ کتاب گفت: نشریات ادبی که بار هنری دارند، مسلما انرژی بیشتری برای جذب نویسنده و مخاطب دارند و می‌توانند با تبلیغات بیشتری، یاری رسان نویسندگان باشند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha