• چهارشنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: kordestan-9440

/گزارش ایسنا/

10 سمی که در هر خانه ای پیدا می شود

مواد سمی در هر خانه ای پیدا می شود و هر روز با آنها سرو کار داریم و تصور می کنیم برای سلامت یا محیط زیست بی ضررند، اما واقعیت این است که سم های موجود در محصولات خانگی به سلامت ما و محیط زیست مان آسیب می رسانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کردستان، مواد سمی بسیار خطرناک بوده و در بسیاری موارد در طولانی مدت آسیب های جبران ناپذیری را بر روی سلامت افراد به جا می گذارند، در ذیل 10 نوع از خطرناک ترین سمومی که در منازل وجود دارند، توضیح داده خواهد شد.

فرمالدهید

فرمالدهید در مواد عایق کننده، فیبرهای چوبی، بعضی شامپوها، رنگ های ساختمان و حتی در بسته بندی مواد غذایی یافت می شود.

همچنین چسب هایی که برای چسباندن موکت ها استفاده می شود، لباس هایی که به خشکشویی داده می شود و هرپکی که به سیگار زده می شود نیز این ماده سمی را آزاد می کند.

فرمالدهید باعث التهاب گلو و ریه، سوزش و آب ریزش بینی و چشم ها می شود، این ماده سمی همچنین باعث ایجاد سردرد، حالت تهوع و اسهال شده و میزان زیاد آن باعث بروز آسم می شود؛ لذا باید توجه داشت که این سم خانگی سرطان زاست.

فسفات، سدیم، کلر، بورات

این سم ها در محصولات شوینده و ضدعفونی کننده خانگی مانند مایع ظرفشویی، قرص مخصوص ماشین لباسشویی و پودر رختشویی وجود دارند.

از سال 1991 میزان فسفات در پودرهای رختشویی به 20 درصد کاهش یافته، اما همچنان این میزان نیز زیاد است.

وقتی از فسفات، سولفات، کلر و بورات استفاده می شود، گازهای سمی تولید شده و آب را آلوده می کنند، آلودگی آب نیز به معنی آلودگی محیط زیست است.

این مواد سمی باعث آلودگی و تکثیر جلبک ها در رودخانه ها و اقیانوس ها می شود، توصیه می شود از پودرها و مواد شوینده بدون فسفات استفاده شود.

مونوکسید کربن و دی اکسید اذت

این گازها از دستگاه های گرمایشی و به دلیل سوخت نامناسب (گاز، کربن و چوب)، خراب بودن یا تهویه نامناسب به وجود می آیند؛ هر ساله در فرانسه 6000 نفر از طریق این گاز مسموم شده و 300 نفر جان خود را از دست می دهند.

این گازها مسمومیت شدید خود را با سرگیجه، بیهوشی، فلج عضلانی، کما و در نهایت مرگ نشان می دهد؛ سردرد و حالت تهوع نیز از علائم دیگر مسمومیت با این دو گاز است؛ باید توجه داشت که اگر در طولانی مدت در معرض این گازها قرار بگیرید، امکان ابتلا به مشکلات قلبی یا تنفسی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

پنتاکلروفنول یا همان PCP

این ماده سمی در براق کننده ها، رنگ ها و محصولات نگهداری از چوب وجود دارد.

این مواد سمی باعث سردرد، حساسیت، التهاب و در موارد مسمومیت شدید می تواند به مرگ منجر شود.

تانسیون های فعال

این مواد سمی در مواد شوینده و در تمام پودرهای رختشویی وجود دارد، در واقع این مواد شیمیایی باعث ایجاد کف در مواد شوینده و زدودن چربی ها می شود.

تانسیون های فعال بیشتر از فسفات به محیط زیست زیبای ما آسیب می زند و به سختی هم از بین می رود؛ این مواد سمی نیز آب را آلوده می کنند، در واقع آنها تخم ماهی هایی را که یک لایه روی آب می رساند، از بین برده و اجازه نمی دهند اکسیژن به آب برسد.

توصیه می شود از شوینده ها و پاک کننده هایی استفاده کنید که بر پایه اسیدهای چرب تولید شده اند.

حلال ها

بیشتر حلال ها مانند استون، اترو وسفیدکننده ها جزو خانواده تبخیر شونده های ارگانیکی (COV ) هستند که باعث آلودگی هوا می شوند؛ این محصولات از مواد کلرورمتیلن ساخته می شوند که یک حلال ارگانیک کلردار است و به چشم ها و پوست آسیب می زند.

در بین حلال ها، سفید کننده ها مضرترند؛ این مواد باعث سردرد و مسمومیت های شدید شده و سرطان زا هستند.

توصیه می شود به جای این محصولات شیمیایی از حلال ها با پایه گیاهی مانند تربانتین یا محصولات تولید شده با ترین که در مغازه های محصولات ارگانیک به فروش می رسند، استفاده کنید.

گاز رادون

رادون یک گاز رادیواکتیو طبیعی، بدون بو و رنگ است که در نتیجه تجزیه اورانیوم و توریوم، وسایل و خرده ریزه های موجود در انباری ها به وجود می آید.

اگر منزل یا انباری تهویه درستی نداشته باشد، این گاز از راه درزها به دیوارها و کانال ها وارد شده و خانه را می گیرد؛ این عقیده وجود دارد که این گاز خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد.

خوشبو کننده ها

بر اساس یک قانون بین المللی استفاده از گاز CFC ممنون اعلام شده است، به دلیل این که این گاز باعث سوراخ شدن لایه ازن می شود؛ اما خوشبو کننده ها حتی اگر فاقد این گاز باشند، باز هم سمی اند، زیرا باعث ایجاد التهاب می شوند و با تولید زباله به محیط زیست آسیب می رسانند.

برای این که منزل و محیط زندگی خود را خوشبو کنید، از پوست مرکبات استفاده کنید؛ می توانید چوب میخک را به پوست پرتقال فرو کرده و در گوشه ای از اتاق بگذاری، روزانه پنج دقیقه باز کردن پنجره ها نیز تمام آلودگی ها و بوهای نامطبوع را از بین می برد.

آب ژاول

آب ژاول دشمن تمام لکه ها، ضد عفونی کننده و بوبر است، این ماده سفید کننده برای تمیز کردن سرویس های بهداشتی، سطل آشغال، کف زمین یا حتی برای تمیز کردن ظروف و لباس به کار می رود.

این ماده ضد عفونی کننده یک بیوسید است که باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و جلبک ها را از بین می برد.

آب ژاول کلر دارد و این ماده برای سلامت و محیط زیست خطرناک است، توصیه می شود اجازه ندهید لکه ها و کثیفی ها آن قدر روی هم تلنبار شوند که نتوان براحتی پاکشان کرد، همچنین می توان از محصولات طبیعی دیگری مانند آبلیمو و سرکه برای تمیزی و سفید کردن استفاده کرد.

فنالات ها

فنالات ها در تمام اجناسی که از جنس پی وی سی (PVC ) هستند و متأسفانه در مواد غذایی بسته بندی شده با فلزات حاوی فنالات ها وجود دارند.

متخصصان معتقدند که تمام فنالات ها به یک اندازه خطرناک نیستند، اما به نظر می رسد بعضی از این مواد سمی می توانند باعث ناباروری شده و روی رشد جنین و نوزاد تأثیر بگذارند.

منبع: جام جم دانش

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha