• یکشنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: kermanshah-27528

/گزارش/

داستان طاق بستان و امامزاده ابراهیم(ع) همچنان ادامه دارد

داستان طاق بستان و امامزاده ابراهیم(ع) همچنان ادامه دارد

جلسات میراث فرهنگی و اداره اوقاف استان کرمانشاه در خصوص موضوع طاق بستان و امامزاده ابراهیم(ع) همچنان ادامه دارد.

 

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی و گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، در حالی‌که اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه در حال آماده‌سازی‌ پرونده محوطه تاریخی فرهنگی طاق‌بستان برای ثبت جهانی است، اداره اوقاف و امور خیریه کرمانشاه نیز در حال مرمت و ایجاد سازه‌های جدید در مجموعه امامزاده ابراهیم واقع در این محوطه باستانی است که گفته می‌شود این اقدام ثبت جهانی شدن طاق‌بستان را با مشکل مواجه می کند.

 

این موضوع چند ماهی است که مطرح است و بر اساس حکم قضایی که میراث فرهنگی گرفته، کار ساخت و ساز در امامزاده ابراهیم (ع) تا زمان تعیین تکلیف باید متوقف شود، اما از حدود سه روز پیش مسئولین اوقاف استان اقدام به ادامه ساخت و ساز خود در این امامزاده کرده اند که این موضوع نگرانی های مسئولین میراث فرهنگی استان را برانگیخته است.

 

حسین راعی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در این خصوص در گفت و گویی با خبرنگار ایسنا، اظهار داشت: امروز مجددا با حضور در محل امامزاده و در دست داشتن حکم قضایی، کار ساخت و ساز را متوقف کرده ایم.

 

وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما بر به ثبت جهانی کردن مجموعه تاریخی فرهنگی طاق بستان است و در این راستا از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.

 

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه اظهار داشت: امروز (یکشنبه 20 فروردین) نیز جلسه دیگری با مسئولین اداره اوقاف و امور خیریه استان داریم که بتوانیم با گفت و گو و ارائه راه حل منطقی این موضوع را خاتمه دهیم.

 

به گفته مسئولان اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه اگر اوقاف روی ساختمان امامزاده ابراهیم، گنبدی را نصب کند، از آنجا که براساس ضوابط جهانی، وجود سازه‌ای با ارتفاع بیش از7.5متر در حریم منظری آثار تاریخی ممنوع است، پرونده طاق‌بستان در یونسکو ثبت نمی‌شود. آنها مخالفت خود را با ایجاد چنین سازه‌ای اعلام کرده‌اند. از سوی دیگر، مسئولان اوقاف کرمانشاه بدون توجه به این ضوابط، در حال نصب گنبدی با ارتفاع بیش از7.5 متر روی ساختمان امامزاده ابراهیم هستند.

 

گفتنی است؛ طاق‌بستان مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌نبشته‌های دوره ساسانی است که در شمال غربی شهر کرمانشاه در غرب ایران واقع شده است. این مجموعه در قرن سوم میلادی ساخته شد و ارزش هنری و تاریخی زیادی دارد. چند صحنه تاریخی از جمله تاج‌گذاری خسرو‌پرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج‌گذاری شاهپور دوم و سوم و همچنین چند سنگ‌نبشته (کتیبه) به خط پهلوی کتیبه‌ای در آن کنده‌کاری شده است. وجود کوه و چشمه در این مکان، آن را به گردشگاهی جذاب تبدیل کرده که تا به امروز مورد توجه بوده است.

 

گزارش از هادی نوروزی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha