• شنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۸ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: isfahan-84083

فانتزی پارسی و فراموشی سنت‌ها

IMG-20190719-WA0002
مدیر یک گالری می‌گوید: متأسفانه  جمع کثیری از هنرمندان ما راه مدرن شدن را در پیش گرفته‌اند و کارهایشان نه‌تنها خالی از مفهوم هویت ملی است بلکه تنها و تنها تقلید است و تمام.

به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، هویت ملی همیشه در طول تاریخ به‌عنوان یک موضوع مهم مطرح بوده و تا کنون از زوایای مختلف، با رویکردهای متفاوت به آن پرداخته‌شده است. ابعاد این موضوع به‌قدری مهم بوده که فیلسوفان، جامعه شناسان، انسان شناسان و... هر کدام به دنبال کشف جنبه‌ها و ابعاد گوناگون آن بوده‌اند ولی بااین‌حال، همیشه این سؤالات مطرح بوده که «ما کیستیم؟»، «موجودیت ما چیست؟»، «عناصر تشکیل‌دهنده ما چیست؟» و مهم‌تر از همه، «چه چیزی هویت، کیستی و چیستی ما را مشخص می‌سازد؟»

 علوم زیادی مثل روانشناسی، جامعه‌شناسی و... سعی کرده‌اند برای این سؤالات پاسخی بیابند اما وجه مشترک همه پاسخ‌ها را می‌توان در هنر جست. به این دلیل که با وجود گسترش روند جهانی‌شدن، هنوز هنر معاصر دست از پرداختن به این موضوعات برنداشته و امروزه هویت ملی و فرهنگی هر کشوری در آثار هنری هنرمندان آن بالأخص هنر معاصر خلاصه می‌شود اما پرداختن به هویت ملی در کشور ما، با فرهنگ و تمدنی 2500 ساله، تا چه حد، دغدغه هنرمندانمان بوده است؟ 

این روزها نمایشگاهی با عنوان «فانتزی پارسی و فراموشی سنت‌ها» در گالری ماندانا برپاشده است، کیانا کوتاه زاده، مدیر این گالری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون برپایی این نمایشگاه، از هویت ملی و بیگانگی هنرمندان با نمادها و سنت‌های ایران هم سخن گفت. شرح گفته‌های او را در این مجال از نظر می‌گذرانید:

*این گالری قرار بود به مناسبت روز جهانی موزه، نمایشگاه «فراموشی سنت‌ها» و سپس نمایشگاه «فانتزی پارسی» را که برگرفته از داستان‌ها و اساطیر ایران باستان است، برگزار کند اما به دلیل ضعیف بودن آثار ارسالی، این نمایشگاه‌ها در وقت مقرر خود برگزار نشد و هم‌اکنون با دریافت آثاری بیشتر، اقدام به ادغام این دو نمایشگاه در قالب یک نمایشگاه کرده‌ایم.

*وقتی فراخوان دو نمایشگاه منتشر شد، دریافتیم که متأسفانه خیلی از هنرمندان، به‌ویژه هنرمندان جوان با این دو موضوع، بالأخص در آن بخشی که به هویت ایرانی و اسطوره‌های ایران باستان و... مربوط است آشنایی نداشته و به‌نوعی با آن بیگانه هستند. انبوهی از آثار توسط هنرمندان استان اصفهان فرستاده‌شده بود که بررسی شد اما آثاری که در این زمینه باشد بسیار اندک بود و اگر هم وجود داشت بسیار ضعیف.

*فکر می‌کنم دلیل بیگانگی هنرمندان با سنت‌ها و نمادهای ایرانی، به دوری آن‌ها از ادبیات برمی‌گردد؛ خیلی از هنرمندان هیچ‌گونه مطالعه‌ای در حوزه ایران باستان و داستان‌های قدیمی آن نداشته و این یک ضعف بزرگ برای هنرمندان به‌ویژه هنرمندان عرصه تجسمی است. هنرمند باید بتواند تمامی شاخه‌ها را پوشش دهد، تمام موضوعات را درک و سپس اثر خلق کند اما متأسفانه هنرمندان ما این‌طور نیستند و شاید به این خاطر که اکثراً کارهایشان کپی‌برداری شده است.

*خلق اثری که از خود شخص و مرتبط با هویت فرهنگی کشورمان باشد، خیلی کم شده است. اگر به آثار هنری نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم تنها آثار هنری ما در حوزه خطاطی، مفهوم و هویت ملی دارد که آن هم اکثراً با همان مفاهیم  گذشته در حال تکرار شدن است و در سایر شاخه‌های هنری شاید عده‌ای انگشت‌شمار در حال فعالیت روی این موضوع و مفهوم هستند.

*شهر اصفهان یک شهر فرهنگی و هنری شناخته می‌شود و در بحث هنر هم مدعی است اما متأسفانه روزبه‌روز در حال فاصله گرفتن از هنری است که دربردارنده مفهوم هویت ملی باشد. تمام هنر اصفهان روی صنایع‌دستی و قسمت تجاری آن خلاصه‌شده است و بیشتر نمایشگاه‌هایی که مرتبط با این حوزه برگزار می‌شود ارائه‌کننده کارهایی ساده و کپی شده است، به همین دلیل مخاطبان این نمایشگاه‌ها کم شده‌اند.

*هنر معاصر می‌تواند بازگشتی به مفهوم هویت ملی و هنر سنتی داشته باشد. حوزه هنر دیجیتال در جهان، کارهایی را تولید می‌کند که به سنت‌ها و باورهای فرهنگی ملت سازنده آن برمی‌گردد. آن‌ها برای حفظ و احیای سنت‌های خود به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنند و به‌ویژه در بخش پویانمایی تلاش‌های شایسته‌ای کرده‌اند اما متأسفانه جمع کثیری از هنرمندان ما راه مدرن شدن را در پیش گرفته‌اند و کارهایشان نه‌تنها خالی از مفهوم هویت ملی است بلکه تنها و تنها تقلید است و تمام.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه «فانتزی پارسی و فراموشی سنت‌ها» شامل  27 اثر نقاشی با تکنیک‌های آبرنگ، آکریلیک و رنگ‌روغن، 2 عکس و یک میکس مدیا از هنرمندانی چون حشمت‌الله بهزادی، مسعود کی، مسعود وکیلی، محمدجواد حسن‌زاده، نیلوفر مرادیان، مهوان امین نیا، پریدخت یزدان پناه، آرمیتا کوتاه زاده، نسرین رحیمی و کامران سعادتمند است و علاقه‌مندان تا 30 تیرماه فرصت دارند از آن بازدید کنند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.