• شنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: mazandaran-52999
  • خبرنگار : 50196

تکنولوژی حذف شدنی نیست!

تکنو

یک کارشناس علوم ارتباطات گفت: تکنولوژی بخشی از تمدن بوده و حذف شدنی نیست.

فواد ظفر عبداله زاده در گفت و گو با ایسنا مازندران، با بیان اینکه تکنولوژی حذف شدنی نیست یعنی نمی توان تمدن را به عقب برگرداند، اظهار کرد: تکنولوژی بخشی از تمدن است آیا می توان اتومبیل را کنار زده و با چهارپایان به سر کار رفته و برگردیم؟ وقتی تکنولوژی وارد می شود مورد پذیرش مخاطب قرار می گیرد پس ما باید نحوه استفاده از آن را یاد بگیریم.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی و رسانه های آنلاین به عنوان رسانه مجازی یک صنعت است، تصریح کرد: منتهی صنعتی که بر خلاف ارتباطات توده ای ابتکار عمل را به دست خود مخاطبان می دهد البته در مورد رسانه های مجازی استفاده از واژه مخاطب درست نبوده بلکه باید بگوییم کاربر و مخاطب خود تولید کننده پیام می شود.

این کارشناس علوم ارتباطات با بیان اینکه ماهیت رسانه های مجازی امروزه ارتباطات خود انگیز است، گفت: پیامی که در یک شبکه اجتماعی قرار داده می شود به صورت بالقوه می تواند در اختیار تمام مردم دنیا قرار گیرد نه به صورت بالفعل  است یعنی مانند تلوزیون و رادیو ارتباط ندارد.

ظفرعبداله زاده در ادامه خاطرنشان کرد: به طور مثال در یک رسانه اجتماعی مانند وبلاگ اگر پیامی را بگذاریم و کسی آدرس آن را داشته باشد، می تواند پیام ما را در اختیار خود قرار دهد و پیام به طور جمعی در اختیار مخاطب قرار می گیرد اما با رسانه جمعی از نظر تعاملی بودن این رسانه ها متفاوت است.

این کارشناس علوم ارتباطات با اشاره به اینکه در وبلاگ یا فضای مجازی خود  کاربر یا مخاطب پیام را تولید و خود در اختیار سایر شهروندان جهانی قرار می دهد، افزود: رسانه های نوین خود انگیز بوده و به صورت بالفعل پیام را در اختیار مخاطب قرار می دهد اما با این وجود چون این صنعت ابتکار عمل را به دست مخاطب یا کاربر داده آن ها راقدرتمند می کند تا بتوانند بر رسانه های جریان اصلی تاثیر بگذارند.

ظفرعبداله زاده خاطرنشان کرد: به طور مثال در سیل نوروز امسال  خود کاربران با ویدئو هایی که در شبکه های اجتماعی قرار می دادند باعث شدند که تصاویری را که صدا و سیما مایل به پخش آن نبود یا ساده از کنارش می گذشت، مجبور به پخش تمام زوایای سیل کند یعنی این رسانه ها به قدری مخاطب را قوی کرده که رسانه جمعی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

وی با اشاره به اینکه در صورت کلی رسانه های نوین یا مجازی صنعت است اما صنعتی که ابتکار عمل را به خود کاربران داده و آن ها را قوی و قدرتمند می کند، تصریح کرد: برای اولین بار در طول تاریخ زندگی بشر این اتفاق افتاده که هر فرد بتواند خودش صاحب یک رسانه باشد.

این کارشناس علوم ارتباطات با بیان اینکه درست است که سواد رسانه ای به صورت اکادمیک به مردم آموخته نشده است اما ما باید علت بوجود آمدن آن را درک کنیم، اظهار کرد: استفاده از رسانه های نوین مثل رسانه های قدیم احتیاج به سواد رسانه ای دارد و این امر از طریق آموزش و پرورش، نهاد های آموزشی و رسانه های جریان اصلی مانند رادیو و تلوزیون می تواند به مخاطبین داده شود اما این کم کاری نهادهای آموزشی ما است که سواد رسانه ای را به مردم آموزش نمی دهند.

ظفرعبداله زاده خاطرنشان کرد: متاسفانه این مسائل در کشور ما وجود ندارد و رویکرد نسبت به رسانه های جدید یک رویکرد سلبی است تا ایجادی یعنی این رسانه ها را فقط نهی نمی کنند بلکه نفی می کنند، فقط جنبه های بد گفته می شود و جنبه های خوب دیده نمی شود.

وی با اشاره به اینکه نهادهای رسمی جامعه، آموزش در مورد رسانه های جدید را نمی دهند و تنها راه ارتباط برقرار کردن با این نهاد ها است، افزود: از طریق آموزش طریقه درست استفاده کردن این تکنولوژی ها را به مردم یاد دهیم.

این کارشناس علوم ارتباطات گفت: راه حل دوم برداشتن فیلترینگ و بالا رفتن سرعت اینترنت بوده که نخبگان در همین فضای مجازی به آموزش سواد رسانه ای بپردازند.

ظفر عبداله زاده با بیان اینکه وجود فیلترینگ و سرعت کم اینترنت همگی می تواند مانع از بالا رفتن دانش رسانه ای مردم باشد، گفت: مخاطب را باید به مسیر درست هدایت کنیم و با برقراری با نهادهای رسمی این مسئله را مورد پذیرش قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به برداشت خود به عنوان یک کاربر شبکه اجتماعی فکر می کنم استفاده از شبکه های آنلاین و مجازی رویکرد منفی زیادی نیز نداشته و گاهی در جهت اطلاع رسانی اتفاقات خوبی در این فضاها رقم می خورد.

این کارشناس علوم ارتباطات افزود: در حال حاضر نمی توان گفت در حد ایده آل از این شبکه های رسانه ای استفاده می شود اما آنقدر هم منفی نیست و نیاز به آموزش سواد رسانه ای دارد.

ظفرعبداله زاده با اشاره به اینکه تکنولوژی خود را به بشر تحمیل کرده و برگشتنی نیست، تصریح کرد: فضای مجازی بخشی از زندگی بشر امروز است یعنی این فضا جداشدنی نیست به طور مثال ما نمی توانیم مردم را اغنا کنیم که جعبه تلوزیون خود را از پنجره منزل به بیرون پرت کنید و دیگر آن را نبینید، تلوزیون بخشی از تمدن بوده و به پذیرش آن پرداخته شده است.

وی بیان کرد: بر این اساس این یک فضا برای ایجاد کسب و کارها است، کسب و کارهای جدید، بازاریابی و تجارت جدید در سراسر دنیا در حال انجام است حتی شبکه های اجتماعی بزرگ مانند فیس بوک، کسب و کارهای آنلاین در سطح جهانی انجام می دهند.

این کارشناس علوم ارتباطات با بیان اینکه این کسب و کارهای مجازی در کشورهای توسعه یافته زودتر از ما انجام شده و پول آفرین و اشتغال زا است، یادآور شد: برای گسترش کسب و کارهای آنلاین نیاز به کسب یکسری مهارت و تجربه دارد که باید با کشورهایی که در این زمینه موفق بودند ارتباط برقرار کرده و از تجربیات و فرهنگ آنان با تطبیق فرهنگ کشور خود استفاده کنیم.

ظفر عبداله زاده افزود: اینترنت ملی و فضای مجازی ملی واژه های خود ساخته است، اینترنت ماهیتا جهانی بوده و وقتی چیزی ماهیت جهانی دارد نمی توان صفت ملی را برای آن به کار برد و دچار یک تناقص ماهوی می شود.

وی با اشاره به اینکه از نظر تکنولوژی شاید در آینده به ملی شدن برسیم اما آن چیزی که ما ابداع می کنیم اسم اینترنت نداشته و چیز دیگری خواهد بود، خاطرنشان کرد: اینترنت به مثابه کانال هایی است که در تمام کشورهای دنیا ترسیم شده است مانند شبکه اعصاب که در تمام اعضای بدن راه ایجاد کرده بنابراین با ملی شدن اینترنت حتی کسب و کار نیز آن رونق قبل را نخواهد داشت.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.