• چهارشنبه / ۵ دی ۱۳۹۷ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: isfahan-78337

صدسالگی تربیت معلم در ایران؛

از دارالمعلمین تا دانشگاه فرهنگیان

مدرسه
نقش معلم در جامعه، نقش انبیا است؛ انبیا معلمان جامعه هستند و تعلیم و تربیت رسالت آدمی است. معلمی جدای از مقام والا، در فرهنگ اسلامی نیز جایگاهی ویژه دارد. 

به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، دانشگاه فرهنگیان پس از گذشت یکصد سال از تاسیس دارالمعلمین در کشور به دانشگاهی تاثیرگذار مبدل شده است. تاریخ و فرهنگ ایران و نیز تعالیم اسلامی باعث رشد معلمان و استادانی بوده که در طول سالیان متمادی به عنوان اسوه‌های تاریخ این مرز و بوم مطرح هستند. شخصیت‌هایی همچون فارابی، بیرونی، رازی، ابن سینا، حکیم سنایی و خواجه نصیر از نمونه‌های برجسته تعلیم و تربیت در ایران به شمار می‌آیند.

مقام معظم رهبری دانشگاه فرهنگیان را دانشگاهی مهم در کشور تلقی کرده‌اند و می فرمایند "در این دانشگاه شخصیت معلمان ساخته می‌شود".

اصفهان، هنرگاهی هنرپرور در کشور است، یکی از شهرهای بزرگ ایران که در تاریخ فرهنگ، علم و آموزش مهد پرورش افراد بسیار تاثیرگذاری بوده است. دانشمندان بزرگی در طول تاریخ ایران از اصفهان برخواسته و دلیل آن وجود مراکز آموزش عالی معتبر در این خطه از ایران است. مدرسه چهارباغ نمونه عالی آموزش دنیا در اصفهان قرار است، مدرسه ابن سینا که مرکز مباحث علمی دنیا بوده و مدارس نظامیه در زمان سلجوقیان به الگویی برای ساخت دانشگاه های بزرگ اروپاییان تبدیل شد، همگی از مراکز آموزش عالی اصفهان است. 
 
درسال 1297 ایران با مسائلی از جمله جنگ جهانی اول، بیماری‌های گوناگون، خشکسالی و بی نظمی‌های مختلف و مسائل اجتماعی پس از انقلاب مشروطیت روبرو بود، اما میرزا احمدخان نصیرالدوله بدر، وزیر وقت با تاسیس مدرسه، تربیت معلم در کشور را پایه ریزی کرد. 

مدارس نظامیه ایران الگوی ساخت دانشگاه‌های اروپایی 

با توسعه و افزایش مدارس نوین در سال‌های قبل از 1300 شمسی، ضرورت ایجاد نهادی به منظور تربیت معلم مطرح و مورد توجه قرار گرفت. به پیشنهاد افرادی همچون حکیم الملک، میرزا احمدخان بدر و میرزا ابوالحسن خان فروغی دارالمعلمین و دارالمعلمات به عنوان نهادی ممتاز در امر آموزش و پرورش و معلمان ایران تاسیس شد. 

با تصویب قانون دارالمعلمین مرکزی در مجلس شورا، دوره‌های متعددی برای معلمان در جهت آموزش دوره‌های ابتدایی و یا تدریس در ادوار دو و چهار ساله شکل گرفت و پس از آن با فرستادن دانشجو به کشورهای اروپایی به منظور فراگیری تعلیمات مرتبط با آموزش و پرورش، این نهاد روز به روز رونق بیشتری گرفت. 

در این ایام و به منظور گسترش آموزش متوسطه در وزارت اعتمادالدوله وزیر معارف وقت، دارالمعلمین مرکزی به دارالمعلمین عالی تبدیل و برنامه تربیت معلم متوسطه بنیان‌گذاری شد. در همین راستا اساسنامه  دارالمعلمین در سال 1308 جهت اعطای کمک هزینه و استخدام نیروها تصویب شد. از قوانین مهم دیگری که برای تربیت معلمان ابتدایی وضع شد، قانون تربیت معلم در سال 1312 است که به موجب آن دولت موکلف شد، از اول فروردین 1313 شمسی به مدت پنج سال، تعداد 25 دانش‌سرای مقدماتی و یک دانش‌سرای عالی دخترانه در تهران و ولایات دیگر کشور تاسیس و دانش‌سرای پسرانه را تکمیل کند.

اصفهان نیز از همین زمان دارای دانش‌سرای مقدماتی شد. از اواخر دهه 20 تا 50 شمسی، شخصیت های برجسته ای همچون محمدعلی موسوی، رضا دایی جواد، بدرالدین کتابی، ابراهیم هورفر، حبیب الله فضائلی محمدباقر کتابی، اسفندیار معتمدی و محمدحسن باقی با تدریس و آموزش زمینه رونق این نهاد تربیتی در اصفهان را فراهم کردند و افراد بزرگی همچون دکتر مرتضی حکمی، محمدرضا خوانساری و رضا اردکانی از دانش‌سرای عالی اصفهان آموزش دیدند تا سکان‌داران شایسته ای برای ایران تربیت شود. 

مرکز تربیت معلم اصفهان در زمان جنگ حتی یک‌روز تعطیل نشد

با پیروزی انقلاب و تغییر در مبانی فرهنگی آموزش کشور ساختار دانش‌سراها تغییر و پس از مدتی توقف در جذب دانشجو از سال 60 براساس ضرورت و با آزمون سراسری، 20 هزار دانشجو در دوره کاردانی وارد شدند و اصفهان سهم قابل توجهی داشت. در اصفهان مراکز تربیت معلم در زمان جنگ دایر بودند و نقش این دانشگاه در دفاع مقدس تقدیم 126 دانشجو و دو استاد  شهید است.

دانشگاه فرهنگیان در سال 1390 با تجمیع تمام مراکز تربیت معلم سراسر ایران تأسیس شد و از سال 1391 شروع به کار کرد؛ این دانشگاه دارای 98 واحد دانشگاهی در قالب 64 پردیس و 34 مرکز وابسته به پردیس است. در اصفهان دو مرکز پردیس شهید باهنر و فاطمه زهرا (س) و مراکز آموزش عالی شهید آیت نجف آباد، امام خمینی کاشان و شهید رجایی اصفهان مشغول فعالیت هستند.

دانشگاه فرهنگیان مسئول توانمندسازی بدنه نظام آموزشی 

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های استانی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در آیین نکوداشت یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم در ایران، اظهار کرد: دانشگاه نسبت به دیگر نهادهای جامعه پیچیده‌تر و متفاوت‌تر است این پیچیدگی به خاطر مسئولیت این نهاد در جامعه است. دانشگاه فرهنگیان به نسبت سایر دانشگاه های کشور متمایز است، چراکه در روند تعالی جامعه نقشی ویژه دارد.

شهرام عروف زاد افزود: دانشگاه فرهنگیان با محوریت تولید معلم و توانمندسازی بدنه نظام آموزشی کشورنسبت به دیگر دانشگاه‌ها مزیت رقابتی بیشتری دارد، چراکه ارزشمندترین منبع آن منابع انسانی آن است، به گونه ای که ماهیت دانشگاه فرهنگیان قابل تقلید نیست.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های استانی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان ابراز امیدواری کرد که این مسئولیت خطیر دانشگاه فرهنگیان به خوبی در جامعه اجرا و روند مدیریت دانش جاری شود.

وی با اشاره به برنامه‌های راهبردی دانشگاه فرهنگیان، تصریح کرد: یاددهی، یادگیری، پژوهش، اداره امور و عرضه خدمات نیاز به مدیریت و آینده‌نگری دارد.

عروف زاد خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان در حوزه تربیت نقش متفاوتی در جامعه ایفا می‌کند، به دنبال حفظ سابقه درخشان صد ساله دانشگاه فرهنگیان و تثبیت این جایگاه در سطح جامعه هستیم.

به گزارش ایسنا، آیین یکصدمین سالگرد تاسیس تربیت معلم در ایران با حضور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، مسئولان استانی و جمعی از پیشکسوتان دانشگاه تربیت معلم و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در مرکز آموزش عالی شهید رجایی اصفهان برگزار شد.در آیین نکوداشت یکصدمین سال تربیت معلم ایران در اصفهان، از تمبر و کتاب نکوداشت صدمین سال تربیت معلم رونمایی شد. همچنین در این مراسم از پیشکسوتان و 11 نفر از پژوهشگران برگزیده استان اصفهان نیز تجلیل شد.

کد خبرنگار: 13037

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.