• دوشنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: kerman-30567
  • خبرنگار : 50189

54 هزار دانش‌آموز کرمانی در طرح سنجش سلامت شرکت کردند

رئیس آموزش و پرورش استثنائی استان کرمان گفت: تابستان امسال حدود 54 هزار و 327 نفر در بیش از 38 پایگاه در 32 منطقه شهر و روستا در طرح سنجش سلامت شرکت کردند که از این تعداد 46575 نفر مشکل خاصی نداشتند و وارد مدارس عادی شدند و 7752 نفر از این نوآموزان به دلیل مشکل و مشکوک به مشکل به مرحله تخصصی ارجاع داده شدند.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، دکتر"عباس ذوالعلی " صبح امروز در نشست مطبوعاتی خود گفت: این اداره مسئولت تعلیم و تربیت 4200 دانش آموز با نیازهای ویژه آموزشی، تربیتی وتوانبخشی را بر عهده دارد.

 

وی با اشاره به وجود  حدود 110 باب مرکز آموزشی ویژه این دانش آموزان در استان کرمان گفت: 4200 دانش آموز در این مراکز مستقیما تحت آموزش می باشند و حدود 200 نفر دانش آموز ناشنوا و نابینا و معلول جسمی حرکتی نیز به صورت غیر مستقیم به آموزش فراگیر یا تلفیقی در مدارس عادی به تحصیل مشغول می باشند و اموزش و پرورش استثنائی یک معلم را به عنوان رابط جهت تسهیل در آموزش یادگیری این دانش آموزان به مدارس می فرستد.

 

وی با اشاره به اهداف این مرکز تصریح کرد: یکی از اهداف ویژه که دنیال می کنیم؛ مراکز اختلالات یادگیری است. به صورت کلینیکی حدود 2500 دانش آموز که با مشکلات یادگیری (اختلال در خواندن، نوشتن، ریاضی) به این مراکز مراجعه می کنند که این افراد نیز از خدمات آموزش و پرورش استثنائی استفاده می کنند.

 

7 گروه تحت پوشش

 

ذوالعلی با بیان اینکه 7 گروه تحت پوشش این اداره می باشند، اظهار کرد: این 7 گروه شامل دانش آموزان ناشنوا و نیمه ناشنوا؛ دانش آموزان نابینا و نیمه نابینا؛ معولین جسمی حرکتی؛ دانش آموزان دو معلولیتی؛ دانش آموزان چند معلولیتی و دانش آموزان کم توان ذهنی می باشد که این 7 گروه با یکدیگر متفاوت می باشند.

 

وی با بیان اینکه این دانش آموزان جایگاه ارزشمندی در جامعه دارند، گفت: یکی از اهداف این مجموعه، توانمند سازی این افراد است. که بتوانند به استقلال فکری و ذهنی رسیده و وارد جامعه شوند و به عنوان یک فرد مستقل به زندگی خود ادامه دهند.

 

رئیس آموزش و پرورش استثنائی استان کرمان با اشاره به نحوه خدمات به 7 گروه دانش آموزان با نیاز ویژه، تصریح کرد: گروه اول بچه های ناشنوا و نیمه شنوا می باشند که محتوای کتب آنها دروس عادی است و معلمین با لب خوانی به آنها آموزش می دهند، کیفیت آموزشی آنها مانند مدارس عادی است. گروه بعد؛ دانش آموزان نابینا و نیمه بینا می باشند، که برای نابینایان از تب با خط بریل استفاده می شود و برای نیمه بینایان از کتابهایی با خط درشت و یا بریل استفاده می کنند.

 

وی ادامه داد: دانش آموزان جسمی و حرکتی از ضریب هوشی بالایی برخوردار می باشند، کتابهای آنها، کتب عادی است. آموزش آنها عادی و با توجه به نوع معلولیت که شرایط فیزیکی خاص دارند، می باشد. کم توان ذهنی حرکتی، که 70 درصد دانش آموزان استثنائی استان را تشکیل می دهند و از مقطع پیش دبستان تا دبیرستان محتوای کتب آنها ساده است و روش تدریس خاص می باشد. این دانش آموزان پس از مقطع ابتدایی وارد مراکز پیش حرفه ای می شوند، که آشنائی با مشاغل است. متوسط دوره دوم، مراکز حرفه ای هستند، این مراکز به منظور آماده سازی این افرادجهت ورود به اجتماع و داشتن یک زندگی سالم فنون مشاغل با آنها کار می شود مانند خیاطی، کشاورزی و... خیلی از مشاغلی که متناسب با استان کرمان است به این دانش آموزان آموزش داده می شود.

 

ذوالعلی با اشاره به فعالیتهای آموزش و پرورش استثنائی گفت: اولین فعالیت این مرکز، تعلیم و تربیت دانش آموزان استثنائی است که 50 درصد آن آموزشی و 50 درصد دیگر توانبخشی آنها است. فعالیت بعدی، طرح بسیارعظیم سنجش سلامت نوآموزان قبل از ورود به دبستان است. این کار عظیم با توجه به تخصص آموزش و پرورش استثنائی به این مجموعه واگذار شده است.

 

آمار سنجش سلامت نوآموزان

 

وی با اشاره به آمار سنجش سلامت نوآموزان افزود: 54 هزار و 327 نفر در استان کرمان مورد ارزیابی قرار دادیم. این طرح یک طرح علمی و بسیار مفید می باشد به منظور شناسائی نارسایی دانش آموزان، مداخله بهنگام در جهت برطرف کردن این مشکلات، ساماندهی و جایگزاری این دانش آموزان و ارائه خدمات آموزشی به آنها است.

 

رئیس آموزش و پرورش استثنائی استان کرمان با بیان نتایج طرح سنجش سلامت امسال گفت: تابستان امسال حدود 54 هزار و 327 نفر در بیش از 38 پایگاه در 32 منطقه شهر و روستا در طرح سنجش سلامت شرکت کردند که از این تعداد 46575 نفر مشکل خاصی نداشتند و وارد مدارس عادی شدند و 7752 نفر از این نوآموزان به دلیل مشکل و مشکوک به مشکل به مرحله تخصصی ارجاع داده شدند.

 

وی تصریح کرد: از این تعداد 1048 نفر مشکل بینائی، 666 نفر مشکل شنوائی، 5394 نفر مشکل آمادگی تحصیلی، 2 نفر اختلال رفتاری، 27 نفر مشکل جسمی و حرکتی،642 نفر مشکوک به بیش از یک مشکل (44 نفر مشکل بینائی و شنوائی، 132 نفر مشکل بینائی و آمادگی تحصیلی، 147 نفر مشکل شنوائی و آمادگی تحصیلی) 119 نفر سه مشکل( مشکل شنوائی، بینائی، آمادگی تحصیلی) بودند. از این تعداد 1700 نفر بچه های مرزی می باشند که باید در مدارس عادی تحصیل کنند با توجه ویژه معلمان اگر در مدارس مورد توجه قرار نگیرند به مرور زمان از چرخه آموزش حذف می شوند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.