• چهارشنبه / ۲۰ مهر ۱۳۹۰ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: khouzestan-18422

«پانصد سال تاريخ خوزستان» عبدالنبی قيم در بلژيك معرفی شد

«پانصد سال تاريخ خوزستان» عبدالنبی قيم در بلژيك معرفی شد

الهام لطیفی، دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی دانشگاه لییج، كتاب "پانصد سال تاريخ خوزستان" را به زبان فرانسه در بلژیک  معرفی كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) از خوزستان کتاب "پانصد سال تاریخ خوزستان" تالیف عبدالنبی قیم در 512 صفحه و مشتمل بر شش فصل است که در ابتدا نگاهی اجمالی به تاریخ خوزستان تا قرن نهم هجری قمری داشته و پس از آن بخش اصلی و عمده را به ذکر حوادث قرن نهم هجری، از به قدرت رسیدن سیدمحمد مشعشع تا سال 1314 هـ‌.ق (1897 میلادی) اختصاص داده است.

فصل اول کتاب معرفی و بررسی كتاب‌هاي منتشر شده درباره تاریخ خوزستان است. علاوه بر آن در جای‌جای کتاب نقاط ضعف و قوت کتاب‌های مذکور و دیگر كتاب‌ها از دیدگاه مؤلف پنهان نمانده است. در این میان سهم کتاب "تاریخ پانصدساله خوزستان" تالیف احمد کسروی بیش از کتاب‌های دیگر است. از این رو نام کتاب نیز "پانصد سال تاریخ خوزستان و نقد کتاب تاریخ پانصد ساله خوزستان کسروی" انتخاب شده است.

الهام لطیفی، در معرفي این کتاب، گفت: هیچ چیز برای یک پژوهش‌گر اجتماعی گران‌بهاتر از آن نیست که در تالاب‌های تاریک غرض‌ورزی مورخان و جامعه‌شناسان به یک منبع علمی بی‌غرض دست یابد و به حق کتاب قیم به نسبت کتاب‌های دیگر نویسندگان ایرانی و برخي نويسندگان جهان عرب یکی از منابع بی‌غرض و به دور از گرایش‌های ناسیونالیستی است.

وی پیش از این پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود را با "موضوع تبیین فلسفی هویت و نقش تعلیم و تربیت در تکوین و تحول آن با تاکید بر آرای ابن‌خلدون و علامه طباطبايی" در دانشگاه تربیت مدرس تهران نگاشته و در حال حاضر مشغول به  تحقیق در مورد هویت فرهنگی مردم عرب خوزستان در ایران است.

او قسمت‌های زیادی از کتاب "پانصد سال تاریخ خوزستان" نوشته عبدالنبی قیم را به فرانسه ترجمه کرده و به همراه بسیاری از منابع تاریخی، فرانسوی، عربی، انگلیسی و فارسی در بخش  تاریخی رساله گنجانده است که بخش‌های زیادی از  تاریخ مشعشعیان، آل‌کثیر، بنوکعب و آل‌کاسب را دربرمی‌گیرد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha