• شنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: khalijefars-53709

گزارش ایسنا از اکران فیلم" ماجرای نیمروز(رد خون) در بندرعباس+ فیلم

گزارش ایسنا از اکران فیلم" ماجرای نیمروز(رد خون) در بندرعباس+ فیلم

رد خون، دنباله فیلم سینمایی ماجرای نیمروز به کارگردانی محمدحسین مهدویان، تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی و نویسندگی حسین تراب نژاد و ابراهیم امینی محصول سال ۱۳۹۷ است. روایت کلی این فیلم پیرامون اتفاقات بعد از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۷ و عملیات مرصاد است.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج فارس، این فیلم در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجربا بازی   بهنوش طباطبایی، محسن کیایی، هادی حجازی‌فر، مهدی زمین‌پرداز، هستی مهدوی، حسین مهری، جواد عزتی در بندرعباس  اکران شد.

خلاصه فیلم:

نیروهای امنیتی ایران متوجه حضور نفوذی‌های سازمان مجاهدین خلق در جبهه می شوند. با ارسال دو مامور امنیتی به بغداد می‌خواهند قبل از شروع عملیات فروغ جاویدان، عباس زریباف فرمانده این عملیات را ترور کنند. اما داستان طور دیگری رقم می خورد...

|

نظرتحلیلگران:

یک جامعه شناس ارتباطات در گفت و گو با ایسنا، عنوان کرد: این فیلم قطعا با پروداکشنی بزرگ انجام شده است. ماجرای نیم روز2، رد خون در رابطه با بخشی از اتفاقات و رویدادهایی است که مربوط به بعد از پذیرش قطع نامه و حمله سازمان مجاهدین به داخل ایران اتفاق افتاده بود، است.

دکتر رضا هاشمی زاده ادامه داد: فیلم بسیار خوش ساخت است و همه عناصر به درستی در کنار یکدیگر چیده شده است و علی رغم این که از نظر زمانی بسیار طولانی بود اما برای من به شخصه کسالت بار و ملالت آور نبود.

وی با بیان این که رویداد ها به خوبی درکنار یکدیگر چیده شده است، افزود: با توجه به این که من خود تجربه حضور در جنگ را داشته ام، معتقدهستم میزانسن بخش های جنگی به خوبی چیده شده بود.

هاشمی زاده با اشاره به این که فیلم کاملا باور پذیر است و شکل تفننی ندارد، بیان کرد: در رابطه با ساخت فیلم به عقیده من بازیگران به خوبی به ایفای نقش پرداختند و از لحاظ فنی و جلوه های ویژه و افکت های آن همگی در سرجای خود قرار گرفته اند.

این استاد دانشگاه در خصوص محتوای فیلم، اظهار کرد: ماجرای نیم روز2، رد خون در حقیقت رویدادی واقعی است که با وجود گذشت 30 سال از آن، فیلم از اصل و واقعیت دور نشده است.

وی با اشاره به این که این عملیات در مرداد 1367 رخ داده است، تصریح کرد: عملیاتی که سازمان مجاهدین خلق پس از 3 عملیات در بخش مهران داشت، تصمیم گرفت عملیات بزرگ نظامی انجام دهد که با پشتیبانی نیروهای عراقی وارد کشور شدند و تا منطقه تنگه چهارزبر پیش آمدند و در آن جا زمین گیر شدند.

هاشمی زاده با بیان این که تمامی اینن اتفاقات به خوبی در ان فیلم نهاده شده است، افزود: به روایت سینمایی آن به خوبی پرداخت شده است و جا تحسین دارد.

|

همچنین یک فعال اجتماعی در گفت و گو با ایسنا، ادامه داد: بسیار خوشحال هستم که پس از چندروز به عبارتی یخ جشنواره باز شد و موفق شدیم به تماشای  فیلمی خوب بنشینیم و بعد از دیدن فیلم های مختلف در حد ضعیف و متوسط، منتظر دیدن یک فیلم خوب بودیم.

بنیامین انصاری نسب با اشاره به این که به آقای مهدویان کارگردان فیلم تبریک می گویم، افزود: این فیلم نشان داد که این کارگردان می تواند تریلر سیاسی خوبی را بسازد و نه این که به وسیله این که صرفا به این دلیل که امکانات خوبی در اختیارش قرار داده شده است، موفق باشد، بلکه نوع نگاه این کارگردان به این پدیده سیاسی موفق عمل کرده است.

وی ادامه داد: هنگام تماشای فیلم متوجه خواهید شد که کارگردان صرفا یک واقعه را روایت نکرده است و بلکه در دل آن یک فیلم سینمایی همراه با درام را مشاهده می کنید. از اواسط فیلم در بخشی که پادگان اشرف را میبینید در حقیقت درام فیلم شکل می گیرد و وابستگی ها و تضاد ها و تقابل ها و روایت شخصیت های خاکستری به خوبی انجام گرفته است.

این فعال اجتماعی با بیان این که نزدیک به دو ساعت به تماشای فیلم نشستیم، اظهار کرد: برخلاف مدت زمان طولانی این فیلم نسبت به فیلم های دیگر اکران شده، تماشاگر احساس خستگی نمی کند؛ دلیل آن هم کشش و جذابیت داستان و روایت است که به خوبی در جریان فیلم تعریف می شود.

انصاری نسب تصریح کرد: بازی بازیگران بسیار خوب است و پیش بینی من این است که آقای جواد عزتی برای بازیگری نقش مرد، کاندید خواهد شد و این احتمال که مانند جشنواره گذشته، جایزه ویژه تماشاگران را به دست آورد نیز وجود دارد.

وی بیان کرد: بسیار خوشحالم که بالاخره این فیلم به بندرعباس رسید و توصیه ام این است که همه فیلم را ببینند.

این فعال اجتماعی ادامه داد: یکی از ویژگی های دیگر فیلم این است که برای نسل جدیدی که این حادثه را به یاد ندارد، جذابیت بصری فراوانی دارد و این فیلم صرفا به این شکل عمل نکرده است که واقعی را روایت کند.

انصاری نسب در پایان گفت:  تضاد ها و درگیری هایی که برخلاف نیمروز1  در جریان یک طرف قضیه بودیم، در این فیلم هردو طرف ماجرا یعنی ورود به پادگان اشرف و شخصیت پردازی های آن مکان، همزاد پنداری ها و عواطف انسانی، را بسیار نزدیک به خود حس می کنیم و سپس درگیری های روانی افراد به لحاظ این که یا باید پایبند عواطف بود یا باید به عقاید پایبند بوده و خانواده و دوستانت را قربانی کرد. آقای مهدویان به خوب توانسته است این مسائل را نمایش دهد و نقطه قوت فیلم نیز همین است.

|

یک فعال فرهنگی و اجتماعی نیز در این خصوص در گفت و گو با ایسنا، تصریح کرد: به تماشای "رد خون" سومین یا چهارمین فیلم محمد حسن مهدویان نشستیم و همچنان امیدوار کننده و هیجان انگیز است.

محمد دلپسند ادامه داد: در این فیلم با تریلر سیاسی روبه رو هستیم ومی توان گفت  حسین مهدویان به یک سبک در روایت رسیده است و مخصوصا در استفاده از امکانات دوربین که پخته تر شده است.

وی افزود: در فیلم های پیشین و تا زمان" لاتاری" تلاش بر این بوده است که استفاده از دوربین، حالت و ماهیت مستند گونه به روایت داده شود؛ در این فیلم دوربین متعادل تری را دیدیم.

دلپسند با بیان این که داستان پر کششی، روایت شده است، اظهار کرد: بسیار سخت است که این حجم از اطلاعات و داده های تصویری را در این مدت زمان طولانی که انتخاب شده است با ریتمی مناسب به مخاطب منتقل شود به رغم این که تماشاگر خسته نشود و خوشبختانه آقای مهدویان از پس این کار برآمده است.

این فعال فرهنگی و اجتماعی بیان کرد: از لحاظ روایت این بار این کارگردان را برخلاف ماجرای نیم روز 1، در دو سوی ماجرا دیدیم و دوربین را متمرکز در یک طرف واقعه نمی بینیم و این وجه تمایز نیمروز2 است بنابر این از این نظر می توان خلأ یا نقص نیمروز 1 جبران شده است.

وی ادامه داد: پرداخت به مسائل سیاسی معاصر آن هم در حالی که آسیب ها و صدمه های در این واقعه همچنان ادامه دارد و هربار با ماجراهای جدیدی از طرف این گروه سیاسی روبه رو می شویم طبیعی است که بسیار دشوار است و دست هرکارگردان و مولفی را آن هم در شرایط حال سیاسی و اجتماعی کشور، را ممکن است محدود کند.

 دلپسند تصریح کرد: از طرف دیگر، پرداختن به چنین موضوعات و پرونده هایی امکانات گسترده و فراتر از بخش خصوصی را می طلبد، چه بسا ممکن است کارگردانی که اللقاعده علاقه منده باشد جانب داری نکند را مجبوربه جانب داری می کند.

وی افزود: به هر حال به عقیده من کارگردان وقتی بتواند یک روایت را به نوعی منصفانه یا خاکستری ارائه دهد، موفق بوده و می توان به وی تبریک گفت.

این فعال فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: نقطه امیدواری در جشنواره امسال و اصولا در جشنواره های سال 90 به بعد این است که کارگردان های جوان تر این جسارت را پیدا کرده اند که به موضوعات حساس مربوط به تاریخ معاصر وارد شوند.

وی عنوان کرد: امسال 2 یا 3 فیلم را دیدیم که این نمایش را از خود به نمایش گذاشته و شاید بتوان گفت وقتی نسل جوان با واقعه فاصله دارد و بتواند با فاصله به این واقعه بنگرد، احساست را در روایت دخالت نمی دهد و از این نقطه نظر بی اندیشیم جای امیدواری دارد.

دلپسند اظهار کرد: امیدواریم امسال و سال آینده بازهم تولیداتی در سینمای کشور داشته باشیم که گوشه های مختلف و زوایای تاریک و پنهان تاریخ معاصر را به خصوص در حوزه سیاسی روایت کند.

وی در پایان گفت: چنین آثاری برای نسل جوان و نسل بعدی به ماده های غنی تصویری و داده های تصویری که بسیار قابل استفاده است و به نوع تاریخ نگاری محسوب می شوند.

تهیه و تنظیم: از اسما سارنگی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج فارس


***

برای دیدن گزارش ویدئویی ایسنا کلیک کنید

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.