• چهارشنبه / ۲۷ مهر ۱۳۹۰ / ۰۸:۰۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: kermanshah-23037

/سفر رهبر معظم انقلاب به کرمانشاه/

نگاهی به موقعیت شهرستان کنگاور در منطقه

رهبر معظم انقلاب در هشمین روز از سفر خود به استان کرمانشاه به شهرستان کنگاور می روند، شهرستانی که به دیار تمدن و تدین معروف است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، این شهرستان با وسعتی حدود 845 کیلومتر مربع و با ارتفاع 1467متر از سطح دریا در 85 کیلومتری مرکز استان و شمال شرقی استان کرمانشاه واقع است که دارای یک بخش مرکزی و پنج دهستان به نام های گودین، فش، قزوینه، کرماجان وخزل غربی می باشد.

 

شهرستان کنگاور از شمال به اسدآباد همدان، ازجنوب به هرسین، از غرب به صحنه و از شرق به شهرستان های نهاوند وتویسرکان محدود است و دارای آب و هوایی معتدل کوهستانی و در اقلیم خشک گرم واقع است.

 

مهمترین رودخانه ها و سراب های این شهرستان عبارتند از؛ سراب فش، سراب باران، سراب دهلر، سراب کبوترلانه و سراب کرمخانی است که سرچشمه های رودخانه خرم آباد و کبوترلانه را تشکیل می دهند.

 

در شهرستان کنگاور اقوام کرد، لر، ترک و لک ساکن اند و اهالی به زبان کردی، لکی، ترکی و لری تکلم می کنند. به طور کلی مردم این منطقه مسلمان و دارای مذهب تشیع و اقلیتی هم پیرو مسلک و فرق مختلف اهل حق می باشند.

 

 

از جاذبه های گردشگری، هنری و تاریخی کنگاور می توان به معبد آناهیتا، امامزاده ابراهیم، امامزاده سید جمال الدین، امامزاده باقر و تپه گودین اشاره کرد. همچنین قالی بافی، گلیم بافی و ساخت انواع مختلف سازهای سنتی در این شهرستان رواج دارد.

 

عده ای از مورخان معبد آناهیتا بعنوان مهمترین بنای تاریخی این شرستان را معبدی برای الهه آناهیتا دانسته اند. آناهیتا ایزد بانوی آب های روان، زیبایی، فراوانی و برکت در دوران پیش از اسلام بوده است. عده ای ساخت آن را به اواخر سده سوم و آغاز سده دوم قبل از میلاد و عده دیگری آن را به سده اول قبل از میلاد نسبت می دهند.

 

 سیف الله کامبخش فرد (کاوشگر بنا) آن را به سه دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی نسبت می دهد و مسعود آذر نوش کاوشگر دیگر بنا، آن را کاخ ناتمامی از خسرو پرویز در اواخر دوره ساسانی می داند.

 

شهرستان کنگاور در دوران دفاع مقدس 400شهید ، 1200جانباز و 78 آزاده را تقدیم نظام و کشور کرد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha