• شنبه / ۲۲ آبان ۱۳۸۹ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: kermanshah-6646

/گذری بر بناهای مذهبی کرمانشاه/47

مسجد جلیلی کرمانشاه

بناهای مذهبی در هر کشوری از جایگاه ویژه ای نزد مردم برخوردارند که ایران اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای هزاران بنای مذهبی با ارزش است و استان کرمانشاه نیز به واسطه عوامل بسیاری هم چون قرار گرفتن در مسیر شاهراه عتبات عالیات از قدیم الایام بناهای مذهبی بسیاری را داشته و این بناها نیز مورد تکریم و احترام مردم و زائران عتبات عالیات قرار گرفته است.

 

علیرضا مرادی بیستونی معاون فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، در خصوص مسجد جلیلی کرمانشاه، گفت: مسجد آیت اله جلیلی کرمانشاه نیز یکی دیگر از صدها بنای مذهبی استان کرمانشاه است که در مرکز این شهر واقع شده است.

 

وی ادامه داد: بنای اصلی این مسجد در حدود سال 1185 هجری شمسی در روزگار سلطنت کریم خان زند به وجود آمده و اولین مسجدی بوده که در کرمانشاه احداث شده است.

 

مرادی بیستونی اظهار داشت: بانی اصلی مسجد جلیلی کرمانشاه، شفیع خان زند بوده که این مسجد را برای اقامه نماز جماعت آیت اله آخوند ملاعبدالجلیل زنگنه کرکوتی (کرکوکی) ساخته و بعدا در سال 1295 هجری شمسی آیت اله آقا عبدالرحمن نواده آن مرحوم به تعمیر و توسعه مسجد اقدام کرده است.

 

مدیر موزه های استان کرمانشاه، گفت: تجدید بنای این مسجد به همت آیت اله حاج آقا عبدالجلیل جلیلی از محل ثلث مرحوم حاج سلطان مراد اشجاری و با مساعدت حاج حسن کرمانیان در اسفند 1353 هجری شمسی  پایان پذیرفت و به وضعیت کنونی درآمد.

 

وی افزود: این مسجد در حال حاضر به صورت میدانی در آمده است که دور تادور آن را خیابان گرفته است.

 

مرادی بیستونی در خصوص معماری این بنای مذهبی استان کرمانشاه، اظهار داشت: این مسجد دارای معماری اسلامی خاصی است و از آنجایی که در بخشی از مرکز شهر واقع شده، مناره های بلند آن از چند طرف قابل رویت است.

 

معاون فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: مسجد آیت اله جلیلی کرمانشاه به دلیل قدمت تاریخی اش و همچنین موارد بیان شده در بین مردم کرمانشاه دارای احترام و جایگاه خاصی است.

 

گفتنی است؛ سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، در نظر دارد که در گزارش های بعدی خود با انجام گفت و گو با این مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به معرفی دیگر بناهای مذهبی استان به صورت گزارش های مجزا بپردازد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha