• دوشنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: isfahan-74320

ایسنا بررسی می‌کند؛

پیراهن‌های سپاهان؛ از دایی تا استارت!

آل
تیم فوتبال سپاهان را می‌توان یکی از مهمترین تیم‌های حاضر در سطح ایران و آسیا دانست. این تیم اصفهانی از گذشته سعی بر همکاری با برندهای معتبر داشته است ...

به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، تیم فوتبال سپاهان را می‌توان یکی از مهمترین تیم‌های حاضر در سطح ایران و آسیا دانست. معمولاً تمام طرفداران فوتبال عادت دارند تیم‌های محبوب خود در لیگ‌های معتبر را با لباس‌هایی با برندهای معروف ببینند. برندهایی که ترجیح می‌دهند بهترین محصولات خود را با ظاهری ساده، اما در عین حال شیک به بازار عرضه کرده و زمینه را برای آرامش تیم‌ها و طرفدارانشان در مستطیل سبز فراهم کنند. سپاهان نیز از گذشته سعی بر همکاری با برندهای معتبر داشته است. در این گزارش پرداخته‌ایم به پیراهن‌های سپاهان و برندهایی که از گذشته تا امروز پوشیده است.

سپاهان در ابتدا لیگ حرفه‌ای برند ایرانی "دایی" را بر تن کرد. اما آن‌ها پس از اولین قهرمانی در لیگ‌برتر این برند ایرانی را کنار گذاشت و به سوی برندهای معتبر خارجی رفت تا «دایی» آخرین پیراهن ایرانی طلایی پوشان در دهه گذشته باشد.

آل اسپورت؛ شروع همکاری برندهای خارجی

آن روزها محمدرضا ساکت، مدیرعامل وقت باشگاه شروع به مذاکره با برندهای معتبر خارجی کرد و برند آلمانی "آل اشپورت" (یا آل اسپرت) با شروع اوج‌گیری سپاهان در لیگ ایران به سراغ این باشگاه آمد. اولین قرارداد سپاهان با این شرکت آلمانی که به‌تازگی در خاورمیانه صاحب نمایندگی شده بود بیشتر جنبه‌ای تبلیغاتی و اسپانسری داشت. سپاهان در روزهایی که آل اشپورت هنوز به محبوب‌ترین خارجی ایرانی‌ها تبدیل نشده بود با پیراهن تیم فوتبال سپاهان در ایران رونمایی شد. سال بعد اما با رضایت سپاهانی از کیفیت این البسه ورزشی، باشگاه اصفهانی سایر پوشاک تیم ورزشی فوتبال بزرگ‌سالان را نیز از همین برند تأمین کرد. با شروع فعالیت سومین سال این همکاری، سایرتیم‌های ایرانی لیگ ازجمله پرسپولیس و استقلال «حصاری» و «مجید» را کنار گذاشتند به جمع مشتریان «آل اشپورت» پیوستند. در همین سال همکاری سپاهان و آل اشپورت فقط مختص تیم‌های لیگ برتری نبود و اصفهانی‌ها در همه رده‌ها و رشته‌های فعالیت باشگاه خود آل اشپورت پوشیدند.

اما با اضافه شدن مشتریان این برند آلمانی، کیفیت آن کم شد تا سپاهان بازهم در شروع به همکاری برند معتبرخارجی دیگر پیشتاز باشد. طلایی‌پوشان زاینده‌رود برای اولین بار در ایران شروع به همکاری با برند "لوتو" ایتالیایی کرد.

|

لوتو، یادآور طوفان‌زرد خاطره‌ساز

با آمدن برند لوتو در ایران می‌توان گفت بهترین پیراهن‌های سپاهان که با المان‌های این تیم در لیگ همسان بود تولید و بر تن بازیکنان پوشیده می‌شد. انعقاد قرارداد سپاهان با لوتو یکی از بهترین قراردادهای این باشگاه بود. بی‌تردید لوتو (تا امروز هم) بهترین برند ورزشی راه‌یافته به ایران است. بهترین لباس ایران، بر تن بهترین سپاهان تاریخ که با «هتریک قهرمانی» خود را در ذهن هواداران سپاهان و همه مخاطبان فوتبال ایران جاودان کرد.

|

سپاهان با جوما بی‌ریخت شد


شروع تحریم‌های بیشتر علیه ایران همراه بود با خروج این برند ایتالیایی از ایران و آغاز ورود برندهای کم‌کیفیت خارجی به ایران شد. اما سپاهانی‌ها بازهم تلاش کردند تا با یک برند نسبتاً مناسب خارجی قرار داد ببندند بنابراین با برند اسپانیایی "جوما" به تفاهم رسیدند تا تأمین کننده البسه این تیم اصفهانی این برند باشد. اما تفاوت فاحشی که در این برند اسپانیایی با برندهای قبلی تأمین کننده لباس سپاهان دیده می‌شد، طراحی نه‌چندان دلچسب این پیراهن‌ها بود. پیراهن‌های نسبتاً ساده‌ای که خطوط افقی سفید و مشکی روی سینه آن خودنمایی می‌کرد نتیجه تلاش‌های یک شرکت خارجی دیگر برای ورود به ایران بود. سپاهان در مجموعه کمتر از دو فصل جوما پوشید اما طی این مدت با تغییر شرایط تحریم‌های اقتصادی و سیاسی و همچنین کاهش بودجه تیم فوتبال، همکاری سپاهان و جوما سخت‌تر و سخت‌تر شد. جوما در برهه‌ای هم به دلیل آنچه «عدم رعایت قانون کپی‌رایت» خوانده بود شکایتی را از باشگاه اصفهانی مطرح کرده بود. در این سال پرسپولیس با پوشیدن جوما دومین تیمی بود که این برند اسپانیایی واردشده به ایران را بر تن کرد. برندی که تا همین فصل اخیر هم با سرخ‌پوشان پایتخت مانده بود.

|

ورود چینی‌ها با تحریم‌های جدید

اما با شروع این مرحله از تحریم‌ها و به مشکل خوردن سپاهان با برند جوما پای تولیدکنندگان چینی به ایران باز شد! تأمین کننده بعدی البسه سپاهان برای لیگ هفدهم برند چینی "پیک" بود. اما این برند چینی چندان هم بد نبود و در دورانی که صدای اعتراض هواداران از طرح‌های نازیبای پیراهن سپاهان بالا رفته بو، با طراحی نسبتاً زیبا و رنگ طلایی رنگ هواداران سپاهان را به آن چیزی که از پیراهن تیمشان می‌خواست نزدیک کرد. استفاده از طرح جدید در این پیراهن‌ها موجب شد تا شباهت پیراهن سپاهان به‌جای فجر سپاسی، نزدیک‌تر به دورتموند باشد. پیک در اولین گام چهار سری پیراهن‌های سفید تمرین سپاهان را به ایران فرستاد. پس‌ازآنیک محموله لباس‌های زرد به ایران آمد و سپاهان لیگ برتر را با پیراهن‌های جدید شروع کرد. همه‌چیز تا اولین بازی خارج از خانه ادامه یافت تا عدم ارسال پیراهن‌های دوم سپاهان کار دست سپاهانی‌ها دهد. سپاهانی‌ها با پیراهن‌های تمرینی سفید پیک و شورت و جوراب ایرانی، آن دیدارها را پشت سر گذاشتند اما نداشتن رنگ‌بندی دومین مشکلی بود که مسئولان باشگاه را دچار چالش لباس کرده بود. این مشکل تا جایی پیش رفت که در برخی دیدارها که سپاهان سفید و داور مشکی به تن کرده بود گلرهای سپاهان مجبور به استفاده از پیراهن‌های جومایی شدند که از سال‌ها قبل در انبار ذخیره کرده بودند. پاک کردن برند جوما از یک‌سو، یا استفاده از دو برند در یک بازی از سویی دیگر، دومین چالش سپاهانی‌ها با پیراهن‌های خارجی‌شان بود. سپاهان در ایران دست به دامن تولیدکنندگان داخلی شد تا کسری و مایحتاج خود را تأمین کند. با پیراهن‌هایی شبیه به طرح‌های اصلی و با ریسک زیر پا گذاشتن قانون کپی‌رایت!

|

استارت؛ غریب بی‌کیفیت

اما سپاهان امسال با یک تولیدکننده ایرانی وارد کار شد. تولیدکننده‌ای که سال گذشته دست به شبیه‌سازی پیراهن‌های پیک کرده بود امسال با نام خود (استارت) دست به تأمین پیراهن‌های امسال تیم فوتبال سپاهان کرد. برندی که بالاترین رزومه اسپانسری لباس او، تیم فوتبال استقلال خوزستان است و بقیه مشتریان او تیم‌های هندبال، والیبال و فوتبال دسته پایین ایران هستند! پیراهنی که بازهم هواداران با دیدن آن صدای اعتراض‌شان در آمد و به جای یادآوری سپاهان به تیمی قدرتمند، آن را شبیه به یک تیم معمولی دسته پایین کرده بود. پیراهنی ساده بدون طرح و با رنگ زرد کمرنگ که برای تیم بزرگی همچون سپاهان که امسال خود را مدعی قهرمانی می‌داند بعید بود.

مسئولان سپاهان این عملکرد را حمایت از کالای ایرانی نامیده‌اند که کار پسندیده‌ای از این باشگاه اصفهانی است. اما آن‌ها می‌توانستند با یک برند ایرانی دیگری که عملکرد و رزومه بهتری داشت همکاری کنند. برندهای معتبر ایرانی که برخی از آن‌ها تولیدکنندگان اصفهانی هستند‍ و تأمین کننده پیراهن تیم‌های لیگ بسکتبال ایران، فوتبال بانوان و حتی تیم همشهری‌شان در سال گذشته بوده است.

حال باید دید سپاهان برای بازی‌های آینده دست به طراحی خاصی بر روی پیراهن‌های خود خواهد کرد یا با همین پیراهن‌های نچندان جالب به میدان خواهد رفت.

گزارش از: یوسف نصراصفهانی-خبرنگار ایسنا-اصفهان

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.