• دوشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۰۸:۳۱
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: khouzestan-50120
  • خبرنگار : 50229

/گزارش/

دردسرهای خودروي صفر كيلومتر!

دردسرهای خودروي صفر كيلومتر!

"اسفندماه 92، خودروی پژوپارس خود را از نمایندگی مجاز ایران‌خودرو تحویل گرفتم که پس از تحویل متوجه شدم خودرو صفر کیلومتر دارای نواقصی است..."

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) –منطقه‌خوزستان- یک متقاضیان خرید خودرو پژوپارس صفر کیلومتر از شرکت ایران خودرو در شهرستان شادگان گفت: این خودرو را صحیح و سالم از نمایندگی گرفتم اما یک‌ماه پس از تحویل خودرو متوجه شدم که قفل‌های مرکزی از کار افتاده، آینه‌های برقی خودرو جمع یا تا نمی‌شوند، چراغ‌های روشنایی داخل خودرو روشن یا خاموش نمی‌شوند، صدای بلندگوها در نمی‌آید و دسته درهای خودرو  همه افتاده‌اند.

 

وی با بيان اين‌كه خودرويش داراي گارانتي و كارت طلايي است، ادامه‌داد: خودروي خود را به دلیل وجود این نواقص به نمایندگی مجاز ایران‌خودرو زيبايي در اهواز تحویل دادم و این نمایندگی از 9 اردیبهشت تا 13 اردیبهشت‌ماه این خودرو را پذیرش کرد اما در نهایت خودرو را به من تحویل داد و اعلام کرد که قطعات خودرو سوخته و در اهواز موجود نیست و باید از تهران آورده شود و من خودرو را با همان نواقص تحویل گرفتم.

 

به گزارش خبرنگار ايسنا، در حال حاضر 20 نمایندگی مجاز خودرو اعم از ایران‌خودرو، سایپا و نمایندگی‌ شرکت‌های خارجی در اهواز زیرنظر اتحادیه لوازم یدکی و نمایندگی مجاز خودرو فعالیت می‌کنند.

 

درباره مشکلات متقاضیان خريد خودرو، محمود بازرگان، رئیس اتحادیه لوازم یدکی و نمایندگی مجاز خودرو در اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا گفت: وقتی فرد متقاضی خودرو از یک نمایندگی شکایتی داشته باشد باید به اتحادیه مراجعه كند تا ما نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

 

وي افزود: نوع نواقص یا خرابی‌های خودروی صفر به‌گونه‌ای است که می‌توان تشخیص داد این نواقص را فرد تحویل گیرنده به بار آورده یا این‌که از قبل این نواقص در خودرو وجود داشته است. در هر صورت بازرس ما تشخیص می‌دهد که نقص موجود خودرو به خریدار یا نمایندگی مربوط می‌شود.

 

بازرگان درباره نظارت بر روند عملکرد و فعاليت نمایندگی‌هاي مجاز خودرو در اهواز ادامه‌داد: ما مرتبا شکایاتی را درباره تحویل خودروها داریم و این مسایل پیگیری می‌شود. نمایندگان ما به دفاتر نمایندگی‌ها می‌روند و این مسایل برای ما مشخص و آشکار است.

 

وی افزود: درست است که هر خریدار انتظار دارد خودروي صفر کیلومتر بدون نقص و سالم را خریداری کند اما همیشه حق با خریدار نمی‌تواند باشد. بعضی اوقات ما متاسفانه مشاهده می‌کنیم که خریدار قصد دارد مسایلی را با شکایت دنبال کند که ما واقعیات در اين زمينه را تشخیص می‌دهیم.

 

رئیس اتحادیه لوازم یدکی و نمایندگی مجاز خودرو در اهواز گفت: بسیاری مواقع بوده که به دلیل ناآشنایی خریدار، در زمان تحویل خودرو سوءاستفاده‌هایی نیز شده است.

 

وی درباره نحوه رسیدگی به تخلفات تحویل خوردو عنوان‌كرد: اگر تشخیص دادیم لوازم خودرو یا خودرو مشکلی داشته است، صورت‌جلسه می‌شود و این مساله به آن نمایندگی اعلام خواهد شد؛ اگر تمکین کرد که مساله حل شده است اما در غیر این‌صورت از طریق قانونی پیگیری خواهد شد.

 

در این زمینه علي‌محمد رحمانی‌زاده، معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت و تجارت خوزستان اظهاركرد: ما بر فعاليت و عملكرد نمايندگي‌هاي مجاز خودرو نظارت مي‌كنيم و از مردم مي‌خواهيم در صورت داشتن شكايتي، موضوع را به ما اطلاع دهند.

 

وي افزود: برخي پرونده‌هاي تخلفات نمايندگي‌هاي فروش خودرو در استان و مابقي در صورت لزوم به تهران و مركز ارجاع مي‌يابد.

 

بنا به گزارش سازمان صنعت و تجارت خوزستان در سال‌گذشته 35 فقره شكايت از نمايندگي شركت ايران‌خودرو در اهواز دريافت شده كه 12 فقره از اين شكايات به استان تهران و دفتر مركزي جهت پيگيري فرستاده شد.

 

همچينين تعداد شكايات مردمي از نمايندگي‌هاي شركت سايپا در سال‌گذشته 29 فقره بوده كه از اين تعداد 17 پرونده به تهران ارجاع يافته است. تعداد شكايات مربوط به نمايندگي‌هاي شركت مديران خودرو 12 فقره و ارسالي به تهران 2 فقره و تعداد شكايات دريافتي مربوط به شركت آسان‌موتور 10 فقره و ارسالي به دفتر مركزي 4 فقره بوده است. اين شكايات فقط مربوط به نمايندگي‌هاي فروش در اهواز بوده و آمار كل استان بيش از است.

 

امتناع از عرضه خدمات، عدم ايفاي تعهدات، عدم تحويل به موقع خودرو، تقلب در ارايه خدمات و گران‌فروشي از عمده‌ترين تخلفات مربوط به نمايندگي‌هاي فروش شركت‌هاي خودرو در اهواز اعلام شده است.

 

در بين پرونده‌ها، شكايتي از يكي از نمايندگي فروش در استان وجود دارد كه متقاضي آن بيش از سه سال پيش خودروي خود را تحويل گرفته اما هنوز اسناد و مدارك آن نيامده و ماشين نيز پلاك نشده است. مورد ديگر مربوط به متقاضي است كه سال 86 براي دريافت خودرو به يكي از نمايندگي‌هاي فروش  در آبادان ثبت‌نام كرده اما با وجود پرداخت اقساط خودرو و گذراندن تمام مراحل، تاكنون خودروي خود را تحويل نگرفته است.

 

اگرچه ممكن است محصولات توليدي شركت‌هاي خودروساز به‌دليل توليد انبوه و تراكم و افزايش تقاضاي مردم براي خريد خودرو، در حين توليد، دچار نواقصي شود اما دليل نمي‌شود بر اين نواقص و تخلفات موجود سرپوش گذاشت.

 

بگذريم از اين‌كه مشخص نيست چرا شركت‌هاي خودروساز ناظر ندارند و اين‌كه شركت‌هاي خودروساز هم نظارت جدي بر عملكرد دفاتر و نمايندگي‌هاي خود ندارند اما لازم است مردم در صورت وجود هرگونه تخلف و عدم عمل به تعهدات از سوي نمايندگي فروش خودرو و لوازم يدكي مراتب را به ارگان‌هاي نظارتي اعلام كنند تا هرچه سريع‌تر به مشكلات مربوطه رسيدگي و از خسارات و هزينه‌هاي اضافي جلوگيري شود. شركت‌هاي خودروساز كه دست مردم و شهرستاني‌ها از آن‌ها كوتاه است بايد در مقابل فعاليت و عملكرد خود و نمايندگي‌هاي خود پاسخگو باشند.

 

گزارش از مونا چراغي؛ خبرنگار ايسنا، منطقه‌خوزستان

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.