• شنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: kerman-26603

رایـن؛ بـا قدمت و تمدنی کهـن

رایـن؛ بـا قدمت و تمدنی کهـن

شهر راين با روستاهايي سبز، خرم و درختاني سربه فلك كشيده و چنارهايي كه اجتماعي از آن ها در يكي از خيابانهاي احداث شده توسط مرحوم ميرحسيني سر به شانه يكديگر گذاره و نجوا مي كنند.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، شهر تاریخـی و خـوش آب ‌و‌هـوای رایـن در مختصـات جغرافیایی، به طول 57.44 درجـه و عرض 29.59 درجـه در 100 کیلــومــتری جنــوب شهــر کــرمــان و 115 کیلومتری شمال جیرفت قرار دارد.

 

این شهر بر دامنه هزار بـا ارتفـاع 4501 مـتر، مرتفع‌ترین کـوه جنـوب ایــران و ارتفاعات مرکزی کـشور آرمیـده است. ارتفـاع آن از سـطح دریا 2201 مـتر می‌باشد و از مناطق سـردسیـر اسـتان کرمان محسوب می‌شود.

 

از مهم‌ترین جاذبه‌های رایـن می‌توان بـه ارگ، آبـشار، چنـارهـای هزارســالــه، ســرو چهــارصد ساله، دهانه‌‌های آتشفشانی، چشمـه‌های آب مـعدنـی و مرقد مطهـر سـه امـامزاده اشاره کـرد.

 

رایـن بـا قدمت و تمدن کهـن در زمـان سـاسـانیـان بـواسـطه قرار گرفـتن در بزرگراه غرب به شرق و راه کرمان به جیرفت و بندرعبـاس، موقعیتی مناسب داشته و یکی از مـراکز داد و سـتد کـالا وهمچنین بافت پارچه‌های ارزشمندی بوده است که حتی بـه مناطق دور ماننـد مصـر نیز صـادر مـی شد.

 

ایـن منـطقه در گذشته یکی از مراکز ساخت صنایع دفاعی مانند شمشیـر و تفنگ نیز بوده است.

 

 وزیری مؤلف کتاب جغـرافیـای کـرمـان، رایـن را چنیـن توصیـف کـرده است«بـاغســتانــی فسیــح، مرغزاری نزه و بدیع، آبش با سلسبیل بـرادر و هـوایش بـا فردوس برابر».

 

ارگ راین (ورودی حاکم‌نشین):

 

مهم‌ترین جاذبه تاریخی این دیار کهن، ارگ راین است. ارگ راین، بزرگ‌ترین بنای خشتی بعد از ارگ بم با مساحتی بیش از 22 هزار متر مربع، نشسته بر تارک تاریخ، میراث ارزشمند و ثروت فرهنگی تاریخی که سالیانه میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.

 

این ارگ در جنوب غربی شهر کنونی راین و بر بلندای تپه ای قرار گرفته است. دور تا دور قلعه را حصاری در برگرفته که ارتفاع آن بیش از 10 متر است. تنها ورودی قلعه از جبهه شرقی است که با سردر بزرگ و باشکوه به محوطه داخلی راه دارد. قلعه، عناصری چون بازار، مسجد، زورخانه و عامه‌نشین دارد.

 

قلعه راین یکی از مهم‌ترین آثاری است که می‌تواند بر تاریخ کهن این خطه گواهی دهد و برسند موجودیت راین قبل از اسلام مهر تائید نهد.

 

این قلعه مدرک گویایی است که گفته می‌شود قدمت و سابقه این دیار را به دوره ساسانیان می‌رساند. قلعه‌هایی با قدمت و سابقه بیشتر در این محل وجود داشته که بر اثر حوادث طبیعی از بین رفته‌اند.

 

در زمان یزدگرد سوم، اعراب به فرماندهی مجاشع ابن مسعود سلمی، هنگام فتح ایالت کرمان، نتوانستند به قلعه راین که دژی مستحکم بود، وارد شوند. در قرن ششم هجری قمری جنگ بهرام شاه با ملک ارسلان در نزدیکی همین قلعه بوقوع پیوست که راینی ها از قلعه خارج شدند و به نفع ملک ارسلان جنگ را به پایان رساندند.

 

 مکان‌های مذهبی:

 

 مرقد مطهر امامزاده شیـرخـدا، امامزاده سیـد علـی و امامزاده زیـد در شهــر رایــن است. نســب شیـرخـدا بـا 9 واسـطه بـه امـام صـادق(ع)، نسب امامزاده سیـد علـی بـا 10 واسـطه بـه امـام حسـن مجتبـی(ع) و نسب امامزاده زیـد بـا 7 واسـطه بـه امـام موسی کاظم(ع) می‌‌رسد. مرقد شیـرخـدا در خیـابـان امـام خمینی (میدان شیرخـدا)  و مرقد امامزاده سیـدعلـی وامامزاده زید در خیابان طالـقانـی می‌باشد، امامزاده زیـد امامزاده شیرخدا امامزاده سیـدعلـی.

 

 درختان:

 

چنارهای هزار ساله در کنار مسجد جامع، سـروچهارصد ساله واقع در مـقابـل حـرم امامزاده زیـد و بلوار افلاطون (انتهای خیـابـان شریعتی) از جاذبه‌های طبیـعی شهر راین هستند.

 

 صنایع دستی:

 

مهم‌ترین و مـعروف‌ترین صنایع دستی راین، صنایع فلزکاری است. کـارد و چـاقوی ساخت صنگتعران راین، معروف و مشهور می‌باشد. بـافت فـرش دستبـاف هـم در ایـن منـقطه رواج دارد.

 

 دهانه آتشفشانی راین:

 

 از دیگر جاذبه‌‌های طبیعی راین می‌توان به بزرگ‌ترین دهانه آتشفشانی در نزدیکی روستای قلعه حسن‌‌علی به همراه 14 دهانه کوچک‌تر و چشمه‌‌های آب معدنی اشاره کرد. در حدود 30 کیلومتری جنوب راین و در مسیر یکی از رودخانه‌‌های کوه هزار، چشمه‌‌های آب معدنی از دسته آبهای کلورید سدیک بیکربنات کلسیـم سنگین و شبیه آب معدنی اریاژ ایزره فرانسه وجود دارد و برای درمان بیماری‌های راشیتیسـم و روماتیسم مؤثر است.

 

در خصوص معادن نیز لازم است به معدن مرمر راین اشاره کرد که شهرت جهانی دارد. حرم حضرت علی(ع) و عمارت تاج محل، زیباترین بنای تاریخی هند، گویای مرغوبیت مرمر راین است.

 

 دره اردیکان:

 

یکی از دره‌های سرسبز کوهستان هزار می‌باشد. این دره از طریق جاده ماشین‌‌رو به بخش راین متصل می‌شود. اردیکان روستایی است که بلندترین نقطه‌ي مسکونی ایران می‌باشد و ارتفاع آن 3300 متر می‌باشد.

 

کوه هزار:

 

کوه هزار، بـا داشتن هزار نـوع گیـاه گونـاگون، هزار نامیده شده‌است و با ارتفاع 4501 متر، مرتفع‌ترین کـوه جنـوب ایــران و ارتفــاعات مــرکزی کــشور است .

 

روستاهای دامنـه کـوه هزار مـاننـد دودران زیـارتگاه، بـاب زنگی و گیشیگان، بـا آب و هـوایـی بسیـار دلپذیر و آبـشار زیبای رایـن کـه در دل آن کـوه قرار دارد در فصـل بهـار وتابسـتان پذیرای دوسـتداران طبیعت هستنـد. هزار بــا وسعت 900 کیلومتر مربع، سرچشمه رودخانه‌هایی چـون هلیل رود، هفت کوسک، چاری و تهرود است. 

 

مرتفع‌ترین مناطق مسکونی ایران، روستاهـای بـاب زنـگی و اردیکـان بـا ارتفاع بیش از 3300 مـتر در کـوه هزار قرار دارنـد. کـوه هزار (بام جنوب ایران) آبشار راین یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیـعی کـوه هزار، آبـشار زیبـايـی است کــه در 14کیلومتری شهر راین قرار دارد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha