• پنجشنبه / ۱۳ دی ۱۳۹۷ / ۰۸:۵۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: markazi-97140
  • خبرنگار : 50210

مدیرکل میراث فرهنگی:

تبلیغات، تعامل و برندسازی حلقه های گمشده توسعه گردشگری در استان مرکزی است

167347

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: ضعف عمده استان مرکزی در حوزه گردشگری عدم توجه کافی و مناسب به امر تبلیغات است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، علیرضا ایزدی در جریان بازدید از این خبرگزاری با اشاره به ظرفیت های قابل توجه گردشگری و میراث فرهنگی در استان، بیان کرد: استان مرکزی به سمت و سوی صنعت رفته، اما نبود پیوست‌های فرهنگی در کنار توسعه صنعتی، چالش‌هایی را در این استان ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه باید با نگاهی کارشناسی و علمی به موضوعات ورود کرد، افزود: استان مرکزی بواسطه نزدیکی به قم و تهران می‌تواند پذیرای سرریز این استان‌ها باشد، اما از این ظرفیت تاکنون بهره‌مند نشده‌ایم و  برای افزایش نشاط در جوانان و تامین برنامه و زیرساخت برای اوقات فراغت آنان اقدامی نشده است.

ایزدی با بیان اینکه امکان برندسازی درخصوص ظرفیت‌های استان مرکزی وجود دارد ولی تا بحال در این حوزه اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است، تبلیغات را رکن بسیاری مهمی در توسعه گردشگری دانست و افزود: استان مرکزی علیرغم برخورداری از هزار و 400 نفر از مفاخر کشور، اقدامی در راستای معرفی این شخصیت های شاخص و ارزشمند صورت نداده و بسیاری از این افراد برای مردم همین استان نیز شناخته شده نیستند.

وی با تاکید بر اینکه شناخت این مشاهیر و جایگاه ارزشمند آنها به خودباوری نسل جوان کمک می کند، اظهار کرد: یکی از راهکارهای توسعه گردشگری فرهنگ سازی و آموزش است که باید به صورت جدی در این زمینه اقدام کرد.

ایزدی خواستار توجه جدی رسانه ها به این مهم شد و تصریح کرد: رسانه‌ها می‌توانند در معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان و کمک به توسعه گردشگری بسیار موثر عمل کنند، این الگو را در استان همدان تجربه کردیم و بسیار در توسعه گردشگری این شهرستان موثر واقع شد، الگویی که می توان آنرا در استان مرکزی نیز اجرایی کرد بویژه اینکه این استان ظرفیت های گردشگری بسیار قابل توجهی در شهرستان های مختلف خود دارد.

وی با بیان اینکه ضعف عمده استان مرکزی در حوزه گردشگری عدم توجه کافی و مناسب به امر تبلیغات است اظهار کرد: تبلیغات بدون کمک رسانه و بدون استفاده از مشارکت عموم مردم معنایی ندارد، باید برای توسعه و پیشرفت به سمت آموزش و فرهنگ‌سازی رفت و این مهم در استان مرکزی نیز باید دنبال شود.

ایزدی با بیان اینکه متاسفانه امروز مردم را در برنامه ریزی توسعه لحاظ نمی‌کنیم، افزود: میراث فرهنگی هیچ‌گاه مانع توسعه نبوده است. گردشگری باید موتور محرک توسعه باشد، این محور مهمی است که در دنیا دنبال می شود و در استان مرکزی نیز با توجه به پتانسیل عظیم موجود می‌توان در صنعت گردشگری موفقیت های بسیاری را حاصل کرد و قطعا در این مسیر باید معرفی ظرفیت ها و تبلیغات مناسب را مد نظر قرار داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بزنگاه سختی هستیم و کشور با تنگناهای مالی بسیاری روبروست و در این شرایط چاره ای جز ایجاد زمینه برای حضور بخش خصوصی برای توسعه و تولید ثروت نداریم، گفت: در کنار این چالش‌ها با مشکلات دیگری مواجه هستیم که بخشی از آن به فضای نامناسب تعاملی باز می‌گردد، در فضای تعاملی مناسب می‌توان اقدامات خوبی را به انجام رساند. متاسفانه به دلیل عدم تعامل درست بین دستگاهی و بویژه نبود تعامل موثر با بخش خصوصی تاکنون نتوانسته‌ایم از فضای سرمایه‌گذاری به صورت مطلوب و هدفمند استفاده کنیم و این خلاءها باعث شده است که با وجود پتانسیل‌های بارز در استان، توسعه فضای گردشگری حاصل نشود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی با بیان اینکه امور با نگاه خشک و غیرمنعطف به امور نمی توان مسائل را به سرانجام رساند، اظهار کرد: باید نگاهی منعطف و به روز به مسائل داشت .

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی با بیان اینکه حفاظت و مرمت بازار اراک در سایه همین عدم تعامل درست با بهره برداران از آن و دیگر دستگاه های متولی بدرستی به انجام نرسیده است، بیان کرد: عدم وجود ساماندهی در یک بخش مسلما زمینه ایجاد تعرض و تخریب در آن بخش را فراهم می کند که نمونه آنرا در بازار اراک مشاهده می کنیم.

وی ضرورت توسعه را تلاش همگانی عنوان کرد و افزود: باید به نظر و خواسته مردم توجه کرد و در این راستا می‌توان از طریق نظرسنجی مطالبات آنان را دریافت کرده و براساس خواسته آنان و البته در چارچوب علم و منطق پیش رفت.

ایزدی با تاکید بر اینکه نبود دو عنصر تسریع و تسهیل دو مشکل عمده در حوزه عملکردی میراث فرهنگی استان مرکزی بوده است، بیان کرد: میراث فرهنگی گاه در برخی موارد در مسیر اقدامات بخش خصوصی موانعی ایجاد کرده است در حالی که برخی رویکردهای به ظاهر حمایتی در واقع مانعی در مسیر توسعه حضور بخش خصوصی در توسعه زیرساخت های گردشگری است، در واقع برخی اقدامات بخش خصوصی همچون ایجاد فضاهای اقامتی در مجاورت یک اثر تاریخی البته اگر با نظارت میراث فرهنگی و با رعایت اصول علمی انجام شود، نه تنها آسیب زننده به آثار تاریخی نیست بلکه می تواند در حفاظت از این آثار نیز موثر واقع شود.

 

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.