• دوشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۶ / ۲۰:۰۵
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: kerman-54310

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد:

وجود 19 میلیون نفر بد مسکن در کشور

وجود 19 میلیون نفر بد مسکن در کشور
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید ببینیم کجای کار ایراد داشته که رضایتمندی را نداریم، تصریح کرد: حدود 19 میلیون نفر بد مسکن در کشور داریم که 11 میلیون نفر از آنها در حاشیه شهرها و حدود 8 میلیون نفر در بافت های فرسوده و رها شده در وضعیت بد زندگی می کنند.

به گزارش ایسنا منطقه کویر، "عباس آخوندی" عصر امروز 6 شهریورماه در جلسه ستاد استانی بازآفرینی شهری پایدار در کرمان اظهار کرد: یک مسئله جدی در ایران داریم که هنوز مورد توجه سیاست مداران و سیاست گذران قرار نگرفته است، توجه نکردن به متن و پرداختن به حاشیه هاست.

وی افزود: علی رغم اینکه همه تلاش کرده و اقدامات بسیار بزرگی در حوزه صنعت، مخابرات، حمل و نقل، بهداشت و ... در ایران انجام و هزاران میلیارد تومان هزینه شده، اما محصول نهایی که باید در کیفیت زندگی مردم خود را نشان بدهد، رخ نداده و هر کس گلایه ای دارد.

آخوندی با بیان اینکه باید ببینیم کجای کار ایراد داشته که رضایتمندی را نداریم، تصریح کرد: حدود 19 میلیون نفر بد مسکن در کشور داریم که 11 میلیون نفر از آنها در حاشیه شهرها و حدود 8 میلیون نفر در بافت های فرسوده و رها شده در وضعیت بد زندگی می کنند.

وی بیان کرد: درمان این مشکل، ساده نیست و تا زمانی که در کشور به اجماع نرسیم، نمی توانیم این مسائل را حل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: چاره ای نداریم جز اینکه قدری به مبانی تفکری برگشته و در آن به اجماع برسیم و در غیر این صورت نتیجه اقدامات عمرانی نمی تواند در کیفیت زندگی مردم اثر بگذارد.

وی افزود: اصلی ترین مشکلی که داشتیم و داریم، نحوه رویارویی ما با مفاهیم مدرن است که این دنیای مدرن نیز مسئله پیچیده ایست و نحوه رویارویی ما با مدرنتیه عمدتا به شکل نفی گذشته و آغاز جدید بوده است.

آخوندی تصریح کرد: ما متن تاریخ خود را رها کرده و گفتیم تفکرمان را دور ریخته و از یک چیز جدید استفاده کنیم.

وی با اشاره به عدم توجه به استفاده از انرژی های طبیعی در ساخت و سازها بیان کرد: اگر قرار باشد، بهای انرژی را براساس قیمت واقعی از مردم دریافت کنیم، معلوم نیست وضعیت زندگی مردم در ایران چگونه خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به بُرش های تاریخی در بافت، فکر، رفتار و ارتباط بین نسل ها، گفت: بازار ما فقط بازار اقتصاد کشاورزی است و هر چه بازار مدرن داریم خارج از این بازار است و به عنوان مثال مس به بازار کرمان نمی رود و مرکز اقتصاد صنعتی جای دیگر است.

وی افزود: باید به متن برگردیم. نه به خاطر استفاده از خانه های قدیمی؛ بلکه اینکه ببینیم کجا ایستاده ایم و این تصور که می توانیم انسان را خارج از زمان و مکان تصور کنیم، کار نادرستی است.

آخوندی تصریح کرد: آدم ها با زمان و مکان تعریف می شود و نمی شود آدم را از زمان و مکان بُرید، نتیجه بریدن آدم از زمان ومکان، حاشیه نشینی است.

وی با اشاره به اینکه باید به بافت قدیم برگردیم، بیان کرد: نمی توانیم تاریخمان را فراموش کنیم و اگر بخواهیم تاریخ و امروز و زمان و مکان را باهم داشته باشیم، باید اقلیم را باور کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اینکه بگوییم بافت قدیم متعلق به یک دست از افراد و بافت جدید محل گروه دیگر است، غیرممکن است بتوانیم مسئله را حل کنیم، بنابراین برگشتن به بافت قدیم، بازسازی چند ساختمان نیست، بلکه برگشتن به تعریف جدید از سبک زندگی است.

وی افزود: اگر توانستیم در این بافت زندگی مدرن را سازگار کنیم، خوب عمل کرده ایم و این به معنای تخریب نیست و اصلا موافق تخریب نیستیم. سازگار کردن غیر از تخریب است.

آخوندی اظهار کرد: امیدوارم اندیشه برگشت به متن و بافت های قدیمی و اینکه قبول کنیم شهر یک سازمان اجتماعی است و اینکه چگونه می تواند مدرن شود، عملیاتی شده و از این محل به سمت توسعه برویم.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha