• یکشنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۷ / ۱۷:۰۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: markazi-97199

درخشان نیا خبر داد:

ثبت اطلاعات هویتی 113 میلیون ایرانی در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور

ثبت اطلاعات هویتی 113 میلیون ایرانی در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور

رئیس سازمان ثبت احوال کشور از وجود اطلاعات هویتی نزدیک به 113 میلیون ایرانی فوت شده و در قید حیات در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، حمید درخشان نیا در آئین تکریم مدیرکل سابق سازمان ثبت احوال استان مرکزی و معارفه مدیرکل جدید سازمان، شرط اصلی برای افزایش بهره وری و کارآمدی را همدل و هم سو بودن افراد یک جامعه و پرهیز از ایجاد هرگونه نزاع و تنش دانست و گفت: از آنجاکه هدف اصلی در سازمان ثبت احوال خدمت رسانی به مردم است، باید از حاشیه هایی که باعث کاهش کارآمدی اعضا و سازمان می شود دوری کرد و با ایجاد وحدت و همدلی در راستای رسیدن به این هدف گام برداشت.

درخشان نیا با بیان اینکه هم اکنون در آغاز قرن دوم خدمت رسانی سازمان ثبت احوال به سر می بریم، گفت: ما امسال توانستیم با عزت و آبرو و بواسطه تلاش و همت مضاعف، یکصدمین سالگشت تأسیس این سازمان را گرامی بداریم.

وی با تاکید بر اینکه سازمان ثبت احوال هم اکنون به یک دستگاه اجرایی مدرن تبدیل شده است، افزود: در گذشته یک نگاه سنتی نسبت به سازمان ثبت احوال وجود داشت و متاسفانه هم اکنون هم هنوز این دید به طور کامل از بین نرفته است و حتی بسیاری از مسئولین با تحولات صورت گرفته در سازمان ثبت احوال آشنایی کامل ندارند.

وی اضافه کرد: در سال های اخیر این تحولات مضاعف بوده است و ما پا به پای دنیا حرکت کرده ایم، به صورتی که در سطح آسیا، ایران رتبه نخست را داراست و در حال حاضر هم در این زمینه به سرعت در حال پیشرفت هستیم.

مدیرکل سازمان ثبت احوال کشور شرط اصلی برای دستیابی به توسعه و قرار گرفتن در شمار کشورهای توسعه یافته را تقویت مهم ترین زیرساخت کشور، یعنی ثبت احوال، عنوان کرد و گفت: همانطور که در 100 سال گذشته برای رسیدن به توسعه، هویت سازی برای مردم را در دستور کار قرار دادیم و سازمان ثبت احوال را بنا کردیم، امروزه هم برای دستیابی به دولت الکترونیک و توسعه باید ماموریت های ثبت احوال را تکمیل کنیم.

درخشان نیا تصریح کرد: هرگونه خدمت رسانی به مردم نیازمند مراجعه به پایگاه های اطلاعاتی جمعیت کشور است و تنها با استفاده از اطلاعات هویتی و آمارهای جمعیتی می توان به مردم خدمت کرد.

وی از وجود اطلاعات هویتی نزدیک به 113 میلیون ایرانی فوت شده و در قید حیات در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور خبر داد و افزود: حدود 195 دستگاه اجرایی دولتی و عمومی در بیش از 200 هزار نقطه کشور به این پایگاه به صورت برخط متصل هستند و خدمات هویتی را به مردم ارائه می دهند، به طوریکه در هر ثانیه بیش از 6 هزار استعلام از پایگاه صورت می گیرد.

این مقام مسئول در ادامه یادآور شد: مسئله دسترسی به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور به قدری حیاتی و مهم است که ما اقدام به راه اندازی یک پایگاه دیگر کرده ایم تا در صورت ایجاد هرگونه اختلال درسیستم، تمامی اطلاعات موجود، به این پایگاه انتقال پیدا کند و مشکلی در فرایند سازمان به وجود نیاید.

درخشان نیا تکمیل پایگاه اطلاعاتی جمعیت کشور را بر اساس اطلاعات سببی و نسبی مردم، از اولویت ها و مسائل کلیدی سازمان برشمرد و گفت: همه هماهنگی ها برای سرعت بخشی به این فرایند انجام شده است تا ما بتوانیم بهره برداری هرچه بیشتر از کارت های هوشمند را آغاز کنیم و استفاده حداکثری از ظرفیت های کارت هوشمند زمانی امکان پذیر است که همه آحاد مردم به دریافت این کارت اقدام کنند.

مدیرکل سازمان ثبت احوال کشور از رونمایی پروژه ای به مناسبت یکصدمین سال تأسیس این سازمان خبر داد و اضافه کرد: این پروژه درسال 1376 به عنوان یک الزام مقرر شده بود اما به سرانجام نرسید تا اینکه بنابر مصوبه ای که از شورای عالی فناوری اطلاعات کشور در سال جاری به ما ابلاغ شد، سازمان ثبت احوال مکلف شده است تا هرگونه تغییر نشانی یا کدپستی را در سراسر کشور به ثبت برساند. بازه ای 20 روزه برای اعلام این تغییرات در سامانه سازمان مقرر شده است و در صورت عدم ثبت به موقع این تغییرات در سامانه، هیچ دستگاهی نمی تواند به فرد خدمت رسانی کند.

وی اضافه کرد: از آنجا که آمارهای ثبت شده در این سامانه به صورت ثبتی مبنا هستند و دیگر همانند گذشته تقریبی نیستند، در راستای حفظ حقوق و امنیت شهروندان می توانند مفید واقع شوند.

درخشان نیا با استناد به سخن رئیس جمهور در مورد مبارزه با رانت و فساد اظهار کرد: تا زمانی که شفافیت اطلاعات وجود نداشته باشد، جلوگیری از این گونه مسائل ممکن نیست و سازمان ثبت احوال با خدمت رسانی در حوزه های مختلف می تواند این شفافیت را ایجاد کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه امروزه ماموریت ثبت احوال تغییر کرده است و به امری مهم و حیاتی تبدیل شده است، اضافه کرد: با اجرا شدن پروژه کارت های هوشمند در دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور، کار جعل اسناد به صفر خواهد رسید و با سهولت و سرعتی که در خدمت رسانی ایجاد می شود، هزینه ها کاهش می یابند.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم علیرضا قبادی به عنوان مدیرکل جدید سازمان ثبت احوال استان مرکزی منصوب شد و از یزدان خسروی به عنوان مدیرکل سابق این سازمان، به پاس خدمت رسانی در این دوره پنج ساله، تقدیر شد.            

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha