• سه‌شنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۷ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: markazi-97218
  • خبرنگار : 50210

راه‌اندازی مرکز علم راهکاری جهت تحول نظام آموزش و پرورش

مجری طرح مرکز ارتباط مدارس با دانشگاه راه‌اندازی مرکز علم را راهکاری جهت تحول نظام آموزش و پرورش دانست.

راحله بیات در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه مرکزی، با اشاره به طرح راه‌اندازی نخستین مرکز ارتباط مدارس با دانشگاه در قالب "مرکز علم کارآفرینان آینده" بیان کرد: این طرح قالب ملی و سراسری دارد، اما پیشنهاد بر اجرای آن به صورت پایلوت در استان مرکزی و تعدادی از مدارس شهرستان اراک است.

وی با اشاره به فصل هفتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر بهره‌گیری از تجهیزات و فناوری‌های نوین در امر آموزش بیان کرد: برای پیشرفت کشور و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیاز به کارشناسان خلاق و خبره است که باید پرورش این کارشناسان از مدارس آغاز شود به همین دلیل باید مدرسه و دانشگاه در امتداد هم پیش روند و دانشگاه را از سیستم آموزش و پرورش جدا ندانست.

بیات تصریح کرد: دانش‌آموزان باید از سنین کم با فضای پژوهشی و آموزش‌های علمی آشنا شوند تا بتوانند چشم‌اندازهای حوزه علم، فناوری و کارآفرینی را بشناسند و از امکانات آموزش توام با عمل بهره‌مند شوند.

وی با تاکید بر ایجاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش مهمترین عامل و مانع بر سر راه تحول در سیستم آموزش و پرورش را باقی ماندن بر پایه و اساس نظام قدیمی و کپی‌برداری شده دانست و افزود: مسلما تحول نیازمند نواندیشی و پیوند بین مدرسه و دانشگاه است.

بیات اظهار کرد: اجرای طرح مرکز علم کارآفرینان آینده تسهیل‌گر ارتباط مدرسه و دانشگاه خواهد بود و قابلیت اجرا در تمام مقاطع تحصیلی را دارد و با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در علوم مختلف، استفاده از روش‌های نوین و استفاده از تجهیزات و اساتید به عنوان مربی می‌توان تحول بزرگی در عرصه علم و پرورش کارآفرینان آینده ایجاد کرد.

وی ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان با اجرای عملی مطالب فراگرفته شده در محیط آزمایشگاهی و کارگاهی، راه‌اندازی سیستم پاسخگویی آنلاین به سوالات تخصصی علوم پایه دانش‌آموزان، بیان علم به زبان ساده، افزایش میزان ماندگاری مفاهیم علمی و تثبیت یادگیری، کسب مهارت‌های عملی و آزمایشگاهی، ارائه خدمات رایگان آموزش عملی و مفهمومی علوم پایه در قالب آزمایشگاه‌های سیار به مناطق محروم، هدایت دانش‌آموزان برای استفاده از کلاس‌های عملی و تئوری این مرکز بجای برخی کلاس‌های آموزش بی‌کیفیت و به دور از اعتماد با هزینه‌های بسیار زیاد، پیوند بین اساتید و معلمان و تبادل اطلاعات علمی، برگزار تورهای علمی، ایجاد کارگروه‌های تخصصی در زمینه علوم پایه و استفاده بهینه از ظرفیت خالی دانشگاه‌ها را از جمله اهداف تهیه و تدوین این طرح دانست.

مجری طرح مرکز علم کارآفرینان آینده با بیان اینکه تاکنون چنین طرحی در کشور اجرایی نشده است، افزود: لازمه اجرای این طرح مشارکت آموزش و پرورش و دانشگاه‌هاست به طوری که این مرکز از سوی آموزش و پرورش به دانشگاه‌ها معرفی شود و دانشگاه نیز جهت فراهم کردن مکان و تجهیزات باید مشارکت داشته باشد و فضایی مجهز به آزمایشگاه، کلاس هوشمند،کارگاه فنی و استعدادیابی ایجاد کند.

وی تصریح کرد: با توجه به دریافت هزینه بسیار اندک از دانش‌آموزان یا مدارس در مقابل ارائه این خدمات و در نظر گرفتن بخشی از آن جهت تامین هزینه‌ها و برنامه‌ها و بخشی دیگر به دانشگاه جهت مکان آموزش و امکانات مورد نیاز انجام این طرح هیچگونه هزینه‌ای برای دانشگاه و آموزش و پرورش به همراه نخواهد داشت.

 

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.