• دوشنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: khalijefars-25910

طعم خوش "کنار" با هر ذائقه ای سازگار است

طعم خوش "کنار" با هر ذائقه ای سازگار است

"کنار" گونه ای منحصر بفرد از گیاهان دارویی و میوه ای مغذی و سرشار از ویتامین که خواص درمانی و طعم خوش آن با هر ذائقه ای سازگار است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فارس، سدر یا "کنار" درختی از تیره مخروطیان است که شباهت زیادی با کاج دارد، ولی از کاج بسیار تنومند تر وبلند تر میشود؛ در جنوب ایران می روید همچنین گونه های کنار، برای مناطق گرم بسیار مناسب هستند.

این درخت به دو صورت وحشی و اصلاح شده وجود دارد؛ با برگهای کوچک و تخم مرغی یا بادامی شکل و به سبز روشن درخشان هستند  این درخت، خاردار و دارای ساقهای به رنگ تقریباً سفید است و همچنین گلهای آن  سفید تا سبزمتمایل به زرد و تا حدی معطر هستند.

سدر دارای ریشه عمیق وگسترده است و در خاکهای سخت و غیر قابل نفوذ به خوبی نفوذ کرده و آب را از لایه های عمیق خاک جذب می کند، نسبت به خشکی و خاک های شور و قلیایی مقاوم سازگار بوده و به خواب رفتن آن در تابستان باعث شده تا نیاز کمتری به آب داشته باشد.

میوه درخت سدر یا همان کنار، تخم مرغی شکل، سفت، گوشتدار و به اندازه گیلاس یا بزرگتر از آن است که به رنگ های زرد و قرمز و با طعمهای ترش مطبوع و شیرین یافت می شود.

مناسبترین دما جهت رشد این گیاه در دمای بین ۳۵-۲۵ درجه سانتیگراد است و در دمای بالاتر از این تشکیل میوه کاهش می یابد همچنین درجه حرارتهای زیر صفر نیز باعث کاهش قابل توجه محصول و کاهش میزان رشد درخت می شود.

کارشناس تولید فرآورده های گیاهی و دارویی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری (ایسنا) منطقه خلیج فارس در خصوص مصارف دارویی این گیاه گفت: برگ و گل سدر قابض و مقوی معده است و همچنین خاصیت ضد میکروب و ضد قارچ دارد؛ به همین دلیل از آن برای درمان انگلهای موضعی استفاده میشود جوشانده برگ برای درمان سرماخوردگی و تقویت اعصاب و همچنین برای معالجه زخم موثر است.

علیرضا بابایی افزود: شستشوی بدن با سدر سبب تقویت پوست بدن و پیاز مو شده و از ریزش موها جلوگیری و پوست بدن را لطیف و اعصاب را نیز تقویت می کند و از صمغ این درخت برای رفع شوره موی سر و خارش استفاده می کنند.

کارشناس تولید فرآورده های گیاهی و دارویی اضافه کرد: مصرف خوراکی میوه سدر یا همان کنار برای درمان برونشیت، سرفه و سل مفید است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: میوه کنار مغذی و سرشار از ویتامین C و مقادیر نسبتاً خوبی از ویتامین B ،E و محتوی کلسیم، فسفر و آهن است و ارزش غذاییمیوه کنار از لحاظ پروتیین، مواد معدنی، کلسیم، فسفر، کاروتن و ویتامین از سیب غنی تر و میزان کالری و ویتامین  cآن نسبت به پرتقال بیشتر است.

سابقه این گیاه در ایران به چند هزار سال پیش بر می گردد این درخت در استانهای جنوبی ایران مانند فارس، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان میروید.

این میوه براحتی هضم و اثری اشتها آور دارد و علاوه بر تازه خوری ، از آن برای تهیه ترشی، مربا و ژله هم استفاده می شود این میوه در ماههای دی و بهمن به بازار میآید و تا اواخر فروردین با قیمتی ارزانتر نسبت به سایر میوهها در دسترس است.

کشت تجاری آن به صورت باغ با استفاده از ارقام پیوندی مرغوب در هرمزگان از اواسط دهه 80 هجری شمسی با هدف جایگزین کردن باغهای امحاء شده لیموترش مبتلا به بیماری جاروک در این استان آغاز که با استقبال خوب کشاورزان مواجه شد.

با توجه به صرفه اقتصادی و وجود بازار مصرف مناسب برای میوه کنار، سطح زیر کشت باغهای کنار پیوندی در شهرستان های بندرعباس، رودان، میناب، سیریک ، جاسک و حاجی آباد درحال گسترش است هم اکنون بیش از 800هکتار باغ کنار درهرمزگان وجود دارد.

در حال حاضر هر کیلوگرم میوه درجه یک "کنار" پیوندی تولیدی باغهای هرمزگان بین40تا60هزار ریال در بازار بندرعباس عرضه می شود که این رقم در ایام تعطیلات نوروزی افزایش پیدا می کند.

تهیه و تنظیم: سیده مدیحه هاشمی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha