• پنجشنبه / ۶ دی ۱۳۹۷ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: markazi-96512
  • خبرنگار : 50212

/یادداشت/

بشقاب خالی ساوه از کیک درآمدی توریسم

2033234

محمدمهدی کتابدار – فعال حوزه صنایع دستی و گردشگری

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی

بیش از نیمی از آثار تاریخی استان مرکزی در شهرستان ساوه قرار گرفته است و بیش از 100 اثر تاریخی ثبت شده ملی در محدوده این شهرستان واقع شده است. با این حال، ساوه شهری ناشناخته در عرصه گردشگری ایران و کم بهره از کیک درآمدی توریسم در استان مرکزی است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، در آسیب شناسی این بهره مندی ناموزون، به دلایل مختلفی می توان اشاره کرد که معرفی نشدن ساوه به عنوان «مقصد» برای گردشگران ایرانی و خارجی، مهم ترین آن است.

گویی در آوازه (برندینگ) و تصویر ذهنی اکثر مسافران و گردشگران، ساوه یک شهر در کنار جاده های مواصلاتی است که دیگر شهرهای مرکزی ایران را به تهران متصل می کند و به خاطر فاصله نزدیکش با پایتخت می توان به سرعت از آن گذشت و در شهرهای دیگر توقف کرد. حال آنکه همین انگاره – تا حدی نادرست - نیز می تواند زمینه ساز ایجاد و توسعه کسب و کارهایی باشد که اکنون ساوه از آن محروم است، از قبیل مجتمع های بین جاده ای مجهز که نمونه هایی از آن در آزادراه تهران- قم فعال است.

توسعه گردشگری ساوه با اجرای کارویژه های گوناگون قابل دستیابی است که برخی نیازمند همراهی ادارات و نهادهاست و بعضی دیگر با همت مردم و نخبگان و فعالیت سمن ها (سازمان های مردم نهاد) حاصل می شوند. از جمله ساخت، راه اندازی و تجهیز اقامتگاه ها و امکانات استقرار گوناگون برای مهمانان شهر به صورتی که هر گروه از گردشگران داخلی و خارجی، گزینه های متعددی از هتل، مهمانسرا، فضاهای اقامتی بومی، اتاق های استیجاری، کمپ اسکان در چادر یا مدرسه، غذاخوری و سرویس های بهداشتی را در اختیار داشته باشند.

رونق این اماکن، البته به عوامل و اقدامات دیگری بستگی دارد که به افزایش تعداد گردشگران منجر می شود و باید به صورت یک بسته عملیاتی مورد توجه قرار گیرد، برخی از این برنامه ها از این قرار است: معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر در صداوسیما، مطبوعات، پایگاه های خبری و در سطح شهر، معرفی و عرضه صنایع دستی شهر و تاسیس بازارچه و گذرهای فروش صنایع دستی، معرفی و پاسداشت مشاهیر و مفاخر علمی، فرهنگی و هنری شهر، حمایت از گویش مردم ساوه و گویش های توابع آن. حفظ معماری سنتی و مرمت خانه ها و آب انبارهای تاریخی شهر و ساماندهی بافت های شهری و روستایی نزدیک به جاذبه های گردشگری، پرورش راهنمایان گردشگری مسلط به زبان های خارجی و تاریخ این خطه. انتشار نقشه و کتابچه اطلاعات ویژه گردشگران، حمایت از موسیقی سنتی و پوشش های اقوام در منطقه شهرستان ساوه. برگزاری جشنواره های مختلف برای معرفی جاذبه های شهرستان و محصولات کشاورزی و باغی و دست ساخته های هنری، غذاها و شیرینی های سنتی. تاسیس و تجهیز و غنی سازی موزه و تشویق مجموعه داران شهرستان به اهدا و امانت سپاری اشیا و آثار باارزش به موزه ها، حمایت از پژوهش های تاریخی، مردم شناسانه و اجتماعی با نگاه گردشگری و ... .

مسئولان فرهنگی و مدیران شهری ساوه، در این سالها در چارچوب وظایف و بر اساس علایق خود، برخی از فعالیت های یاد شده را به صورت مقطعی و با بودجه محدود انجام داده اند که به دلیل اجرا نشدن سایر برنامه ها و آماده نبودن زیرساخت ها، بازدهی لازم و به تبع آن ایجاد انگیزه برای تداوم آن را نداشته است و احساس می شود با وجود ظرفیت های مختلف به سهم کم ساوه از صنعت گردشگری رضایت داده اند.

ای کاش مدیران جوان و لایق ساوه با همراهی بزرگان و نخبگان شهر، ساوه با آوازه ای که در تاریخ و فرهنگ داشته است، به مردمان ایران و جهان بشناسانند و بی تردید اولین گام شناساندن ساوه به ساکنان این شهر است.

 

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.