• دوشنبه / ۱۴ آذر ۱۳۹۰ / ۱۸:۵۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: kermanshah-24376

/گزارش/

ثبت جهانی طاق بستان فدای لجاجت مسئولین شد؟

ثبت جهانی طاق بستان فدای لجاجت مسئولین شد؟

با نصب گنبدی مرتفع بر روی ساختمان امامزاده ابراهیم که در حریم منظری طاق بستان قرار دارد، پرونده ثبت جهانی این مجموعه تاریخی فرهنگی به نتیجه نخواهد رسید.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، چندی پیش این خبرگزاری گزارشی با تیتر « این بار بر سر امامزاده ابراهیم و محوطه طاق بستان/ درگیری میراث و اوقاف؛ داستانی دنباله دار... » را بر روی خروجی خود قرار داد و در آن از ساخت گنبدی توسط اداره اوقاف و نصب آن بر روی ساختمان امامزاده ابراهیم طاق بستان خبر داده شد که در صورت نصب آن (چون ارتفاعش از میزان تعیین شده در ضوابط میراث فرهنگی بیشتر است) پرونده ثبت جهانی شدن مجموعه تاریخی فرهنگی طاق بستان مشکل دار می شود.

 

در آن گزارش آمده بود که؛ قصه از آنجا شروع می شود که مسئولین میراث فرهنگی استان کرمانشاه در حال آماده کردن پرونده محوطه تاریخی فرهنگی طاق بستان برای ثبت جهانی شدن هستند که در چنین شرایطی انجام هرگونه ساخت و ساز در حریم آن شرایط ویژه ای را می طلبد و از سویی دیگر مسئولین اوقاف و امور خیریه استان در حال مرمت و ایجاد سازه های جدید در امامزاده ابراهیم هستند که به هیچ ضوابطی هم توجه ندارند.

 

مسئولین میراث فرهنگی استان اعلام کرده اند که چنانچه اوقاف اقدام به نصب گنبد بر روی ساختمان امامزاده ابراهیم نماید، از آنجا که بر اساس ضوابط جهانی، وجود سازه ای با ارتفاع بیش از 5/7 متر در حریم منظری آثار تاریخی ممنوع می باشد، پرونده ثبت جهانی شدن طاق بستان بی نتیجه می ماند و مخالفت قانونی خود را با ایجاد چنین سازه ای اعلام کرده اند.

 

اما از سویی دیگر مسئولین اوقاف کرمانشاه بدون توجه به چنین ضوابطی در حال نصب گنبدی با ارتفاع بیش از 5/7 متر بر روی ساختمان امامزاده ابراهیم هستند.

 

... شنیده ها حاکی از آن است که این اختلاف بین اوقاف و میراث فرهنگی اینبار نیز بالا گرفته و تشنج هایی را نیز به بارآورده است.

 

جلیل رحیمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در این خصوص به خبرنگار ایسنا، گفت: متاسفانه تفکر بخشی نگری، تفکری مخرب و ناکارآمد است که در مواردی شاهد آن هستیم.

 

وی افزود: حفاظت از میراث فرهنگی کشور وظیفه ذاتی و اصلی این سازمان است که امامزاده ها نیز به عنوان یک بنای تاریخی مذهبی جزیی از میراث فرهنگی ایران هستند، لذا حفاظت از آنها نیز بسیار حائز اهمیت است.

 

رحیمی تصریح کرد: ما معتقدیم که برای انجام چنین کارهایی می بایست دو سازمان با هم تعامل داشته باشند و من به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه اعلام می کنم که در هرجایی که در کنار حریم آثار تاریخی، امامزاده ای وجود دارد آمادگی آن را داریم که برای بازسازی و مرمت آن، طرح و نقشه هماهنگ شده با شرایط و ضوابط قانونی را به اوقاف برای اجرا ارائه دهیم، نه اینکه اداره اوقاف بدون هیچ هماهنگی و تعاملی اقدام به بازسازی ای کند که موجبات خسارت رسیدن به دیگر آثار تاریخی را به بار آورد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: متاسفانه دید اوقاف نسبت به میراث فرهنگی از قدیم یک دید منفی بوده و این دید منفی همچنان نیز ادامه دارد اما با این اوصاف ما حاضر به تعامل هستیم.

 

وی با اشاره به شرایط پیش آمده در محوطه تاریخی فرهنگی طاق بستان، اظهار داشت: براساس ضوابط موجود به اوقاف کرمانشاه اعلام کرده ایم که انجام ساخت و ساز در امامزاده ابراهیم نباید به ارتفاعی بیش از 5/7 متر برسد، اما آنها اقدام به ساخت دو گنبد روی هم کرده اند که در صورت نصب، ارتفاع آن از حد مجاز بالاتر می زند، لذا ما از طرق قانونی از انجام این کار ممانعت به عمل آورده ایم.

 

رحیمی تصریح کرد: متاسفانه مسئولین اوقاف تاکنون نسبت به این ضوابط قانونی میراث بی توجه بوده اند و همچنان به فعالیت ساخت و ساز خود ادامه می دهند، لذا اگر زیر بار نرود، ضوابط خود را به پیوست شکوایه ای به دستگاه قضایی استان ارجاع خواهیم داد.

 

... همچنین برای اطلاع یافتن از دلایل مسئولین اداره اوقاف کرمانشاه در خصوص این اقدامشان، تلاش خبرنگار ایسنا تا لحظه ارسال این گزارش بی نتیجه مانده اما همچنان این خبرگزاری آمادگی انعکاس مطالب مسئولین اداره اوقاف کرمانشاه در خصوص این موضوع را دارد».

 

اما این داستان به اینجا ختم نشد.

 

... صبح امروز دوشنبه (14 آذر مصادف با تاسوعای حسینی) مسئولین اوقاف کرمانشاه با آوردن یک دستگاه جرثقیل شروع به نصب دوگنبد روی هم بر روی ساختمان امامزاده ابراهیم می کنند که یگان حفاظت از میراث فرهنگی استان در محل حاضر شده و تذکرات خود را می دهد، اما آنها کار نصب خود را ادامه می دهند تا اینکه مدیرکل میراث فرهنگی استان به همراه رییس اداره اجرائیات شهرداری کرمانشاه و رییس پاسگاه انتظامی طاق بستان در محل حاضر می شوند و تلاش می کنند که با انجام مذاکره با مسئولین اوقاف آنها را از انجام چنین فعالیتی منصرف کنند، ولی مسئولین اوقاف کوتاه نیامده و حتی با انجام سخنرانی در بین عزادارن حسینی، مردم را بر علیه میراث فرهنگی می شورانند.

 

این قضیه به همین جا ختم نمی شود تا این بار فرماندار کرمانشاه به عنوان رییس شورای تامین شهر کرمانشاه به محل امامزاده آمده و به مسئولین اوقاف کرمانشاه در خصوص ادامه کارشان تذکر می دهد، اما تذکرات رییس شورای تامین کرمانشاه هم کارساز نبوده و آن ها با همراه ساختن مردم عزادار حسینی به ادامه نصب دوگنبد روی هم ادامه می دهند.

 

 اماحجه الاسلام حسینی مقدم مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه این موضوع را یک موضوع سیاسی می داند.

 

وی در گفت و گو با ایسنا در این خصوص گفت: موضوع خاصی وجود ندارد، یک امامزاده است که باید ساختمانش ساخته شود و ما به عنوان متولیان این امر در حال انجام کار خود هستیم.

 

حسینی مقدم تصریح کرد: در حال حاضر موضوع ساخت و ساز در امامزاده ابراهیم نیست، موضوع یک بحث سیاسی استان است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه، گفت: مسئولین استان تاکنون نتوانسته اند که نقطه ضعف یا مشکلی از این اداره کل بگیرند و در حال حاضر این موضوع را به دلایل سیاسی بر علیه ما الم کرده اند.

 

و حال باید منتظر ماند که این لجاجت ها تا کجا ادامه می یابد و تکلیف پرونده ثبت جهانی شدن مجموعه تاریخی فرهنگی طاق بستان به کجا می رسد؟

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha