• سه‌شنبه / ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ / ۲۱:۵۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: markazi-99824
  • خبرنگار : 50204

مدیرعامل واگن پارس:

فروشندگان خارجی نسبت به قرارها متعهدترند/واگن‌پارس گرفتار مشکل تامین مواد اولیه داخلی!

57746803

مدیرعامل شرکت واگن‌پارس با بیان اینکه خطوط تولید امروز در انتظار تامین مواد خام هستند، گفت: فروشندگان خارجی نسبت به قرارها متعهدتر از فروشندگان داخلی هستند.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، محمدرضا مختاری در نشستی خبری اظهار کرد: در حال حاضر شرکت واگن پارس اراک روی پای خود ایستاده و با تمام مشکلات بدون هیچ ابزار و سلاحی با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند که بعضا هم هیچگونه حمایتی از سوی افرادی که قول مساعدت داده بودند دریافت نشده است .

وی افزود: امروزه مسائل و مشکلات اقتصادی در بدترین وضعیت قرار دارد به گونه‌ای که روز به روز به سبب تحریم‌های ظالمانه، این مشکلات پیچیده‌تر می‌شود و مسئولان نظام در این رابطه با تدبیر بموقع باید بتوانند مسائل را مدیریت و مشکلات را برطرف کنند .

مدیرعامل واگن پارس اراک با بیان اینکه باید از خودتحریمی جلوگیری شود تصریح کرد: تحریم‌های داخلی آسیب بیشتری نسبت به تحریم‌های خارجی وارد می‌کنند، امروز با گذشت ۴ ماه و ۱۵ روز از سال ۹۸ هنوز امکان تامین مواد خام که تولید داخل است وجود ندارد. خرید از خارج کشور انجام شده اما مشکلاتی در مسیر خرید داخل وجود دارد .

مختاری بیان کرد: فروشندگان خارجی نسبت به قرارها متعهدتر از فروشندگان داخلی هستند، از طرفی همچنین مواد خام نسبت به قطعات خارجی افزایش قیمت بیشتری داشته است این در حالی است که نباید برای قطعه‌ای که از صنعت داخلی خریداری می‌شود به ویژه مواد و قطعاتی که ارز هیچگونه نقشی در قیمت آنها ندارد، بهای بیشتری نسبت به قطعه مشابه خارجی پرداخت شود .

وی ادامه داد: خطوط تولید امروز در انتظار تامین مواد خام هستند. در برخی موارد حتی پس از واریز هزینه برای خرید مواد اولیه به شرکت‌های داخلی، آنها حتی چند ماه نسبت به تامین مواد اولیه اخیر داشته و نسبت به عمل به قرارداد های خود تعهدی ندارند در حالی که واگن پارس درخصوص تامین مواد اولیه ای که از خارج تامین می‌شود مشکلی ندارد .

مدیرعامل واگن‌پارس اراک خاطرنشان کرد: امروز شرکت‌های بهره‌بردار نیز حال خوبی ندارند و اتفاقاتی که در مباحث اقتصادی در کشور رخ داده توان این شرکت‌ها را به یک سوم کاهش داده است. در سال ۹۶ قیمت واگن مسافری حدود ۲.۵ میلیارد تومان بود اما امروز بالغ بر ۷ میلیارد تومان قیمت تمام شده این واگن‌ها است .

مختاری اضافه کرد: در گذشته پرداخت تسهیلات با بهره پایین نیز از امتیازاتی بود که ارائه می‌شد که متاسفانه اکنون یا قطع شده یا نرخ آنها افزایش پیدا کرده است به گونه ای که در گذشته به ازای خرید هر واگن از هر کارخانه داخلی ۸۰ درصد وام با حداقل بهره به خریدار پرداخت می‌شد اما امروز این بهره به ۲۰ درصد رسیده است .

وی خاطرنشان کرد: در ۲۷ اسفندماه سال ۹۷ توافق‌نامه ای بین وزیر راه و سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه به ازای خرید هر واگن داخلی به بهره برداران تسهیلاتی با نرخ ۱۲ تا ۱۳ درصد پرداخت شود، امضا شد که خوشبختانه این مهم سبب ایجاد انگیزه برای شرکت‌های خریدار شده است . مسئولان وزارت راه و راه‌آهن این موضوع را مدیریت کرده و مبالغی را برای شرکت‌های خریدار تخصیص داده اند اما متاسفانه تا به امروز این کمک ها لمس نشده اما با محقق شدن این مهم بخشی از مشکلات شرکت های تولیدی حل خواهد شد .

مدیرعامل واگن پارس اراک تصریح کرد: حدود ۸ شرکت تولیدی در صنعت ریلی فعالیت دارند اما واگن پارس تنها شرکتی است که قادر به تولید تمامی محصولات ریلی است.

مختاری با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد واگن های باری در حال سیر، تولید واگن پارس هستند گفت: از میان ۸ شرکت مذکور تنها شرکتی که صادرات واگن انجام داده واگن پارس با صادرات ۲ هزار دستگاه واگن مسافری و باری به ۵ کشور است .

وی ادامه داد: کشورهایی همچون روسیه و چین که در صادرات واگن به ایران موفق هستند به دلیل برخورداری از مدل مالی خوب و حمایت بانک‌ها و دولت‌ این کشورهاست، اما در ایران این حمایت‌ها صورت نمی‌گیرد در حالی که اگر واگن پارس از یک مدل مالی خوب برخوردار و از حمایت بانک ها و دولت برخوردار باشد تنها با صادرات به کشور عراق می‌تواند بیش از 50 درصد از ظرفیت خود را فعال سازی کند .

مدیرعامل واگن پارس اراک اضافه کرد: دولت چاره ای جز ورود به صنعت ریلی ندارد و باید به صورت جدی به این حوزه وارد شود و حتما هم وارد خواهد شد . اگر بخواهیم در بخش ریلی توسعه‌ای داشته باشیم چاره‌ای جز ورود مستقیم و حمایت دولت نیست .

مختاری بیان کرد: واگن پارس ظرفیت تولید حداقل یک هزار واگن باری، 150 دستگاه انواع واگن های باری و 40 دستگاه لوکوموتیو در سال را دارد .

  وی گفت: در دو سال گذشته ۷۵۰ دستگاه واگن تولید شده که این اتفاق در ۱۰ سال گذشته در واگن پارس بی سابقه بوده است. در ۴ ماهه نخست سال جاری ۱۵۲ دستگاه واگن متشکل از ۷ واگن مسافری و ۱۴۵ واگن باری تولید شده است که کمترین قیمت برای واگن باری بین ۵۵۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان برآورد شده است .

مدیرعامل واگن پارس اراک در خصوص هدفگذاری سال ۹۸ گفت: امسال بالغ بر ۵۰۰ دستگاه واگن باری هدفگذاری شده که تا امروز حدود ۱۷۰ واگن تولید و ۱۵۰ واگن تحویل داده شده است.در صورتی که تخصیص بودجه از تبصره ۱۸ عملیاتی شود این رقم از ۵۰۰ دستگاه بیشتر خواهد شد .

مختاری افزود: سالیان متوالی از تولید لوکوموتیو به دور بودیم این در حالی است که واگن پارس اولین تولیدکننده لوکوموتیو در کشور بوده است اما پس از گذشت سال‌ها،   سال گذشته شرکت واگن‌پارس قرارداد ساخت 50 دستگاه لوکوموتیو را با یک شرکت به امضا رساند، اما به دلیل مسائل تحریم موفق به تولید نشد، امسال با پیگیری‌های صورت گرفته قرارداد جدیدی به منظور ساخت 10 دستگاه لوکوموتیو منعقد شده که همزمان با دهه فجر خط تولید این لوکوموتیوها افتتاح می شود و در اسفندماه شاهد اولین تولید لوکوموتیو با نام پارس ۳۳ بعد از گذشت 20 سال خواهیم بود. ارزش هر دستگاه لوکوموتیو 1.2 میلیون یور پیش‌بینی می‌شود .

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.