• دوشنبه / ۲۲ آذر ۱۳۹۵ / ۰۰:۰۱
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: markazi-83353

یک استاد دانشگاه:

کهنگی دیدگاهی واقعیتی تلخ در ایران/قرن نوزدهمی ها در مدارس امروز احساس غربت نمی کنند

139312012052129084788543

استادتمام ریاضی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه مدارس دچار یکنواختی هستند، گفت: کهنگی دیدگاهی واقعیتی تلخ در ایران است. 

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، زهرا گویا در مراسمی که به منظور اعلام موجودیت خانه ریاضیات اراک و معرفی آن به دانشگاهیان و دانش‌آموزان در دانشگاه اراک برگزار شد، گفت: 12 نوع مدرسه در کشور موجود است که همگی دچار یکنواختی بسیاری هستند. 

وی افزود: بسیاری از سلیقه‌های آموزشی که اغلب ریشه در آرمان‌ها دارند قابل دفاع نیستند و کهنگی دیدگاهی واقعیتی تلخ در ایران است. حتی مدارسی که دارای امکانات بسیار هستند باز هم از لحاظ آموزشی با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند که این مهم مربوط به گهنگی دیدگاهی است. 

گویا با اشاره به اینکه توانمندی‌ها در همه دانش‌آموختگان یکسان نیست، تصریح کرد: اگر یک فرد قرن نوزدهمی وارد مدارس امروزی شود، اصلا احساس غربت نخواهد کرد و به راحتی با این مدارس سازگاری پیدا می‌کند. در کلاس قرن 21 معلم همچنان پای تابلو مشغول نوشتن است و دانش‌آموز یادداشت برمی‌دارد و این تمرین و یکنواختی ادامه دارد. 

وی ادامه داد: مدرسه در مواجهه با تغییرات ماهیت محافظه‌کارانه دارد. نگاه کارخانه‌ای به انسان هیچ وقت جواب نخواهد داد گرچه برای آن سرمایه‌گذاری بسیاری شده است و از آنجاکه چشم‌انداز کلان نداریم به یکنواختی دچار می‌شویم. 

استادتمام دانشگاه شهیدبهشتی با اشاره به رسالت خانه‌های ریاضیات گفت: این خانه‌ها از ظرفیت‌های خارج مدرسه‌ای هستند که به صورت بالقوه موجب رشد استعدادها می‌شوند. این خانه‌ها اگر به دلایل وجودی خود واقف باشند می‌دانند که رسالت‌شان در چشاندن لذت ریاضی به دانش‌آموزان و درگیر کردن آنها با چالش‌های جدی و ایجاد شعف در آنهاست. 

گویا اظهار کرد: خانه ریاضیات، کلاس کنکور و تست و محل بیان نکته‌های تکراری نیست، بلکه مکانی برای رشد دانش‌آموزان کنجکاو و علاقمند و پرسشگر است. 

وی تاکید کرد: باید پاسخگوی علل ریاضی خواندن دانش آموزان باشیم. ریاضی ماهیتی به شدت دوگانه دارد که گاهی انتزاعی و گاهی محسوس و ملموس است، از این رو احساسات کاملا متضادی را ایجاد می‌کند که در رشته‌های دیگر مشاهده نمی‌شود. 

گویا گفت: خانه ریاضیات می‌تواند اذهان انتزاعی را پرورش دهد، انتظار می‌رود خانه ریاضیات اراک در کمک به آموزش و ارتقای این جامعه پیشگام باشد و پاسخگویی به سوالات عمیق و کنجکاوی‌ها و ایجاد علاقه را جزو مسئولیت‌های اصلی خود بداند و در دام کهنگی دیدگاه‌ها نیافتد. 

به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه اراک نیز گفت: علوم پایه تا حد بسیاری مدیون علم ریاضی است و پیشرفت کشورها نیز به صورت پایه‌ای به ریاضیات وابسته است. 

وی افزود: متاسفانه در چندین سال گذشته اهمیت این علم در کشور ضعیف جلوه داده شده است به صورتی که اقبال دانشجویان به ریاضی اندکی کاسته شده است. 

حمیدی بیان کرد: افتتاح اولین خانه ریاضیات در اراک موجب تشویق جوانان با استعداد استان و شهر به سمت رشته ریاضی می‌شود. 

رئیس دانشگاه اراک تصریح کرد: در کشورهای توسعه‌یافته جایگاه علوم پایه بسیار رفیع است. امید است با تاسیس خانه ریاضیات، جوانان به این رشته گرایش پیدا کنند تا پایگاه علوم پایه در کشور تقویت شود. 

به گزارش ایسنا، در این مراسم اعضای شورای خانه ریاضیات معرفی شدند و از استاد نشوادیان به عنوان پیشکسوت ریاضی اراک تجلیل شد، همچنین استاد گویا نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.