• یکشنبه / ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: markazi-53259

ایمیل چیست و چگونه کار می کند؟

ایمیل چیست و چگونه کار می کند؟

ایمیل سال‌هاست که به یکی از پرکاربردترین ابزار ارتباطی تبدیل شده و سهولت ارسال ایمیل با ارسال نامه از طريق پستی غیرقابل مقایسه است.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی: از لحاظ لغت Email مرکب از دو واژه E که اول کلمه Electronic (الکترونيک)  و mail به معناي پست است: يعني پست الکترونيک

 

شايد تاريخچه اولين ايميل فرستاده شده در اينترنت به سال 1971 برگردد. وقتي كه فردي به نام «روی تاملینسون» (Roy Tomlinson) روشی برای فرستادن پیام از طریق اینترنت و تنها یک کامپیوتر پیدا کرد. او با استفاده از @ نام گیرنده ایمیل را مشخص می‌کرد.

 

به زبان ساده:

 

در حقيقت فضايي در اينترنت (مشابه صندوق پستي شما در اداره پست يا در ورودي خانه) شماست که کليد آن فقط در دست شما است. در صورتي که آدرس آن را به ديگران اعلام کنيد، آن ها مي توانند با استفاده از Email خود به شما نامه و يا فايلي را بر اساس استانداردهاي مشخصي بفرستند. البته واضح است که ايميل تفاوت هايي نيز با صندوق پستي شما دارد.

 

مثلا از همه جا مي توانيد به آن دسترسي پيدا کنيد، براي اين که نامه يا فايلي بفرستيد بايد خودتان هم ايميل داشته باشيد و در قياس با پست معمولي، ايميل تقريبا بلا درنگ به شخص گيرنده مي رسد.

 

آدرس ايميل شما در واقع شامل دو بخش است که با يک علامت @ از هم جدا مي شوند. بخش اول آدرس، نام کاربري شما و بخش دوم سروري است که ايميل شما بر روي آن قرار گرفته است.

 

انواع ایمیل

 

ایمیل را می توان به دو طریق ایجاد و استفاده کرد:

 

1.از طریق سایت‌هایی كه ایمیل رایگان می دهند مانند yahoo  و Gmailكه مدیریت این ایمیل ها نیز از طریق خود این سایت ها امكان پذیر است.(اینگونه ایمیل ها مورد بحث در مقاله پیش رو نیستند)

 

2.ایجاد ایمیل های اختصاصی از سایت های اختصاصی.

 

همانطور که قبلاً گفته شد ایمیل از دو بخش تشكیل شده است كه توسط علامت @ از هم جدا می شوند:

 

بخش اول Username و بخش دوم نام سایت و یا دامنه ای است كه ایمیل در آن قرار می گیرد. حروف كوچك و بزرگ در آدرس ایمیل بی تاثیر بوده اما معمولا ً همه حروف را بصورت كوچك می نویسند. در ضمن بین هیچ كدام از حروف و بخش های آدرس ایمیل فاصله ای وجود ندارد.

 

در ایمیل های اختصاصی ابتدا نیاز است یک Domain  و یک Host خریداری شود.

 

Domain: نامی است که در تمام اینترنت منحصر بفرد بوده و شما مالک آن هستید.

 

Host: فضایی است که با نام Domain مرتبط شده است. یعنی زمانی که شما می خواهید به این فضا دسترسی داشته باشید می بایست از نام Domain استفاده کنید (نام Domain  نیز با یک IP Valid مرتبط شده است).

 

هر Host بسته به شرکت فروشنده آن محدود به تعداد مشخصی ایمیل می شود. یعنی بر اساس فضایی که خریداری می شود امکان تعریف تعداد محدودی ایمیل برای کاربران فراهم می شود.

 

نوع دیگری از ایمیل های اختصاصی وجود دارند که برای استفاده از آنها کاربر می تواند از یک شرکت مشخص که قبلا پیش نیاز های فوق را تهیه کرده است یک آدرس ایمیل خریداری کند.

 

تعریف پروتکل‌ها و پورت‌های ایمیل

 

Simple Mail Transfer Protocol): SMTP)

 

پروتکل ارسال ایمیل از طریق اینترنت ( و یا شبکه های مبتنی بر IP ) است. در حقیقت زمانی که شما آدرس outgoing mail server   را در کامپیوتری که نرم افزارهای ایمیل کلاینت (Microsoft Outlook, Outlook express) دارند می خواهید Set  کنید،آدرس SMTP Server را می دهید.

 

(POP3: Post Office Protocol Version 3)

 

پروتکل POP   یا Post Office Protocol یکی از پروتکل‌های لایه Application در مدل TCP/IP است که در Email Client ها جهت دریافت کردن ایمیل مورد استفاده قرار می گیرد. این پروتکل ایمیل ها را از سرور های Remote دریافت کرده و در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این پروتکل در چند نسخه ارائه شده است که آخرین نسخه آن، نسخه سه است. همچنین غالب Webmail Service های کنونی از این پروتکل پشتیبانی می کنند.

 

شماره پورت این پروتکل 110 است. pop3 ایمیل‌ها را ارسال نمی­کند و تنها اقدام به دریافت و تحویل ایمیل‌ها به کلاینت‌ها در سطح شبکه می کند. در حقیقت زمانی که شما آدرسIncoming mail server  را در کامپیوتری که نرم افزار های ایمیل کلاینت(Microsoft Outlook, Outlook express) دارند می خواهید Set  کنید،آدرس POP 3 Server را می بایست وارد کنید.

 

شما می‌توانید فایل‌هایی را به ایمیل خود الصاق کنید. می‌توانید آنها را از ایمیل‌های دریافتی روی کامپیوتر خود بردارید. در حال حاضر اساس کلی ارسال فایل همراه ایمیل به همین ترتیب است. ولی این کدسازی و کد خوانی به صورت اتوماتیک توسط سرور ایمیل انجام می‌شود و شما فقط فایل را اضافه می‌کنید و گیرنده آن را به همان شکل فایل اصلی دریافت می‌کند.

 

به گزارش پروژه‌‌ای به نام American Life ،‌ نود و يك درصد استفاده کننده‌های اینترنت در مارس سال 2007 برای دسترسی به ایمیل خود از اینترنت استفاده کرده‌اند. این گزارش همچنین می‌گوید که ۵۶ درصد استفاده کننده‌ها از سرویس ایمیل، این کار را به عنوان یک فعالیت روزمره انجام داده‌اند.

 

منبع: www.eitc-co.com

 

کد خبرنگار: 10129

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha