• شنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: markazi-35502
  • خبرنگار : 50212

برای اولین بار در کشور در ساوه به بهره‌برداری رسید:<br>فاز اول مجتمع مدیریت پسماندهای صنعتی خطرناک

برای اولین بار در کشور در ساوه به بهره‌برداری رسید:<br>فاز اول مجتمع مدیریت پسماندهای صنعتی خطرناک

در مراسمی با حضور سرپرست فرمانداری ساوه، معاون عمرانی فرمانداری، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی و جمعی از مسوولان محلی، فاز اول مجتمع مدیریت پسماندهای صنعتی خطرناک برای اولین بار درکشور در ساوه به بهره‌برداری رسید.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی مدیر‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در مراسم بهره برداری از این پروژه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بهره‌‌برداری از نخستین واحد امحا و بازیافت پسماندهای صنعتی خطرناک کشور به مناسبت فرا رسیدن روز زمین پاک صورت می‌گیرد، گفت‌: از آنجایئکه استان مرکزی با برخورداری از 2 هزار و 500 واحد صنعتی به عنوان قطب صنعتی کشور محسوب می‌شود، لذا بدلیل عدم رهاسازی و پراکندگی مواد زاید به ویژه پسماندهای خطرناک صنعتی احداث چنین مجتمعی ضروری به نظر می‌رسید که به آغاز به‌کار آن بستری فراهم می‌شود تا پسماندهای خطرناک استان مدیریت بهینه شود.

 

امیر انصاری با اشاره به اینکه سالیانه حدود يك هزار تن انواع پسماند ويژه در استان مركزي توليد مي‌شود، افزود: آغاز به‌کار مجتمع مدیریت پسماندهای صنعتی خطرناک در ساوه در راستاي سياست كلان مديريت جامع پسماند كشور در خصوص تمركز مراكز دفع و تفكيك مواد زايد است که با افتتاح اين مجتمع زمينه مديريت زباله‌هاي ويژه استان فراهم شده است.

 

وی ادامه داد‌: عمليات اجرايي مجتمع فناوري پسماند زيست ساوه از سال 88 آغاز شده و روزانه ظرفيت امحاي 15 تن پسماند ويژه از طريق سوزاندن، پنجاه تن بازيافت و 10 تن دفن را دارد.

 

به گزارش ایسنا مديرعامل شركت مجتمع فناوري پسماند نیز در سخنانی با بیان اهداف راه اندازی این مجتمع گفت‌: ایجاد یک مرکز مدیریت پسماند در سطح استان مرکزی که بتواند تمام قوانین مدیریت پسماند را اجرا کند مهمترین هدف احداث این مجتمع است که با آنالیز پسماندهای تولیدی استان در حوزه پسماندهای صنعتی کار می‌شود.

 

محمود شهبازی با بیان اینکه پسماندهای تولیدی به دو بخش عادی و ویژه یا خطرناک تقسیم‌بندی می‌شوند، افزود: رسالت ما مدیریت پسماندهای ویژه و خطرناک است که در این مدیریت ممکن است امحاء‌، تبدیل به‌صورت فنی لندفیل یا بازیافت و نهایتا دفع صورت گیرد.

 

وی با بیان اینکه این پروژه در مساحتی بالغ بر 23 هکتار اجرا شده است، اظهارکرد: فاز اول این پروژه با اعتباری بالغ بر 4 میلیارد و 500 میلیون تومان فعالیت خود را آغاز کرده و برای تکمیل فاز دوم و سوم نیز اعتباری بالغ بر15 میلیارد تومان مورد نیاز است که در صورت تامین اعتبار از طریق منابع بانکی، حداکثر ظرف مدت15 ماه آینده و در غیر این صورت ظرف مدت 2 سال از طریق تامین اعتبار از بخش خصوصی آماده بهره‌برداری است.

 

وی با بیان تکنولوژی بکار رفته در این مجتمع گفت: کل اقدامات انجام شده در این مجتمع با استفاده از فن آوری مدرن دنیا بوده و به زباله سوزی مجهز شده است که بتواند استانداردهای زیست محیطی را پوشش دهد و ظرفیت آن در فاز اول 15 تن در روز است و با هماهنگی سازمان محیط زیست استان، خطرناک‌ترین زباله‌ها که زباله‌های بیمارستانی و یا بسیار خطرناک واحدهای صنعتی خواهد بود به مجتمع معرفی خواهد شد.

 

مديرعامل شركت مجتمع فناوري پسماند با اشاره به اینکه اين مجتمع داراي امكانات تخصصي شامل لندفيل، كوره با قابليت سوزاندن انواع پسماندهاي خطرناك، سيستم تصفيه و بازيافت، انبار دپوي مسقف و روباز به منظور نگهداري اصولي پسماندهاي ويژه است، ادامه داد: پساب‌های صنعتی، پسماندهای بیمارستانی و آب‌های آلوده به ترکیبات روغنی و نفتی که در ردیف پسماندهای خطرناک قرار دارند به این مجتمع معرفی خواهند شد و اين واحد آمادگي پذيرش پسماندهاي صنعتي استان هاي هم‌جوار را نيز دارد.

 

شهبازی با اشاره به اینکه در فاز اول برای 15 نفر اشتغال‌زایی ایجاد شده و با بهره‌برداری کامل تا 35 نفر هم افزایش پیدا خواهد کرد‌، اضافه کرد: مکان‌یابی برای احداث این مجتمع توسط اداره کل محیط زیست استان صورت گرفته و با مطالعات انجام شده و پس از اسکن شدن کل مناطق، اولویت ایجاد دو مرکز در شهرهای ساوه و اراک جزو برنامه پیش بینی شده بوده که مرکز اراک در شرف انجام کار بوده ولی مرکز ساوه با پاسخ به فراخوان شرکت امروز فاز اول آن افتتاح شد.

 

کدخبرنگار : 10103

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha