• چهارشنبه / ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: khouzestan-117567

بعثت؛ پیامی به گستره جهان و بازگشت به وحدت امت‌ها

1431833965691_56-th3

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین مختاری -رییس دانشگاه مذاهب اسلامی به مناسبت سالروز مبعث نبی مکرم اسلام(ص) در یادداشتی گفت: بعثت، درس خودشناسی و مبارزه با تزویر بود

مهم‌ترین وظیفه‌ی پبامبران الهی دریدن پردهای جهل و نفاق بود چه اینکه بعثت پیامبر خدا (صلی‌الله علیه و آله) از همان ابتدا پرده تزویر را کنار زد و باطن مدعیان منجی را بر ملاساخت.

به گزارش ایسنا، به نقل از دانشگاه مذاهب اسلامی مشروح این یادداشت به شرح زیر است :


 بعثت، نهایت آرزوی مشتاقان بود

بر اساس تعالیم اسلام، بعثت، آمال و آرزوی مشتاقان بود. منظور حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) از جمله: «رَبَّنا وَ ابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ» بعثت خاتم الانبیاء (صلی الله علیه وآله) بود، همچنان که حضرتش فرمود: «من دعای ابراهیم هستم». (المیزان،ج۱،ص۴۳۲)

پیش از بعثت نیز، هنگامی که کفّار عرب متعرض یهود می‌شدند، و ایشان را آزار می‏دادند، یهودیان آرزوی بعثت خاتم الانبیاء (صلی الله علیه وآله) را می‌کردند، و می‌گفتند: اگر پیغمبر ما که تورات از آمدنش خبر داده مبعوث شود، و نیز به گفته تورات به مدینه مهاجرت کند، ما را از این ذلت و از شرّ شما اعراب نجات می‌دهد: «وَ کانُوا مِنْ قَبْلُ یَسْتَفْتِحُونَ عَلَی الَّذِینَ کَفَرُوا؛ و پیش از این، به خود نوید پیروزی بر کافران می‏دادند، که با کمک آن، بر دشمنان پیروز گردند» (بقره۸۹)

بعثت، پیامی به گستره جهان بود

قرآن کریم هیچگاه از واژه پیامبر اسلام برای حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله) استفاده نکرده است بلکه با عنوان «رسول الله» از آن جناب یاد می‌کند: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ» (فتح ۲۹).

زیرا آن حضرت برای همگان مبعوث شد: «وَما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ کَافَّةً لِلنَّاس‏؛ و ما تو را جز برای همه مردم نفرستادیم‏» (سبأ ۲۸) تا مرزهای نژادی و زبانی را برافکند و بنیان استوار تقوا را به جای آن دراندازد. چنانکه فرمود: به سوی سیاه و سفید مبعوث شده‌ام: «بعثت الی الأحمر و الأسود». (تفسیر نورالثقلین،ج۴،ص۳۳۶).

تفاوت بعثت حضرت ختمی مرتبت (صلی‌الله‌ علیه‌وآله) با دیگر پیامبران آن است که آنان تنها بسوی ملّت خود فرستاده می‌شدند اما آن حضرت به سوی جهانیان مبعوث شد.

 بعثت، درس خودشناسی و مبارزه با تزویر بود

مهم‌ترین وظیفه‌ی پبامبران الهی دریدن پردهای جهل و نفاق بود چه اینکه بعثت پیامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) از همان ابتدا پرده تزویر را کنار زد و باطن مدعیان منجی را بر ملاساخت: «فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا کَفَرُوا بِه‏؛ با این همه، هنگامی که این کتاب، و پیامبری را که از قبل شناخته بودند نزد آنها آمد، به او کافر شدند». (بقره۸۹)

کلمه (کانوا) نشان می‌دهد این آرزو را قبل از هجرت رسول خدا (ص) همواره می‌کرده‏‌اند، به حدی که در میان همه کفار عرب نیز معروف شده بود اما به محض اینکه: پیامبر خدا(صلی‌الله‌ علیه‌وآله) ، بسوی آنان آمد، به آن جناب کافر شدند. (تفسیر المیزان، ج‏۱، ص: ۳۳۴-۳۳۵)

حقیتاً، بعثت درس بزرگی برای منتظران ظهور منجی است. بعثت کلاسی است که به ما درس خوشناسی می‌دهد، چه که با یافتن خود، به تکامل و سعادت واقعی دست می‌یابیم. چنان‌که حضرت امیر (علیه السلام) فرمودند:‌ «لتثیروا لهم دفائن العقول» (نهج البلاغه، خ۱)

بعثت، بازگشت به وحدت امّت‌ها بود

براساس آیات قرآن، مردم قبل از بعثت انبیاء همه یک امت بودند، اما بخاطر زیاده خواهی و ظلم و مستکبران به اختلاف و تفرفه کشیده شدند و به همین دلیل خداوند متعال انبیای خود را فرستاد تا آنان را از کثرت به وحدت دعوت نمایند. «کانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ» (بقره ۲۱۳)

بنابراین، هدف انبیاء اتحاد و همبستگی همه آحاد بشر است. آنان آمده اند تا انسان ها را از اوهام و خیالات برهاننند و آنها را به آب حیات برسانند. با توجه به دغدغه جدی پیامبر خدا (صلی‌الله‌ علیه‌وآله) مبنی بر وحدت و اتحاد میان مسلمانان، بر همه ما واجب است تا برای ایجاد برادری در میان همه فرق مسلمین بکوشیم و در این راه از هر سخن و نوشته تفرقه انگیز بپرهیزیم و همانطور که مقام معظم رهبری (مدّظلّه) فرمودند: شیعه و سنّی در جمهوری اسلامی باید در کنار یکدیگر باشند چرا که اگر روزی مسلمانان متفرق شوند دشمنان بر آنان غلبه خواهند کرد.

به امید روزی که همه مسلمانان تحت لوای اسلام و نام مقدس حضرت رسول اکرم (صلی‌الله‌ علیه‌وآله) در برادری و همبستگی کامل زندگی کنند و هیچ کس به نام داشتن عقایدی مشروع تکفیر و طرد نشود.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.