• یکشنبه / ۵ خرداد ۱۳۸۷ / ۰۰:۰۰
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: mazandaran-4213

/ با نوآوران/ نفر سوم مسابقات اختراعات و ابتکارات نورنبرگ آلمان:

.

نفر سوم مسابقات اختراعات و ابتکارات نورنبرگ آلمان گفت: بلایی بر سر مخترعان آورده اند که با کمترین هزینه راضی به فروش طرح خود هستند و به همین دلیل برای دل خودم اختراع می کنم چون می دانم هیچ کجا از ما حمایت نمی کند.

جلال عبدلی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مازندران ، در خصوص اختراع دستگاه معرق چوب اظهار داشت : این دستگاه که برای برش تخته سه لایی و کارهای تزئینی استفاده می شود تمام مکانیکی بوده و برای ساخت آن از تمام قوانین علمی مکانیک استفاده شده است .


عبدلی افزود : سیستمی که در حال حاضر در بازار موجود است کاملاً سنتی است و موجب ایجاد بعضی معایب در کار می شود .


وی ادامه داد : در روش سنتی برش با دست انجام شده ، به مرور زمان فرد لطمه جسمی دیده و سرعت کار نیز کم می شود .


عبدلی با بیان اینکه دستگاه معرق موجب می شود سرعت کار 70 درصد افزایش یابد به توانائی برش هفت لایه چوب به صورت همزمان اشاره کرد و گفت : هر تخته چهار میلیمتر قطر دارد و با روش سنتی حداکثر هشت ملیمتر قابل برش است که این مقدار در روش مکانیکی به 28 میلیمتر می رسد .


عبدلی در خصوص اختراع دستگاه گرمکن خودرو گفت : در خودروهای معمولی با توجه به بالا رفتن ویسکوزیته روغن موتور در زمستان و سفت شدن روغن ، در هنگام استارت زدن روغن دیرتر به قسمت های مختلف خودرو نفوذ کرده و خسارات جبران ناپذیری را موجب می شود .

وی با بیان اینکه راننده ها در گذشته مجبور بودند قبل از روشن کردن ماشین 20 تا 30 دقیقه مخزن روغن را گرم کنند ، افزود : این روش چند عیب داشت که از آن جمله می توان به آسیب رساندن به سلامتی فرد و آتش سوزی در صورت نشتی مخزن روغن و همچنین از دست دادن خواص روغن با گرم شدن مقطعی آن اشاره کرد .


این مخترع در خصوص مزیت های دستگاه گرمکن خودرو گفت : این دستگاه علاوه براینکه موجب صرفه جویی در وقت می شود ، خاصیت روغن را نیز حفظ کرده و باعث افزایش طول عمر موتور می شود .

عبدلی در مورد اختراع سوم خود اظهار داشت : این اختراع سیستمی است که فاصله ایمنی را تا خودروی جلویی در سرعت های مختلف حفظ می کند .

وی با اشاره به عمل کردن این دستگاه توسط چهار سنسور اولتراسونیک ، یک شتاب سنج و سیستم پنوماتیکی افزود : این چهار سنسور روی سپر جلوی خودرو نصب شده و فاصله را تا خودروی جلو تشخیص می دهند .

عبدلی ادامه داد : این سیستم بین المللی است و چون هر کشوری قانون خاص خود را دارد دستگاه نیز قابل تنظیم خواهد بود .

دانشجوی مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید با بیان اینکه سنسور وظیفه تشخیص فاصله مجاز را عهده دار است به نصب شتاب سنج در داخل خودرو برای تنظیم سرعت اشاره کرد و گفت: با هماهنگ شدن شتاب سنج و سنسورها به ازای هر 20 کیلومتر به اندازه طول خودرو تا خودروی جلویی فاصله قانونی رعایت می شود .

وی ادامه داد : اگر فاصله ایمنی با توجه به سرعت ، مجاز بود ماشین حرکت می کند و در صورت غیرمجاز بودن سرعت سیسم پنوماتیکی که زیر پدال گاز نصب شده مانع از عملکرد این پدال می شود .

عبدلی خاطر نشان کرد : در صورت برگشتن سرعت به حالت عادی و مجاز ، سیستم بازدارنده قطع شده و ماشین می تواند حرکت کند .

وی در خصوص اختراع سیستمی که در صورت عدم استفاده موتور سوار از کلاه ایمنی از سرعت بسیار زیاد موتور جلوگیری می کند ، اظهار داشت : در این سیستم که به وسیله امواج رادیویی کار می کند از سه کیت الکتریکی استفاده شده است .

وی ادامه داد : دو کیت در جلو و عقب موتور و کیت سوم روی کلاه ایمنی نصب می شود .

عبدلی در خصوص دلیل نصب کیت ها روی (آمپر) و (تَرک عقب) گفت : کیت ها طوری طراحی شده اند که باید در فاصله قانونی از هم قرار بگیرند تا عمل کنند و در غیر اینصورت سیستم عمل نمی کند .

وی شیوه برگزاری مسابقات نورنبرگ آلمان را خوب ارزیابی کرد و گفت : بعضی از کشور ها مانند مالزی ، کره و دانمارک به صورت اکیپ شرکت کرده و از طرح ها حمایت می کردند که بیشترین حمایت از ابتکارات ایرانی ها بود .

این مخترع با بیان اینکه دو گروه از ایران با حمایت شرکت خصوصی پرشیا و فدراسیون مخترعین در این مسابقات شرکت کردند، افزود : دانشگاه مالزی از اختراع من استقبال کرده و پیشنهاد تحصیل رایگان تا مقطع دکترا را نیز داد .

عبدلی تصریح کرد : تمام هزینه سفر به آلمان به صورت شخصی پرداخت شد و وزارت علوم هیچگونه حمایتی در این خصوص انجام نداد .


وی با بیان اینکه سعید پایان صاحب امتیاز شرکت خصوصی پرشیا اکنون به دلیل اخذ پول از 70 نفر از مخترعین و بردن تنها 20 نفر از آنها فراری است به مشکلات سفر نورنبرگ آلمان اشاره کرد و گفت : سعید پایان گفته بود هشت روز و هفت شب در آلمان اقامت داریم در حالی که شش روز و پنج شب آنجا بودیم . همچنین قرار بود با پرواز (ایران ایر) حرکت کنیم که با آل ایتالیا رفتیم و هفت ساعت در میلان معطل شدیم .

عبدلی به هزینه سه میلیون تومانی سفر آلمان اشاره کرد و گفت : اگر دولت از مخترعین حمایت مادی و معنوی کند و در مقابل انتظار مدال داشته باشد قطعا مخترعین نیز ترغیب خواهند شد.

وی با بیان اینکه کیفیت طرح های دانشجویان ایران در حد دانشمندان کشور آلمان بود در اظهار نظری جالب از قول یک دانمارکی در نمایشگاه اختراعات نورنبرگ آلمان گفت : فکر نمی کردم دانشجویان ایرانی کت و شلوار بپوشند یا از کامپیوتر استفاده کنند .


عبدلی با اشاره به هزینه بالای اجرای طرح ها گفت: متاسفانه در ایران به هیچ وجه از مخترعین حمایت نمی شود و مطمئن باشید در صورت کوچکترین حمایت کشور خارجی پیشنهاد آنها را می پذیرم .

وی اذعان کرد : اگر بسیاری از مخترعین ایران با مشکل خدمت سربازی مواجه نبودند قطعا در آلمان ماندگار می شدند .

عبدلی با بیان اینکه سرمایه های مملکت همین چند مخترع هستند به ثبت روزانه تعداد زیادی اختراع در کشور اشاره کرد و گفت : اکثر این اختراعات به دلیل عدم وجود ناظر و متخصص برای ثبت، اعتبار چندانی ندارند.

وی خاطر نشان کرد : جالب اینجاست تا دو سال قبل فقط با تغییر اسم یک اختراع آن را بدون کارشناسی علمی به نام خود ثبت می کردند که این مشکل در حال حاضر بر طرف شده است .

عبدلی با بیان اینکه ثبت اختراع در ایران دیگر عجیب نیست افزود : امروز همه مخترع هستند چون به کیفیت اندیشیده نمی شود .

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مخترعین به دلیل مشکلات مالی امکان شرکت در مسابقات بین المللی را ندارند گفت: این افراد کسانی هستند که در صورت شرکت در مسابقات بین الملی قطعاً مدال آور خواهند بود .

عبدلی ادامه داد: «بلایی بر سر مخترعان آورده اند که با کمترین هزینه راضی به فروش طرح خود هستند و به همین دلیل برای دل خودم اختراع می کنم چون می دانم هیچ کجا از ما حمایت نمی کند .»


عبدلی با تقدیر از حمایت های محمدرضا نوری مدیر مرکز آموزش علمی کاربردی سازه های سنگین مازندران(ساری) اظهار داشت : در صورتی که طرح من به امضای هیئت علمی دانشگاه برسد فرآیند ثبت اختراعات راحت تر طی می شود .

وی افزود : اگر دولت مکانی را در نظر بگیرد تا کارشناسان خبره طرح ها را ارزیابی کنند و در صورت احراز عملی بودن به نمایشگاه های خارجی بفرستند کیفیت کار بسیار بالا می رود .


به گزارش ایسنا ، جلال عبدلی متولد 1365 ملایر ، هم اکنون دانشجوی ترم اول کارشناسی ناپیوسته مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید (ماشین ابزار) مرکز آموزش علمی کاربردی سازه های سنگین مازندران است.


وی قهرمان سوم و دارنده دیپم افتخار در مسابقات اختراعات مالزی موسوم به [ITEX] ، قهرمان سوم و دارنده دیپلم افتخار در مسابقه اختراعات و ابتکارات نورنبرگ آلمان در سال 2007 شد.



  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.