• پنجشنبه / ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: isfahan-84818

رئیس ایکوم ایران:

اصفهان نماد تمدن اسلامی در دوران معاصر است

IMG-20190815-WA0003
رئیس ایکوم ایران با بیان اینکه حفظ هویت قبلی با ارائه هویت جدید از ویژگی بارز معماری شهر اصفهان است، گفت: همه جهان اسلام پذیرا است و تمدن امروزی درباره آن بحث نمی کند و همه متفق هستند که مهمترین نماد تمدن اسلامی در این دوره شهر اصفهان است.

به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، سید احمد محیط طباطبایی در مراسم رونمایی و معرفی جایزه معماری اصفهان که، در کاخ چهلستون برگزار شد، اظهار کرد: همه شهرهای تاریخی ایران از لحاظ تمدن، فرهنگ و هنر از اهمیت خاصی برخوردار هستند، ولی اصفهان دارای یکسری تفاوت هایی نسبت به سایر شهرها است که آن را متمایز، مجزا و حتی شاخص تر می کند، به عبارتی دیگر زمانی که اقامتگاه و سکونتگاه در این نقطه از کشور شکل گرفت و تا زمانی که مهاجران مذاهب دیگر در اصفهان پناه گرفتند، این شهر شکل و شمایل دیگری را به خودش گرفت و در دوران پس از ورود اسلام به ایران دوران طلایی و شکوفایی در این شهر آغاز شد.

رئیس ایکوم ایران ادامه داد: اصفهان مهمترین پایتخت امپراطوری جهان اسلام در دوران سلجوقیان بود، اگر چه قبل از آن نیز در دوره های مختلف آل بویه و حکومت های کوچک تر حکم پایتخت و مقر حکومتی داشت، اما پایتختی آن در عصر سلاجقه ویژگی های بسیار مهمی را به این شهر بخشید و توسعه این شهر بر اساس مقیاس مزیت های فرهنگی- تاریخی، شکل گرفت و بعدها این شهر پس از فروپاشی مغول ها با ایجاد حکومت صفویه و با تشکیل دولت ملی پایتخت می شود و آن روند ادمه پیدا می کند.

وی تصریح کرد: اصفهان چیزی را از بین نبرد که چیز دیگر جایگزین آن شود و هیچ عصری نیامد برای اینکه خودش را معرفی کند و عصر دیگری را از بین ببرد، اصفهان شهری بسیار مهم در تمام قرون 9، 10 و 15 میلادی است که دوره پر شکوهی در این قرن ها طی کرده است.

محیط طباطبایی اظهار کرد: در دوران سلجوقی میدان اصلی شهر اصفهان، میدان عتیق است و در اطراف آن مسجد جامع اصفهان و سایر مذاهب آن دوره شکل می گیرد، در عصر صفویه علاوه بر آن میدان، بازار بزرگ اصفهان که به بازار قیصریه منتهی می شود آن را به میدان دیگری که مختص این عصر است، می آورد.

رئیس ایکوم ایران گفت: اتفاق بسیار مهمی در دوران صفویه برای شهر اصفهان اتفاق افتاد و آن انتقال پایتخت کشور از قزوین به اصفهان در زمان شاه عباس بود. در شهر اصفهان شاهد هستیم به کمک استادان بزرگی همچون استاد علی اکبر معمار اصفهانی و همراهانش طرحی ریخته می شود، که نماد آغاز هزاره دوم هجری است، امری که شاید در هیچ کجای دنیا چنین نماد شرعی، مذهبی و ملی شکل نگرفته است، نمادی که میدان نقش جهان و اعضای اصلی میدان را تشکیل می دهد، این مجموعه، مجموعه منحصر به فردی است که در انتهای هزاره اول هجری شروع و با آغاز هزاره دوم در زمان شمسی آن به پایان و بهره برداری می رسد، یادمانی که امروز شاهد هستیم حتی قدرت های بزرگ اقتصادی جهان در آغاز هزاره سوم چنین نمادی را از خود طرح و انجام نداده اند.

وی تاکید کرد: اصفهان شهری است از مجموعه این نمادها در ادوار مختلف که آن را متمایز می کند و نگاه اصفهان را از یک نگاه محلی، شهری و ملی به نگاه بین المللی و جهانی ارتقا می دهد. اصفهان در گفتگو با دنیای زمان خود چه در قرن 10 میلادی، چه در قرن 16 میلادی به چنین رفتارهایی دست می زند.

محیط طباطبایی افزود: اصفهان بعد از صفویه، در عصر قاجار یک دوران طلایی و بسیار درخشانی در شکل و نوع خودش را دارد و همچنان در دوران پهلوی اول نیز ادامه پیدا می کند، یعنی خطوط تاریخی این شهر هیچ وقت تغییر پیدا نمی کند و بر اساس آن خطوط تاریخی توسعه مبتنی بر بوم اصفهان شکل می گیرد و حفظ هویت قبلی با ارائه هویت جدید توام می شود و هیچکدام در حذف دیگری اقدام نمی کنند.

رئیس ایکوم ایران اظهار کرد: در زمانی که کنفرانس کشورهای جهان اسلام تصمیم گرفت، پایتخت فرهنگی جهان اسلام را تعیین کند، همه اعضای آن متفق القول بدون اینکه نماینده ایران در این کنفرانس، اصفهان را کاندیدا کند، این شهر را به عنوان اولین گزینه بعد از مدینه قرار دادند. همه جهان اسلام پذیرا است و تمدن امروزی درباره آن بحث نمی کند و همه متفق هستند که مهمترین نماد تمدن اسلامی در این دوره شهر اصفهان است.

وی گفت: موزه ها در عصر جدید به مشکلات، چالش ها و بحث های عمومی و اجتماعی پاسخ می دهند، کاخ موزه چهلستون در مقام یک موزه این وظیفه را به عهده دارد که باید در مقابل مسائل امروزی و اجتماعی خودش بتواند پاسخگو باشد و خوشبختانه شاهد هستیم تا کنون این کاخ موزه توانسته به این رسالت جامه عمل بپوشاند.

وی ادامه داد: در بحث معماری جدید و قدیم و هویت شهری امروز و دیروز و اینکه بتوانیم نگاهی دوباره به معماران خارج از نگاه فرم و شکل بیاندازیم و آن را احیا کنیم، هیچ جایی شاخص تر کاخ چهلستون اصفهان نیست.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.