نشست تخصصی «بررسی تهدیدات جریانات تکفیری برای بشریت» ظهر 20 آبان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خوزستان - حجتالاسلام سیدحسین یوسفیفخر معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، در این نشست در خصوص جریانات تکفیری و خطر آن ها برای جهان اسلام، اظهارداشت: یکی از حوادثی که در جهان اسلام رخ داد، جریان خشونت و تکفیری است که خود را به نام اسلام معرفی میکند؛ این جریان از مشکلات جهان اسلام و بلکه تشیع است.
وی گفت: اولین رگههای جریان تکفیری در زمان حضرت علی(ع) با خوارج به وجود آمد و بعدها این جریان به جایی رسید که در راستای آن تفکر اخباریگری در تشیع شکل گرفت. در مسیحیت نیز جریان تکفیری به وجود آمد و یکی از عوامل مهم در ایجاد نگرش جدایی دین از سیاست میان مسیحیان بود که اگر این جریان در اسلام گسترش پیدا کند میتواند ضربه وارد کند.
یوسفیفخر در ادامه با بیان این که شهید مطهری پیش از انقلاب اسلامی به اندیشه تکفیری در آثار خود اشارههای ظریفی داشته است، ادامه داد: شهید مطهری خصوصیاتی را برای تکفیریها بر میشمارد از جمله این که افرادی مطلقنگر هستند؛ خود را حق مطلق میدانند و بر خلاف مشی قرآن اهل مناظره و استدلال نیستند.
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز افزود: جهالت و فقدان معرفت دینی صحیح، زمینه اصلی بروز این تفکر است؛ از این رو بیشتر با ظاهر دین ارتباط برقرار میکنند و قشری نگری را برمیگزینند. از دیگر صفات آن ها شجاعت، تقید به عبادت و ظواهر دین، جهالت، جمود، تعصب، تنگ نظری و فقدان سعه صدر است.
وی در خصوص راهکارهای مقابله با این جریان از منظر شهید مطهری گفت: ایشان معتقدند باید آگاهی و معرفت دینی مردم را رشد دهیم. مردم باید نسبت به حقیقت دین و نه صرفا ظواهر آن آگاه شوند. آن ها باید جوهره دین را بشناسند. همچنین مفاهیم اسلامی که مردم با آن ها سروکار دارند، همچون امر به معروف و نهی از منکر و یا عزاداری سیدالشهداء، باید آن گونه که صحیح و مورد تأیید اسلام است اجرایی شود. پرهیز از انجام اعمال و حرکات مشابه جریانات تکفیری از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
یوسفیفخر تأکید کرد: همچنین باید وحدت بین شیعه و سنی را حفظ کنیم چرا که دامن زدن به اختلافات جهالت محض است. دیگر آن که از به قدرت رسیدن این جریانات جلوگیری کنیم؛ چراکه چهره اسلام را کدر و جوانان را از دین متنفر میسازند.
در ادامه این نشست، دکتر راشد الراشد از رهبران و پیشگامان قیام بحرین، اظهارداشت: در جهان اسلام شاهد شعله ور شدن آتش درگیریها و اختلافات شدید در لبنان، سوریه، عراق، بحرین، فلسطین، لیبی، تونس، یمن و شبه جزیره عربی و... هستیم. آیا این آتشها تصادفی در جوامع اسلامی شعله ور شده است یا آن که کسانی هستند که با تمام وجود امت اسلامی را مورد هدف قرار دادهاند؟
وی با تقسیم بندی سخنان خود در 3 محور، گفت: محور اول، زمان ایجاد فکر تکفیری و ریشههای تاریخی آن است. محور دوم، ارتباط اندیشه تکفیری با عقیده اسلامی و محور دیگر، پایه و اساس تفکرات تکفیری و همچنین نقش استکبار جهانی به ویژه آمریکا در به وجود آمدن این جریانات است.
راشد الراشد در خصوص ریشههای تاریخی جریانات تکفیری اظهار کرد: در صدر اسلام با وجود رسول اکرم(ص) مسئلهای به نام تکفیر وجود نداشت. فکر تکفیر در عصر معاویه زمانی که درگیریهای سیاسی او با امام علی(ع) شدت گرفت، با به وجودآمدن فرقه خوارج شکل گرفت. زمانی که این گروه برابر حضرت قرار گرفتند و شعار «الحکم لله»(حکمیت از آن خداست) را مطرح کردند که امام برابر آن ها فرمود: این کلام حقی است که اهداف باطلی از آن میخواهید.
وی ادامه داد: این فکر به دوره یزید رسید؛ زمانی که امام حسین(ع) را به خروج علیه حاکم و کفر متهم کرد. امویان به دنبال تثبیت حکومت خود این اندیشه را که همه افراد ملزم به اطاعت از حاکم هستند به وجود آوردند. هدف اساسی آن ها از این فکر سوء استفاده از دین بود تا از این طریق بتوانند حکومت خود را تثبیت کنند. از اینجا اندیشه مباح دانستن کشتن مسلمانان برای حکومت سیاسی و استفاده از زور برای اهداف سیاسی آغاز شد و به دنبال آن تحریف و تزویر در عقیده دینی مردم در قالب دین، نمود پیدا کرد.
این رهبر قیام بحرین گفت: این فکر استمرار یافت که هرکسی مظنون به خروج برابر حاکم زمان شود میتوان او را محکوم به کفر کرد و برای جلوگیری از انتشار این اندیشه باید او را کشت. از آن زمان این تفکر وسیلهای برای مباح دانستن قتل عام مردم شد.
وی ادامه داد: امویان این فرهنگ را ایجاد کردند که اطاعت از ولی امر چه فاسد و چه مستبد و دیکتاتور واجب است و مخالفت با او، خروج از دین و کفر است. این فکر در برخی کشورهای اسلامی استمرار یافت تا امروز که اطاعت حاکم، امری دینی و فریضه واجبی است و عدم فرمانبری از وی حتی اگر بر اساس شرع به قدرت نرسیده باشد، واجب است و مخالفت با او کفر و خروج از دین تلقی میشود.
راشد الراشد گفت: این موضوع توسط ابن تیمیه در قرن 7 هجری به صورت فرضیه، جنبه اصولی پیدا کرد و کم کم تبدیل به نظریه شد تا آن که پیش از 100 سال گذشته مصلحت انگلیس به میان آمد و با حمایت از محمد بن عبدالوهاب این نظریه بیشتر مورد توجه و تحت لوای توحید مطرح شد.
وی در خصوص ارتباط میان حوادث جهان اسلام با اندیشههای تکفیری که از دوره یزید آغاز شد، گفت: امروز طرح دولت اسلامی شام و عراق معروف به داعش، چنان که میدانیم کار خود را در سوریه آغاز کرد و تلاش کرد نظام سوری را ساقط کند. هنگامی که به نتیجه نرسیدند به عراق منتقل شدند. جبهه نصرت نیز با همین هدف و به منظور کوبیدن جبهه مقاومت در لبنان شکل گرفت. حرکت سوم انصار بیتالمقدس است که تلاش آن ها متوجه ارتش مصر است. این سه گروه، جرایم وحشیانهای انجام دادند و زمانی که حوادث غزه رخ داد، آن را محکوم نکردند چه رسد به آن که بخواهند علیه اسرائیل مقابله کنند.
این رهبر قیام بحرین اظهارکرد: جای هیچگونه مخفی کاری نیست و عربستانیها و آمریکاییها حمایت خود را از این جریانات به منظور شکستن محور مقاومت در جهان اسلام اعلام کردهاند؛ پس هدف اول و آخر آن ها کاملا سیاسی است و هیچ ارتباطی با دین و تدین ندارد.
راشد الراشد با بیان این که دین برای این جریانات وسیلهای برای تامین اهداف سیاسی آن هاست، گفت: اگر این جریانات سلطه را در سوریه و عراق به دست میآوردند، شعار توحید و تکفیر را مطرح نمیکردند. خطرناکترین چیزی که تکفیریها به آن میپردازند استفاده از دین و زشت نشان دادن چهره آن برای مردم است.
وی با اشاره به تجهیزات و امکانات نظامی جریانات تکفیری، گفت: امکان ندارد این امکانات و تجهیزات، کمکهای مالی پراکنده دولتهایی باشد که به نشر دین علاقهمند هستند؛ بلکه قدرت پشتیبان دیگری وجود دارد که از آن ها حمایت و اهدافی سیاسی را دنبال میکند. هدف ایجاد جریانات تکفیری از بین بردن توانایی مالی کشورهای اسلامی و ضعیف ساختن آن ها در برابر آمریکا و غرب است.
این رهبر قیان بحرین گفت: از این رو آنچه رخ داد برنامهای مدون به منظور از بین بردن اسلام است تا کشورهای غربی بتوانند در این منطقه سلطه یابند. وظیفه ما امروز به عنوان امت اسلامی این است که گامهای خود را حساب شده برداریم چرا که تمام کارهای ما را به برای اهداف خود زیر ذره بین قرار دادهاند.
وی در پایان از دست اندرکاران برگزاری این نشست تشکر کرد و گفت: از خداوند میخواهم به ما برابر اندیشههایی که به دنبال تضعیف هویت مذهبی ما هستند، توانایی و قدرت دهد و از شما میخواهم برای امت بحرین دعا کنید تا از قید ظلم تکفیریها خارج شود.
نظرات