• چهارشنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۳ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: khouzestan-55252

/بررسي رويكرد پایان‌نامه‌های تحصيلات تكميلي/

پايا‌ن‌نامه‌ها آغازگر پرو‍ژ‌ه‌هاي كلان خواهند شد؟

P213

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز معتقد است: مهارت تخصصي دانشجو زماني ارتقا می‌یابد كه پايان‌نامه‌هاي تحصيلي دانشجويان كاربردي باشد.  

 

دكتر ابراهیم حاجی‌دولو در گفت‌وگو با خبرنگار علمي و آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‌ - منطقه خوزستان - اظهار کرد: با كاربردي كردن پایان‌نامه‌ها، دانشجو هم نگرش پژوهشي خود را تقويت می‌کند و هم تخصص عملي مناسبي را كسب خواهد کرد؛ ولی در صورتی‌ که موضوع پایان‌نامه‌ها كاربردي نباشد، تنها مهارت پژوهشي و نگرش علمي دانشجو تقويت می‌شود.

 

وی با بیان اين‌كه بايد به سمت افزايش پايان‌نامه‌هاي كاربردي رفت، ادامه داد: در رايزني‌هايي كه با شرکت‌ها و سازمان‌ها صورت گرفته است، آن‌ها را تشويق می‌کنیم تا نيازهاي خود را به دو بخش تقسيم كنند؛ بخش اول شامل پروژه‌های تحقيقاتي است و بخش ديگر نيازهايي است كه حوزه پروژه‌هاي پايان‌نامه‌هاي تحصيلات تكميلي را در بر مي‌گيرد.

 

حاجی‌دولو با اشاره به اين‌كه پروژه‌هاي انجام شده در قالب پايان‌نامه‌هاي تحصيلات تكميلي، نسبت به ساير پروژه‌هاي تحقيقاتي هزينه‌‌هاي كمتري براي نهاد‌ها و صنايع دارند؛ گفت:‌ اين‌ پايان‌نامه‌ها می‌توانند آغازگر پروژه‌هاي تحقيقاتي كلان باشند؛ ضمن اين‌كه استفاده از موضوعات صنعت در دانشگاه، اشتياق بيشتر اساتيد و دانشجويان در انجام پايان‌نامه‌ها را در پي دارد.

 

وی در ادامه يادآور شد:‌ با گسترش روزافزون تحصيلات تكميلي، نیاز است كه موضوعات كاربردي جامعه از طرف سازمان‌ها تعريف شوند؛ با تعريف شدن اين موضوعات، علاوه بر افزایش ارتباط دانشگاه و صنعت، نيروي عظیمی از دانشجويان دانشگاه‌ها به سمت نيازهاي كشور هدايت مي‌شوند.

 

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با بيان‌ اين‌كه استفاده از موضوعات مورد نياز جامعه در پايان‌نامه‌ها سبب شكل‌گيري احساس كار‌آمدي در دانشجو می‌شود، گفت: با شناسايي مشكلات بخش‌هاي مختلف جامعه به‌ خصوص صنعت، اطلاعات كافي نيز در اين زمينه‌ها براي مديران و مسئولان فراهم مي‌شود و در نهايت سبب تصمیم‌گیری صحيح و اصولي در موضوعات مختلف صنعتي خواهد شد.

 

حاجی‌دولو درباره موضوعات موردنظر اساتيد درباره انتخاب پایان‌نامه‌ها گفت: هم‌اکنون در جامعه سهم پروژه‌هاي كاربردي از پروژه‌هاي تحصيلات تكميلي، 20 درصد است و 80 درصد پروژه‌ها، مربوط به تحقيقات بنيادي است كه در اين شرایط، دانشگاه‌ها باید توجه داشته باشند علاوه بر پژوهش در زمینه تحقيقات بنيادي، سهم پایان‌نامه‌هايی با موضوعات تحقيقات كاربردي را نيز افزايش دهند.

 

وي عنوان كرد: با توجه به شرايط استان و حضور صنايع مختلف در منطقه خوزستان، سهم پروژه‌هاي تحقيقاتي كاربردي در پایان‌نامه‌ها بايد حداقل به 50 درصد پايان‌نامه‌هاي تحصيلات تكميلي افرايش يابد كه براي دست‌یابی به اين هدف، افزايش ارتباط صنعت با دانشگاه ضروري است. در حال حاضر در برخي شرکت‌ها مانند شركت ملي نفت، ارتباط خوبي شکل‌ گرفته است و حدود 130 پایان‌نامه كارشناسي ارشد مشترك با شركت ملي نفت اجرا شده است.

 

اين مدرس دانشگاه با بیان اين‌كه انتظار می‌رود در دوره‌ كارشناسي ارشد مهارت پژوهشي دانشجويان تقويت شود، گفت: در دوره تحصيلات تكميلي، مهارت‌هاي پژوهشي دانشجويان بيشتر در يك حوزه خاص متمرکز شده است. در اين دوره انتظار می‌رود كه دانشجو نگرشي پژوهش‌محور داشته باشد و روش پژوهش را به‌ خوبی بياموزد.

 

حاجي‌دولو با اشاره به گذر دوره مقاله‌محوري صرف، تاكيد كرد: هم‌اکنون با گذر از اين دوره، به زماني رسیده‌ایم كه اساتيد بايد به تولید مقالات كاربردي موردنیاز جامعه تشويق شوند. در اين ميان راه رسيدن به اين مهم نيز از تغيير قوانين و آیین‌نامه‌های آموزشي ارتقا اساتيد مي‌گذرد. بر همين اساس تغيير امتیازدهی اساتيد از مقاله‌محوري به توليد پایان‌نامه‌های كاربردي و مقاله‌هاي كاربردي ضروري به نظر مي‌رسد.

 

وي افزود:‌ هم‌اكنون در دانشگاه درصدد هستيم با تغيير آیین‌نامه‌هاي آموزشي، امتياز انجام پايان‌نامه‌های كاربردي از امتياز مقالات‌براي اساتيد بيشتر شود. برگزاري دوره‌هاي كارگاهي پژوهشي كه در آن روش پژوهشي نحوه ارتباط با صنعت آموزش داده می‌شود؛ از دیگر برنامه‌هایی است كه براي افزایش مهارت اساتيد جوان در زمینه ارتباط با صنعت برگزار می‌شود. همچنين دانشگاه تلاش می‌کند موضوعات پژوهش صنعتي و كاربردي را در اختيار اساتيد جوان گذاشته و آن‌ها را به سمت افزايش تحقيق و پژوهش در اين حوزه‌ها تشویق نمايد.

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.