• چهارشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۸۹ / ۰۸:۴۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: kermanshah-3681

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمانشاه:

معرفي شخصيت احمد ابن اسحاق(ع) ضرورت عصر حاضر است

معرفي شخصيت احمد ابن اسحاق(ع) ضرورت عصر حاضر است

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمانشاه، تبيين و معرفي شخصيت ممتاز احمد ابن اسحاق(ع) را یکی از ضرورت های عصر حاضر دانست.

به گزارش خبر گزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، جلسه ستادي كميته تبليغات و اطلاع رساني كنگره بين المللي بزرگداشت حضرت احمد ابن اسحاق(ع)  در سالن جلسات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمانشاه برگزار شد.

احمد رجبي مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمانشاه، ضمن ارائه گزارشي از فعاليت ها و اقدامات صورت گرفته در كميته تبليغات و اطلاع رساني اين كنگره، گفت: تبيين و معرفي شخصيت ممتاز احمد ابن اسحاق(ع) يكي از ضرورت هاي عصر حاضر است، هر چند انسان هيچ زماني از بهره اين انوار متعالي خالي نيست.

وي با اشاره به برگزاري نخستين همايش بزرگداشت احمد ابن اسحاق (ع) در سال 85، افزود: حجم تهاجمات مكاتب و نحله هاي انحرافي براي دين ستيزي با مردم به ويژه جوانان ضرورت برگزاري چنين همايش هايي را دوچندان می کند.

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمانشاه، تشكيل جلسات متعدد كميته فرهنگي و تبليغات، تدوين برنامه هاي تبليغاتي و اطلاع رساني كنگره احمد ابن اسحاق(ع)، راه اندازي ويژه نامه خبري، تعيين شرح وظايف دستگاه هاي عضو و اطلاع رساني عمومي به جامعه از جمله برنامه هاي اقدام شده و يا در دستور كار كميته عنوان کرد.

درادامه اين جلسه بهرام فاضلي معاون فرهنگي هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمانشاه، گفت: همه ما در شرايطي قرار داريم كه پارادوكس بين تاريخ و رفتارهاي اين زمان ذهن بشر را به خود مشغول كرده است و بنا بر نظريه انديشمندان هماهنگي بين گذشته و امروز امري دشوار است.

وي تصريح كرد: بزرگداشت احمد ابن اسحاق(ع) از باب نياز خود ما است و در واقع معرفي و تبيين اين شخصيت بزرگ براي پر كردن خلاء هاي ذهني و فكري بشر است كه ريشه در گرفتاریهای عصر كنوني دارد.

معاون فرهنگي هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمانشاه، در ادامه بر ضرورت همكاري و هماهنگي، تعامل سازنده وهمدلي جدي كليه دستگاه هاي عضو براي اجراي باشكوه اين كنگره تاكيد كرد.

همچنين حجت الاسلام حسيني مقدم مدير كل اوقاف و امور خيريه استان كرمانشاه، با اشاره به اين كه كنگره بزرگداشت احمد ابن اسحاق(ع) وارد مرحله اجرايي شده است، افزود: امور نظري و نرم افزاري كميته تبليغات و اطلاع رساني قابل تحسين است و تلاش های این کمیته در مقاطع نهايي ملموس و محسوس تر خواهد بود.

وی با بيان اينكه كنگره بين‌المللی احمد بن اسحاق نيمه دوم مهر ماه سال 89 در شهرستان سرپل ذهاب برگزار می شود، افزود: آثار فراخوانده شده به اين كنگره در سه محور شخصيت و زندگانی احمدبن اسحاق، امامت و تشيع در عصر احمدبن اسحاق و تشيع در منطقه كرمانشاهان است.

وی تبارشناسی احمد بن اسحاق، خاندان اشعری و نقش آنها در گسترش تشيع، شخصيت علمی احمدبن اسحاق، مناصب و ماموريتهای احمدبن اسحاق، جايگاه معنوی احمدبن اسحاق، خدمات احمدبن اسحاق به شيعه، تحليل و بررسی روايات رسيده از طريق احمدبن اسحاق، احمد بن اسحاق از ديدگاه طبقات مختلف، تاريخچه بارگاه احمدبن اسحاق، رابطه احمدبن اسحاق با كلينی (ره)، ارتباط احمدبن اسحاق با مقام نيابت، نحوه برخورد احمدبن اسحاق با معاندان و ملحدان و رفتار سياسی احمدبن اسحاق را از بخش های مهم در بخش برسی شخصيت احمد بن اسحق عنوان كرد.

حسينی مقدم گفت: زير بخش‌های محور دوم اين كنگره با عنوان امامت و تشيع در عصر احمدبن اسحاق نيز شامل نقش ياران ائمه (ع) در عبور از عصر حيرت، سازمان وكالت و كاركرد آن، وضعيت سياسی اجتماعی شيعيان بلاد جبل در عصر احمدبن اسحاق، بررسی نحوه روابط متقابل مردم و امامان معصوم در عصر احمدبن اسحاق، بررسی تطبيقی نهادهای وكالت و نقش حديث و فقاهت در آغاز عصر غيبت، بلاد جبل در نگاه اهل بيت(ع)، فرهنگ وقف و توليت در عصر احمد بن اسحاق، مواضع و عملكرد دستگاه خلافت و حكومت‌های وابسته به آن نسبت به شيعيان در عصر احمدبن اسحاق، بررسی ارتباط احمدبن اسحاق با امام عصر (عج) با تكيه بر موضوع رويت، رابطه نواب و وكلا در عصر احمدبن اسحاق و زمينه‌های شكل‌گيری ولايت فقيه و جايگاه آن در عصر غيبت است.

وی محور سوم اين كنگره را نيز شامل پيشينه تشيع در غرب ايران، امامزادگان و بقاع متبركه در منطقه، آثار و مظاهر تشيع در منطقه، علما و شخصيت‌های بزرگ شيعی در كرمانشاه تا قرن سيزدهم، ارتباط مردم منطقه با امامان معصوم (ع) در عصر احمدبن اسحاق، فرق و مذاهب فعال در عصر احمدبن اسحاق، كرمانشاه و عتبات عاليات، تعامل شيعيان و اهل سنت تحت لوای امامان شيعه(ع)، جايگاه امامان معصوم نزد پيروان مذاهب در منطقه، آثار محبت اهل بيت در آداب و رسوم منطقه، آثار هنر و معماری اسلامی ـ شيعی در منطقه، تعامل و به هم پيوستگی بلاد جبل در گذر تاريخ، اهل سنت منطقه و محبت اهل بيت (ع)، فرق و مذاهب منطقه در عصر ائمه (ع) تا قرن چهارم، احمدبن اسحاق در باورهای مردم منطقه و آثار و بركات احمدبن اسحاق در منطقه قبل و بعد از رحلت برشمرد.

يادآوری می‌شود،احمد بن اسحاق قمی يكی از ياران و اصحاب خاص امام دهم و امام يازدهم بوده كه به روايت معتبر جزو معدود افرادی بود كه در زمان حيات امام حسن عسكری(ع) موفق به زيارت امام زمان(عج) شده است. وی وكيل امام حسن عسكری(ع) در شهر قم بوده كه در سال 293 هجری قمری پس از زيارت امام حسن عسكری(ع) در بازگشت به موطنش در شهر(حلوان) سرپل ذهاب كنونی رحلت كرد.



 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha