• یکشنبه / ۱۳ تیر ۱۳۸۹ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: khouzestan-1806
  • خبرنگار : 50544

بردنشانده؛ كهن‌ترين نيايشگاه ایرانیان

بردنشانده؛ 
كهن‌ترين نيايشگاه ایرانیان

يك ستون سنگي ايستاده در منطقه‌اي در جنوب غربي مسجدسليمان بر نقطه مرتفعي از دشت قرار دارد و در كنار آن بناهايي از عهد هخامنشي ديده مي‌شود.

به گزارش ايسنا از خوزستان اين محل بر دشت مرتفعي كه آن را احاطه كرده است تسلط دارد و دشت نيز توسط رشته كوه‌هاي مرتفع سنگي ديوار مانندي محاصره شده است و چشم‌انداز منحصر به فردي ساخته است. اين محل به نام "بردنشانده" معروف است.

در زمان هخامنشيان معابد در فضاي باز ساخته مي‌شدند. اولين معبدي كه مسقف بوده در زمان اردشير دوم ساخته شد. معبد "بردنشانده" يكي از معابد فضاي باز هخامنشي است .

هیات باستانشناسی فرانسه در بهار سال 1342 شمسی در "بردنشانده" که در 23 کیلومتری شمال مسجدسلیمان قرار دارد آتشکده‌ای را شناسایی کردند. معبد در 25 کیلومتری محلی که پلکانی به سطح بالای کوه هدایت می‌کند واقع شده و عبارت از یک پایه مربع پنج متري  است که از سنگ‌های بزرگ بنا شده است.

حدود 700 متر طول و2500 متر عرض دارد. این محوطه شامل سه قسمت کاخ محل اقامت بزرگان، تختگاه مقدس یا نیایشگاه (در شرق) و یک قصبه در شمال است.

ساختمان آن متعلق به دوره پارس‌ها و هخامنشیان است و نقوش برجسته روی آن به عهد اشکانی برمی گردد. اشیایی چند که هنگام حفاری به دست آمده نشان می‌دهند که پایه اصلی در دوره هخامنشی ساخته شده است. از این رو این باستانی‌ترین عبادتگاه کیش دیرین ایرانیان است. کشف یک عبادتگاه در هوای آزاد که متعلق به 25 قرن پیش باشد موفقیت جالبی است برای آشنایی با گذشته ایران.

معنی نام محل "سنگ برجسته" است. زیرا "بَرد" به گويش بختیاری به معني سنگ است. در نزدیکی سطح "بردنشانده" قدیمی‌ترین استخر ایرانیان قرار دارد که این محل را "شهر استخر" می‌نامیدند.

"بردنشانده" دارای سه رشته پلکان است. هم چنین مجسمه هراکلیوس (خدای قهرمان) به ارتفاع 2 متر، در حالی که شیر نئومه را خفه می‌کند، در این آتشکده از دل خاک بیرون آورده شده است.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha