• چهارشنبه / ۱۹ دی ۱۳۹۷ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: khalijefars-53227
  • خبرنگار : 50169

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی:

از مهر ماه امسال هیچگونه واردات بنزین نداشته‌ایم/افزایش 16 میلیون لیتری ظرفیت تولید بنزین با افتتاح فاز سوم نفت ستاره خلیج فارس

57618887

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: با ایجاد ظرفیت تولید 105 میلیون لیتری بنزین در کشور و متوسط مصرف روزانه 87 میلیون لیتری حاشیه امنی برای ما به وجود آمده است به گونه ای که از مهر ماه امسال دیگر بنزین وارداتی به کشور نداشته ایم.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج فارس، علیرضا صادق آبادی در نشستی خبری که جهت راه اندازی فاز 3 پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس و گزارش عملکرد 40 سالگی انقلاب اسلامی در صنعت پالایش و پخش اظهار کرد: میانگین تولید روزانه بنزین داخلی در سال 96 میزان 67.28 میلیون لیتر و در سال 97 تا امروز این میزان به 87.95 میلیون لیتر در روز رسیده است، البته در سال گذشته فاز دوم نفت ستاره خلیج فارس را نداشته و بیشترین حجم اورهال را داشتیم.

وی با بیان اینکه میانگین ظرفیت تولید بنزین ما بین 95 تا 97 میلیون لیتر بوده و در تابستان که پیک مصرف بود تولید بنزین داخلی به حدود 97 میلیون لیتر رسید، افزود: در حال حاضر بدون احتساب فاز سوم نفت ستاره خلیج فارس میانگین تولید بنزین پایه 95.95 میلیون لیتر است.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ادامه داد: در سال 96 تولید نفت کاز 94 میلیون لیتر بوده است، متوسط تولید بنزین یورو در سال 97 تاکنون 28 میلیون لیتر و متوسط تولید نفت گاز هم 200 میلیون لیتر است.

صادق آبادی با بیان اینکه نفت گاز تبریز سه میلیون لیتر به ظرقیت نفت گاز یورو اضافه کرد، تصریح کرد: همچنین 14 تا 16 میلیون لیتر نفت گاز یورو که در بندرعباس توسط نفت ستاره خلیج فارس اضافه شده، ظرفیت نفت گاز یورو در کشور را به 40 میلیون لیتر افزایش داده است.

وی اضافه کرد: افق پیش روی ما این است که تا پایان سال 12 میلیون لیتر نفت گاز یورو در نفت ستاره خلیج فارس را داشته باشیم، بزرگترین پروژه در سال آینده نیز پالایشگاه اصفهان است که 16 میلیون لیتر به نفت گاز یورو کشور اضافه خواهد کرد.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به اینکه در پالایشگاه بندرعباس تمرکز ما بر روی توزیع نفت و گاز در بنادر اصلی کشور در استان های هرمزگان بوشهر و سیستان و بلوچستان است، عنوان کرد: مازاد تولید را پس از توزیع در بنادر اصلی کشور در استان های کرمان و فارس توزیع می کنیم.

صادق آبادی با بیان اینکه متوسط مصرف بنزین موتور در کشور روزانه 87 میلیون لیتر است، خاطرنشان کرد: با این میزان حاشیه امنی برای ما به وجود آمده است به گونه ای که از مهر ماه امسال دیگر بنزین وارداتی به کشور نداشته ایم.

وی با اشاره به اینکه اگر اصلاحی در الگوی مصرف بنزین نداشته باشیم مطمئنا خیلی زود تفاوت تولید و مصرف کم خواهد شد، بیان کرد: اگر این ظرفیت 105 میلیون لیتر تولید و همچنین روند رشد مصرف ادامه داشته باشد در تابستان سال آینده حاشیه اطمینانم خوبی وجود نخواهد داشت و متاسفانه دوباره مجبور به وارد کردن بنزین خواهیم شد بنابراین اصلاح الگوی مصرف امری ضروری است.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه باید ترکیبی از انواع سیاست های کاهش مصرف مانند ایجاد تنوع در سبد سوخت، گسترش حمل و نقل عمومی، استفاده از خودروهای کم مصرف، تنوع خودروهای هیبرید و... میزان مصرف را کنترل کنیم، ابراز کرد: فاصله تولید و مصرف نفت گاز در بخش حمل و نقل در حد 15 تا 20 میلیون لیتر است که این بخش هم نیاز به نوسازی ناوگان فرسوده دارد.

صادق آبادی با اشاره به اینکه با به مدار آمدن واحدهای پارس جنوبی میزان گاز افزایش پیدا کرده و سهم سوخت مایع صنایع کاهش یافته که یکی از دلایل کاهش مصرف فرآورده های نفتی بوده است، اظهار کرد: اگر این مسیر را ادامه دهیم با رشد 7 درصد، در افق 1412 اگر ظرفیت 105 میلیون لیتر را حفظ کنیم و مصرف بنزین همینطور ادامه یابد تفاوت تولید و مصرف 190 میلیون لیتر در روز خواهد بود که بسیار قابل توجه است.

وی با بیان اینکه برای جبران این کسری یا باید سرمایه گذاری برای ساخت پالایشگاه شود یا به واردات روی آوریم، افزود: صرفا برای تاسیس یک پالایشگاه 57 میلیارد دلار سرمایه لازم است و این میزان با احتساب ساخت خطوط لوله و دیگر اقدامات به 100 میلیارد دلار سرمایه نیازمند خواهد شد، اگر نخواهیم این میزان تفاوت را از طریق سرمایه گذاری جبران کنیم و بخواهیم به واردات روی آوریم 100 میلیون ریال در روز نیاز به واردات بنزین خوهیم داشت.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ادامه داد: سناریوی موجود امکان ادامه دادن ندارد، سرمایه گذاری برای ساخت پالایشگاه هم مشخص نیست که بتواند نیاز مصرف کشور را برطرف کند، اگر به سمت سناریوی واردات هم حرکت کنیم علاوه بر خرید بنزین سرمایه زیادی برای ساخت اسکله در بنادر نیاز داریم، الان که در موقعیتی قرار گرفتیم که به خودکفایی رسیده ایم باید از این فرصت برای اصلاح الگوی مصرف گام برداریم.

صادق آبادی تصریح کرد: اتحادیه اروپا برای کاهش مصرف بنزین به تولید خودرو دیزلی و بعد خودرو هیبریدی، هیبریدی پلاگین و برقی روی آورد، ما هم باید با این ظرفیت ها بتوانیم تولید ثروت کنیم و سایر سرمایه گذای هایی که هم می توانند تولید ناخالص ملی را بالا برده و هم اشتغال ایجاد می کنند را بالا ببریم.

وی با تاکید بر اینکه هیچگونه بدهی مالیاتی نداریم چون درآمدمان مستقیم به خزانه واریز می شود و اگر بدهی است ممکن است مربوط به قبل باشد، عنوان کرد: قاچاق پدیده ای نیست که یک نهاد بتواند تنها با آن مقابله کند، کارگروهی که در کشور در این زمینه تشکیل شده اعضای مختلفی از ارگان های مختلف دارد، شرکت پالایش و پخش، گمرک، نیرو انتظامی، بنادر و دریانوردی، حمل و نقل جاده ای، وزارت اطلاعات و ... در آن دخالت دارند، حضور شرکت ملی پخش در این کارگروه نیز به سبب دانش آن در شناخت فرآورده ها است، در تشخیص این که این فراورده یارانه ای هستند یا خیر.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی خاطرنشان کرد: اینکه احجام قاچاق تا چه میزان وجود دارد، من تا 40 میلیون لیتر در روز هم شنیده ام اما باید توجه داشت که نمی شود گفت چه میزان قاچاق انجام می شود، چیزی را می شود اندازه گرفت که در کنترل باشد.

صادق آبادی اضافه کرد: اگر روزانه 20 میلیون لیتر قاچاق سوخت انجام شود نیاز به هزار نفتکش است، هزار نفتکش باید روزانه در حال، بارگیری، تخلیه، رفت و برگشت باشند، که می شود بیش از 4 هزار نفتکش! یعنی روزانه 5 هزار ناوگان می روند و می آیند تخلیه و بارگیری می کنند و کسی نمی فهمد؟ واضح است که این میزان قاچاق اصلا امکان عملیاتی ندارد.

وی بیان کرد:  هر نهاد حاکمیتی که می خواهد قد بکشد باید مجوز های مختلفی بگیریم، مگر می شود خطوط لوله ای با این ابعاد باشد و کسی متوجه آن نشود؟

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی درخصوص عدد منطقی که میتواند برای میزان قاچاق سوخت وجود داشته باشد، ابراز کرد: مصرفی که در سال 95 انجام شده که 74.7 میلیون لیتر بوده را میتوان به عنوان مصرف قابل قبول در کشور در نظر بگیریم، رشد سال های 95 و 96 را که اعمال کنیم به 95 میلیون لیتر در سال 97 می رسیم، حالا می توان گفت 2 تا 3 میلیون لیتر قاچاق سوخت سقف میزان منطقی قاچاق بوده است، هرچند این را هم باید در نظر گرفت که به علت افزایش نوسانات ارز مسافرت خارجی کاهش پیدا کرد و استفاده از خودرو شخصی را توجیه پذیر کرد و به تبع آن می توان افزایش مصرف را نیز توجیه کرد.

صادق آبادی با اشاره به اینکه مازاد بنزین یا به صادرات می رود یا بورس که تمایل خود ما به صادرات است، اظهار کرد: نقش بانک ها در پروژه نفت ستاره خلیج فارس تامین منابع مالی نبوده بلکه تخصیص وامی با ضمانت پالایش نفت بوده است.

وی با تاکید بر اینکه آمادگی لازم برای صادرات بنزین در کشور وجود دارد و در کنار آن برنامه ذخیره سازی را هم داریم، خاطرنشان کرد: ورود سهام پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس به بورس، ریسک اجرایی ندارد اما ریسک هایی در زمینه بازپرداخت های وام و تسهیلات بانکی اش وجود دارد که فکر می کنم تا دو الی سه سال آینده زمان مناسبی باشد

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.