• یکشنبه / ۲۰ تیر ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: kordestan-23468

همایش بزرگداشت شیخ حسن مولان آباد در سقز برگزار می‌شود

همایش بزرگداشت شیخ حسن مولان آباد در سقز برگزار می‌شود

همایش بزرگداشت شیخ حسن مولان آباد از عالمان، عارفان و قرآن پژوهان دوره افشاریه در سقز برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، رییس دانشگاه آزاد اسلامی سقز در جمع خبرنگاران گفت: شیخ حسن از دانشمندان طراز اول جهان اسلام و کردستان در زمانه خویش بوده و مردم منطقه بسیار به وی ارادت دارند، این همایش اواخر مردادماه به همت دانشگاه آزاد اسلامی سقز برگزار خواهد شد.

شهباز محسنی افزود: این عالم فاخر، ده‌ها اثر علمی در حوزه‌های مختلف از جمله قرآنی با خط زیبای نسخ و با ترجمه فارسی و توضیحات و نکات تفسیری از خود به جا گذاشته است.

وی با بیان اینکه این همایش در سالن دکتر محمدفاضلی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود، عنوان کرد: در این برنامه علمی، مقاله‌هایی در راستای شناساندن شخصیت علمی این عالم وارسته از سوی محققان و استادان در سطح منطقه و ملی ارائه خواهد شد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی سقز خاطرنشان کرد: انتشار و نمایش کتاب مجموعه مقالات و تعدادی از آثار شیخ حسن مولان آباد از دیگر برنامه‌های این همایش خواهد بود.

شیخ حسن مولان آباد فرزند شیخ محمود فرزند شیخ محمد فرزند شیخ ابراهیم بستی فرزند شیخ زکریای مهاجر است. وی در سال 1073 هجری قمری در روستای بست از توابع بخش خورخوره شهرستان سقز به دنیا آمده و در 1136 در روستای مولان آباد سقز وفات یافته است. وی ابتدا تحصیلات خود را در منطقه و نزد پدر با خواندن قران و کتب ابتدایی متداول نزد پدر در روستای بست سپری می‌کند. سپس به روستای باشماق تیلکو می‌رود و مدتی هم در آنجا نزد استادش ملا احمد وزله مشغول به تحصیل می‌شود.

شیخ حسن بعد از مدتی به گل تپه فیض الله بگی می‌رود و نزد ملا عبداللطیف به ادامه تحصیل می‌پردازد. بعد از آن متوجه ملا محمد مدرس در ملقرنی سقز می شود و دورانی را نیز در خدمت ایشان به جهد و تلاش در تحصیل دانش می‌گذراند.

شوق و اشتیاق به خواندن و یادگیری شیخ را به کوی سنجاق عراق می‌کشاند و در نهایت تحصیلات خود را در عراق به پایان می‌رساند، طبق نوشته‌هایی که هم اکنون نیز در دسترس است، شیخ در سال 1113 ه.ق نزد شیخ یحیی نامی اجازه طریقت دریافت می‌دارد و ملقب به قطب الدین می‌شود و سپس جهت تکمیل به مصر سفر کرده و در دانشگاه الازهر مصر تحصیلات خود را به اتمام رسانیده و در بازگشت به بغداد رفته و در آنجا نیز به کسب فضایل پرداخته و در محضر شیخ محمد نودهی برزنجی سلوک عرفانی را آغاز و تکمیل نموده و پس از سالها دوری از وطن به دیار خویش بازگشته و به تعلیم شاگردان پرداخت.

از اقدامات مهم شیخ، تحریر قرآنی است که آن را امّ القرآن نامیده‌اند. این قرآن یکی از قرآن‌های خطی با ارزش واقع در استان کردستان و حتی جهان اسلام است که حدود 350 سال پیش با سرپرستی شیخ حسن مولانا آباد و با همکاری دانشمند دیگری به نام ملارسول کاتب در 865 صفحه در مدت 10 سال کتابت شده است؛ این قرآن دارای 16 کیلوگرم وزن و جلد آن از پوست آهو است.

این نسخه جدای از متن قرآن، حاوی مجموعه‌ای از اطلاعات مرتبط با علوم متنوع قرآنی، شامل ترجمه، تفسیر، بیان شأن و اسباب نزول آیات، بررسی آیات احکام، علم تجوید، علم تلاوت و قرائت‌های هفتگانه، بیان خواص و فضائل آیات و سور، علم اصول الحدیث و چند رساله‌ی دیگر است که بنا به یکجا بودن همه‌ی این موضوعات در منطقه به اُمّ القرآن شهرت یافته است.

شیخ حسن معاصر نادر شاه افشار بوده و نادر به هنگام سفر به مغان، بنا به شهرت و احترامی که شیخ در بین مردم و حکّام داشت به مولان آباد و زیارت شیخ می‌رود و عصای مرصع و سفره‌ای چرمی حاشیه دار و کتاب نفایس الفنون را به شیخ هدیه می‌دهد که هم اکنون نزد بازماندگان شیخ حسن نگه داری می‌شود.

 

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha