• شنبه / ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۰۸:۵۷
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: kerman-21255

/ گزارش /

فالوده کرمانی و طعم شیرین خاطره ها

فالوده کرمانی و طعم شیرین خاطره ها

علیرغم وجود دسرهای مختلف و رنگارنگ ، فالوده یا پالوده کرمانی هنوز هم طرفداران زیادی دارد و مهمترین دسر کرمانی ها به شمار می رود .

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، فالوده  یا پالوده نوعی دسر یخی و از فرآورده‌های سنتی  مي‌‌باشد که در قدیم‌الایام به شیوه سنتی تولید مي‌‌شد، اما امروزه با دستگاه‌های ویژه و ماشین‌آلات، سریع  و آسان‌‌تر تهیه مي‌‌شود اما هنوز هم  بسیاری از زنان کرمانی فالوده را هنوز در خانه هایشان تهیه می کنند .

 

اینجا ، بازار  بزرگ کرمان و مغازه معروف فالوده و بستنی  این شهر است ، کاسه های چینی گل سرخی و فیروزه ای روی میزها خودنمایی می کند ، بلورهای یخی منتظر مرواریدهای نشاسته ای هستند ،  جمعیت قابل توجهی منتظر اماده دسر سفارشی خود بوده  و جالب انکه  فروشندگان این مغازه نیز  سعی دارند  در ارائه فالوده  به مشتری به رسم و رسوم مردمان قدیم کرمان عمل کنند.

 

سلطانی که با اعضای خانواده اش به اینجا امده می گوید : کرمانی ها در کنار سایر سوغاتی های خوشمزه دیگر همانند کلمپه ، پسته و قاووت این معجون را نیز دارند که با آغاز فصل بهار و گرم شدن هوا و با استفاده از ان به نوعی ارامش خود را باز می یباند .

 

وی می گوید : فالوده کرمانی در استانهای دیگر نیز علاقه مندان خاص خود را دارد  اما مزه و طعم واقعی فالوده را فقط در کرمان می توان تجربه کرد .

 

خانم ادهمی نیز می گوید : فالوده  جزء جدانشدنی از خانواده های کرمانی است و مردم کرمان از این دسر خوشمزه خاطره ها دارند .

 

وی می گوید : فالوده یاداور ایام قدیم کرمانی هاست  و جالب انکه با وجود  انواع بستنی ها  و دسرهای متفاوت حتی دسر و نوشیدنی های خارجی ها ، هنوزنسل جوان ما فالوده را انتخاب می کنند .

 

رزاقی یکی از تولیدکنندگان قدیمی فالوده  در کرمان است ، وی به ایسنا می گوید : بستنی و فالوده در‌ایران پرمصرف‌ترین نوع شیرینی به حساب مي‌‌آیند. خصوصا فالوده كه از  قدیم‌الایام در فصل تابستان طرفداران بی‌شماری دارد.

 

وی ادامه می دهد : فالوده کرمانی کاملا متمایز از فالوده های دیگر شهرها است و طعم لذیذ آن با طعم بید مشک، گلاب، نسترن و نعناع هر فردی را به دنیای شیرین خاطره ها می برد .

 

وی گفت: ماده اصلی فالوده نشاسته، شیره ساخته شده از شکر، عرق گیاهی و تکه های بزرگ یخ است.

 

رزاقی به روش تهیه فالوده  کرمانی اشاره می کند و می گوید : هر يك كيلو نشاسته 4.700 كيلوگرم آب مي خواهد با اين فرآيند توليد نشاسته هم نرم مي شود و هم ديرتر فاسد مي شود يك كيلو نشاسته را با 400 گرم آب ولرم مخلوط كرده تا بصورت دوغ مانند در بيايد و الباقي آب كه حدود 5.200 گرم آب را جوش مي آوريم سپس 150 گرم آب جوشيده داغ را با مخلوط آب و نشاسته مخلوط مي كنيم تا مواد خوب با هم مخلوط شود علت اينكه از آب جوشيده داغ استفاده مي كنيم به اين علت است كه مواد دوغ ( مخلوط آب و نشاسته ) مي باشد تا به هم نچسبند و بصورت گلوله گلوله در نيايد و همه مواد يك دست مي شود سپس مواد مخلوطي را داخل آب جوشيده ريخته و شعله گاز را كم مي كنيم و به مدت 15 دقيقه زمان مي برد تا مايه ازفرني سفت تر شود بعد نشاسته آماده شده علائم خوب بودن جوش فالوده حباب حباب ريز داخل آن ديده مي شود بعد فالوده اوليه بدست مي آيد .

 

وی ادامه می دهد : براي مرواریدی نمودن نشاسته پخته جهت فالوده  کرمانی ابتدا يك عدد آبكش و يك عدد پاتيل احتياج است آبكش را روي پاتيل پر از آب سرد و یخ قرار داده سپس نشاسته آماده را داخل آبكش ريخته و با فشار دادن آن نشاسته از منفذهاي آبكش خارج شده و در داخل آب سرد ريخته مي شود  ، برای مرواریدی شدن نشاسته ها بايد حد فاصل آبكش و آب حدود  60 سانتي متر باشد .

 

رزاقی در مورد شربت فالوده نیز می گوید :  شکر را با يک پيمانه آب روي حرارت گذاشته و خوب هم می زنیم .تا شکرحل شود اجازه  میدهيم شربت با حرارت ملايم بجوشد تا شهد آماده شود.درآخرگلاب را ریخته و شربت را از روي حرارت برمیداريم. فالوده حاضر شده و شما مي توانيد با شيره ميل كنيد و جهت تزئين از تخم قرفه استفاده كنيد و مقداري هم گلاب به آن اضافه كنيد .

 

محمدی کارشناس تغذیه نیز در مورد خواص فالوده کرمانی به ایسنا می گوید : نشاسته که از اجزاي عمده تشکیل دهنده فالوده مي‌باشد، از مهم‌ترین منابع انرژی بدن انسان و در گروه كربوهیدرات‌ها به شمار مي‌‌رود و از جمله مواد غذایی است كه در بدن تجزیه و به گلوكز (قند خون) تبدیل مي‌‌گردد.

 

وی می افزاید : قند خون انرژی لازم را برای مغز و مركز عصبی بدن انسان تامين مي‌‌كند ، همچنین در مواقع فعالیت‌های شدید فكری، مطالعات، یادگیری‌های تحصیلی و درسی و یا در هنگام كاهش حجم مایعات بدن در زمان گرمازدگی و مسموميت‌‌های منتج به اسهال و یا در مواقع كاهش قندخون در زمان‌های روزه‌داری و گرسنگی طولانی مدت، تامين كننده انرژی و برطرف كننده خستگی مي‌‌باشد.

 

به گزارش ایسنا ، فالوده کرمانی همچنان محبوب ترین دسر این دیار است که همچون مرهمی بر وجود تب کرده از گرما این دیار روح وجان را طراوتی بهاری می بخشد .

 

گزارش از خبرنگار ایسنای منطقه کویر فرزانه لشکری

 

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha