• چهارشنبه / ۳ دی ۱۳۹۳ / ۰۸:۳۸
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: mazandaran-26777
  • خبرنگار : 50201

چشمه شفابخش آب معدنی قرمرض كجاست؟

چشمه شفابخش آب معدنی قرمرض كجاست؟

معاون گردشگری اداره کل میراث،صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: چشمه شفا‌بخش آب معدنی قرمرض با خاصیت درمانی کلیوی در میان پارک جنگلی نكا از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری اين شهرستان است.

 حسین باقری در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه مازندران، با اشاره به موقعیت جغرافیایی شهرستان نکا گفت: این شهرستان از غرب به شهرستان میاندرود و ساری، از شرق به شهرستان بهشهر، از شمال به دریای خزر، از جنوب به دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز محدود شده و مرکز آن شهر نکا است.

وی افزود: شهرستان نکا بنا بر تقسیمات کشوری دارای یک شهر به نام نکا و بخش مرکزی شامل سه دهستان به نامهای پی‌رجه، قره‌طغان و مهروان و بخش هزارجریب با نامهای دهستان استخر پشت و زارم ‌رود است.

معاون گردشگری اداره کل میراث ، صنایع دستی و گردشگری مازندران تصریح کرد: ارتفاعات این شهرستان تماماً دارای پوشش جنگلی بوده و انواع درختان از قبیل آزاد، راش، انجیری، افرا، توسکا، بلوز، شمشاد در میان این جنگل‌ها دیده می‌شود.

وی ادامه داد: در جنوب شرق نکا، روستاي کوچکي به نام قرمرض قراردارد که چشمه آب معدني آن به اعتقاد اهالي شفا بخش است. امروزه نکا به نيروگاه برق حرارتي، بندر آزاد اميرآباد، کارخانه کشتي سازي صدرا و تالاب‌هاي زيبا مشهور است.

باقری با اشاره به پیشینه تاریخی شهرستان نکا اظهار کرد: در متون تاريخي آن ‌را نيكا، نيكاح و نكا ناميده‌اند كه به معني سرزمين و آبادي و يا جايگاه ناهيد است و در گذشته نکا مقر حكومت اسپهبدان طبرستان بوده است.

وی افزود: در هيچ يک از منابع و سفرنامه‌هاي قديمي نام اين شهر مشاهده نمي‌شود و این شهر در محل تلاقي رودخانه نيکا با راه اصلي بهشهر به ساري واقع شده است. بعد از تجن، رودخانه‌اي که در سر راه واقع است نيکا نام دارد که از شاه کوه شروع شده و به دريا مي‌ريزد. پل بلندي بر آن زده شده، که هرچند به بزرگي پل تجن نيست، ولي قشنگي آن به مراتب بيشتر است.

معاون گردشگری اداره کل میراث ، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه ساحل مروارید یکی از  جاذبه‌هاي گردشگري، تاریخی و فرهنگی نکا است، گفت: طول سواحل نکا، حدود 5 کیلومتر است. امکانات مناسب و ساخت و سازهایی نظیر آلاچیق سرویس بهداشتی، دوش آب، امکانات اقامتی، قهوه خانه، پارک کودک، امکانات قایق سواری و ... در ساحل موجود است که آماده پذیرایی از مسافران زیادی از سایر نقاط کشور می‌باشد.

وی با اشاره به جاذبه گردشگری رودخانه و منطقه جنگلی کوهسارکنده، افزود:  منطقه‌ي زیبا و جنگلی و سرسبز اطراف روستای کوهسارکنده از تفرجگاه‌های مشهور نکا محسوب می شود وجود رودخانه‌های زیبا در این منطقه و نیز جنگلی سرسبز از درختان گونه خزری، هر ساله پذیرای هزاران مسافر از ‌سایر نقاط است.

باقری گفت: از دیگر جاذبه‌های گردشگری روستاي کوهسارکنده می‌توان به امامزاده جعفر اشاره کرد که به جهت کوه پایه‌ای بودن و درختان آزاد اطراف، منطقه مناسبی برای سیاحت و زیارت به شمار می‌آید.

 وی با بیان اینکه پارک جنگلی و چشمه آب معدنی قرمرض یکی از مشهورترین نقطه‌ي گردشگری شهرستان نکا به شمار می‌رود، افزود: این چشمه در فاصله 10 کیلومتری شهر نکا در میان روستاهای زرندین علیا و درویشاندر و منطقه جنگلی بسیار زیبا واقع شده است.

 معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگي ، صنایع دستی و گردشگری مازندران  تصریح کرد: معروفیت این چشمه به خاطر خاصیت درمانی  در رفع سنگ کلیوی، موجب شده تا هموطنان بسیاری، از سایر نقاط کشور برای نوشیدن آب این چشمه به منطقه سفر کنند.

وی افزود: احداث سرویس بهداشتی، قهوه‌خانه، آلاچیق و ... در اطراف چشمه توجه مسافران را بیشتر جلب کرده است.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha