• سه‌شنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۳ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: kermanshah-46602
  • خبرنگار : 50181

وقتی رسانه‌ها تجمل‌گرایی را رواج می‌دهند

543665626
یک مدرس و استاد دانشگاه معتقد است، رسانه ها خصوصا رسانه ملی و رسانه های پرمخاطب تجمل گرایی را بین مردم رواج می دهند.

فرهاد ابوالفتحی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه گفت: متاسفانه رسانه های ما به گونه ای تجمل گرایی را ارزش می دانند و در بسیاری از برنامه های خود آن را رواج می دهند.

وی یادآوری کرد: رسانه ها معمولا جلوه های زندگی مدرن را نشان می دهند که این زندگی مدرن گاهی پهلو به پهلو تجمل گرایی می زند.

این کارشناس رسانه با اشاره به روند پر شتاب تحول جوامع، یادآوری کرد: یکی از مهمترین اصولی که در این تحولات مشهود است استفاده از تجهیزات مدرن است و رسانه ها تلاش می کنند آنچه که جاذبه بیشتری برای افرادی که به تجملات بها می دهند دارد را بیشتر نشان دهد.

ابوالفتحی تاکید کرد: روند توسعه دو فاز دارد، یک فاز توسعه فکری، فلسفی و  اندیشه که مدرنیته نام دارد و بخش دیگر توسعه تجهیزات، امکانات، غذاهای مدرن، وسایل مدرن، لباس های مدرن و ... که مدرنیزاسیون نام دارد و ما بیشتر درگیر بخش دوم شده ایم.

وی معتقد است، این تفکر مدرنیزاسیون از حدود صد سال قبل یعنی زمان رضا شاه بیشتر رواج یافت و استفاده از تجهیزات و امکانات مدرن نشانه ای برای مدرن شدن، متمدن شدن و تجدد شد.

به گفته این استاد دانشگاه هرچقدر که متفکران تلاش کردند نشان دهند هیچ انسانی بی فرهنگ نیست و آدمهایی که از تکنولوژی و تجهیزات مدرن استفاده می کنند  با فرهنگ نیستند، هنوز دیدگاه جامعه اصلاح نشده است.

ابوالفتحی با تاکید بر اینکه استفاده از تجهیزات مدرن و امکانات لوس بیانگر فرهنگ نیست، عنوان کرد: ممکن است بسیاری از افراد دارای اندیشه و تفکر مدرن باشند، اما از تجهیزات و امکانات مدرن استفاده نکنند.

وی با انتقاد از اینکه رسانه ها نیز به این دید دامن می زنند، تصریح کرد: گناه اصلی این فرهنگ غلط به گردن رسانه ها است که افکار مردم را به سمت و سوی تجمل گرایی و مدرنیزاسیون سوق می دهند.

این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: متاسفانه رسانه ها نیز خود درگیر مدرنیزاسیون شده اند و بیشتر به جنبه فنی و مهندسی بها می دهند و این در حالی است که باید در ساختار رسانه ها از افراد متفکر، روانشناس، جامعه شناس، صاحب نظر و ... بیشتر استفاده شود.

ابوالفتحی تصریح کرد: رسانه ملی و رسانه های پرمخاطب باید افکار مردم را به گونه ای مهندسی کنند که از تجمل گرایی فاصله گیرند و بیشتر به سمت اندیشه و تفکر مدرن پیش بروند، نه استفاده از امکانات و تجهیزات مدرن.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.