• سه‌شنبه / ۱۸ مهر ۱۳۹۱ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: kermanshah-31026
  • خبرنگار : 50181

مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه:

کرمانشاه بر روی گسل های زلزله خیز و جوان زاگرس قرار دارد

کرمانشاه بر روی گسل های زلزله خیز و جوان زاگرس قرار دارد

مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه کرمانشاه بر روی گسل های زلزله خیز و جوان زاگرس قرار دارد، گفت: بهترین روش برای مقابله با حوادث احتمالی ساخت ساز اصولی و مناسب است.

 

فرهاد فروزی به مناسبت هفته کاهش آثار بلایای طبیعی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری داشنجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، گسل صحنه (دینور)، گسل مروارید در قسمت شمالی استان، گسل حوالی کنگاور و گسل های مناطق مرزی قصر شیرین و سرپل ذهاب را از جمله مهترین گسل ها و نقاط حادثه خیز استان برشمرد.

 

وی ادامه داد: چین زاگرس که کرمانشاه بر آن واقع شده دارای گسل های متعددی است که در سالیان گذشته فعال بوده و بعضا منجر به بروز زلزله های بزرگ شده است.

 

مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه در خصوص تاریخچه زمین لرزه های بزرگ که در کرمانشاه رخ داده، اظهار داشت: یکی از مهمترین آنها زلزله دینور در سال 398 هجری قمری بوده که شهر تارخی دینور و تمام روستاهای اطراف آن را تخریب کرده است.

 

فروزی یادآور شد: زمین لرزه سال 347هجری قمری نیز شهرستان سرپل ذهاب کنونی را به شدت تخریب کرد و در سال 544 نیز بار دیگر زلزله ای بزرگ بقایای این شهر را نابود کرد.

 

زمین لرزه سال 1336 هجری شمسی با قدرت 5/6 ریشتر که در فارسینج، کنگاور، صحنه و سنقر رخ داد از جمله دیگر زلزله های بزرگ تاریخ کرمانشاه بود که فروزی به آن اشاره کرد.

 

به گفته این مقام مسئول آخرین زمین لرزه بزرگ کرمانشاه مربوط به پنجم اردیبهشت ماه سال 1381 در حوالی صحنه و با قدرت 2/5 ریشتر وهمچنین سوم دی ماه 1381 با قدرت 1/5 ریشتر در همان منطقه بوده که تعداد زیادی از واحدهای مسکونی را تخریب کرد.

 

فروزی اشاره ای هم به پیشینه شبکه لرزه نگاری کرمانشاه داشت و تصریح کرد: اولین دستگاه لرزه نگار در سال 1344 در استان کرمانشاه نصب و راه اندازی شد .

 

وی افزود: در سال 1382 تعداد ایستگاه های استان از یک به شش ایستگاه ارتقاء یافت و در حال حاضر نیز هفت ایستگاه فعال در استان وجود دارد.

 

مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه از احداث چهار ایستگاه جدید در نزدیکی سرپل ذهاب در آینده خبر داد.

 

فروزی با تاکید بر حساسیت منطقه و احتمال بروز حوادث طبیعی، گفت: باید ساختمانهای شهری  و روستایی طبق قوانین و آیین نامه ها ساخته شوند تا در حد امکان از تلفات احتمالی جلوگیری شود.

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha