• سه‌شنبه / ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: isfahan-84608

اتوبوس‌های روشن، آلودگی خاموش

57646222
زیر درختان پیر چهارباغ، چسبیده به دیوار باغ گل‌ها، هم سطح چمن‌های پارک کنار ایستگاه اتوبوس، لحظه به لحظه خوراک آلوده برای شهر آماده می‌شود و صدای سرسام‌آور موتور اتوبوس‌ها، آرامش منتظران را به هم می‌ریزد.

به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، اکسیژن شهر غرق در ذرات کوچک و بزرگ، چرب و خشک و ریز و درشت آلودگی‌های مختلف از صنایع، کارخانه‌ها و خودروهاست و حالا دود اگزوز اتوبوس‌های متوقف در ایستگاه، معادلات آلودگی را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ این معادلات به قدری است، که تابلوهای سنجش آلودگی هوا را هم شوکه و خاموش کرده است!

حرکت و مسافررسانی اتوبوس‌ها در سطح کلان‌شهر اصفهان، عامل خشنودی و راضی کننده شهروندان از مدیریت شهری است، اما همین عامل خوشحال‌کننده، در ایستگاه و در انتظار ساعت حرکت، خاطر حامیان محیط زیست و شهروندان را مکدر کرده است.

مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سال گذشته به "عصر خودرو"، اعلام کرده بود: به ازای خاموش کردن هر اتوبوس متوقف در ایستگاه‌ها، سالانه ۲ میلیون تومان در مصرف سوخت کشور صرفه‌جویی می‌شود. به علاوه تولید CO, SO و ذرات معلق در هوا همراه با گرم شدن هوا، از مسائل قابل توجه آلودگی‌های این اتوبوس‌ها است.

به گفته معاون محیط زیست انسانی، در قانون آمده است که اگر اتوبوسی بیش از 10 دقیقه متوقف باشد، باید آن را خاموش کرد و اگر جز این باشد، باید جریمه شود. 

علیرضا صلواتی- معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان در این خصوص، اظهار کرد: قانون یاد شده، در واقع باید اجرا شود، اما توجیهی در این فصل وجود دارد که اتوبوس در حالت توقف برای روشن ماندن کولر، باید روشن بماند، در غیر اینصورت، هوای داخل اتوبوس گرم می‌ماند.

توجیهاتی از جمله مستهلک شدن موتور اتوبوس‌ها و روشن ماندن به دلیل فعال بودن کولر، از مواردی است که در تحقیقات میدانی‌ خبرنگار ایسنا در گفت و گو با رانندگان حاصل شده بود، از جمله یکی از این اتوبوسرانان گفت: موتور این اتوبوس‌ها دیزلی است و چون گازوئیل مصرف می‌کنند، خاموش کردنش برای اتوبوس و موتور مضر است. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همچنین گلایه کرد؛ متاسفانه در حوزه اتوبوسرانی مشکلات زیادی با راننده‌ها داریم و به تذکرات توجهی نمی‌شود، اما مدیریت شهری هم در این مورد حساسیت دارد.

صلواتی اعلام کرد: شماره تماس 137 و تماس با مدیریت اتوبوسرانی راه‌های انتقال گزارش و شکایت از اتوبوس‌های خاطی هستند و همکاری شهرودندان و دغدغه‌مندان راه برخورد با آن‌ها را راحت می‌کند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.