• چهارشنبه / ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۹:۰۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: orumiyeh-21104
  • خبرنگار : 50135

مدیرکل دفتر برنامه‌ ریزی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی مطرح کرد:

بهره برداری صنعتی از املاح کمک به احیای دریاچه ارومیه

بهره برداری صنعتی از املاح کمک به احیای دریاچه ارومیه

مدیرکل دفتر برنامه‌ ریزی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: چهار میلیارد تن نمک در کف دریاچه ارومیه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان غربی، راضیه لک در چهارمین نشست تخصصی علوم زمین با اشاره به اینکه از املاح موجود  در دریاچه ارومیه به پتاسیم، سدیم،لیتیم، منیزیم و کلرمی توان اشاره کرد گفت: بی تردید بهترین زمان احیای دریاچه ارومیه سال‌های 2007 تا 2008 بوده که مقادیر سدیم و کلر در بستر دریاچه ترسیب نشده بود.

وی با بیان اینکه  متاسفانه نمک در بستر دریاچه ارومیه نشسته و با کاهش عمق مواجه می شویم افزود:  برای احیا، شوری دریاچه ارومیه را باید از 35  درصد به 25 درصد برسانیم و در این رابطه از نظر زمین‌شناسی تغییر این شرایط بسیار غیرممکن و دشوار است .

لک گفت:تنها با انتقال آب شیرین به دریاچه مشکل حل نمی شود چراکه  بدلیل ترسیب نمک ها در بستردریاچه  تنها نمک های موجود انحلال می یابند لذا توجه به روش های دیگر از جمله طرح بهره برداری صنعتی املاح  معدنی دریاچه ارومیه با ملاحظات زیست‌محیطی  می تواند در احیای دریاچه  ارومیه موثر واقع شود.

وی با بیان اینکه می‌توان از دریاچه ارومیه استفاده اقتصادی فراوانی کرد در حالی که از آن غافل هستیم گفت: املاح دریاچه ارومیه به ویژه منیزیم، پتاسیم و لیتیم از املاحی هستند که در نمک دریاچه ارومیه وجود دارد که کاهش املاح به احیای دریاچه ارومیه کمک و از طرفی بهره‌برداری از املاح  معدنی دریاچه ارومیه مزایای اقتصادی نیز به همراه دارد.

لک اظهار کرد: در حال حاضر طرح ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و بهره‌برداری املاح دریاچه ارومیه با ملاحظات زیست‌محیطی به ستاد احیای دریاچه ارومیه پیشنهاد شده و با تکمیل مطالعات تلاش بر این است با جذب سرمایه‌گذار طرح به صورت پایلوت اجرایی شود.

 وی به اهداف طرح ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و بهره‌برداری املاح دریاچه ارومیه با ملاحظات زیست‌محیطی اشاره کرد و گفت: کاهش درصد نمک ها و امواح دریاچه ، کنترل و جلوگیری از  هدر رفتن منابع آبی حوزه آبریز، حفظ آبخوان های اطراف دریاچه  از نفوذ بیشتر آب  شو به  داخل آنها ، کنترل  و جلوگیری  از ایجاد  ریزگرد ها  و احیای آرتمیا از جمله اهداف طرح محسوب می شود.

وی به مشکل این روش اشاره کرد و گفت: انرژی بر بودن و تغییر ترکیب املاح  با تغییر فصول و آزاد سازی آب در دریاچه  از جمله مشکلات موجود در طرح است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اظهارکرد: این روش در مقیاس آزمایشگاهی هیچ مشکلی برای دریاچه ارومیه ایجاد نمی کند اما نیاز است به  مرحله پایلوت برسد تا جواب قطعی در خصوص ارزیابی های زیست محیطی و استحصال املاح  به روی دریاچه ارومیه  بدست آید.

لک گفت: در حال حاضر کار استحصال املاح در دریاچه ارومیه صورت نمی گیرد  تا اینکه به  مرحله پایلوت برسد وبرای اینکه تمام داده ها و ارزیابی ها از نظر بانک جهانی درست و سندیت داشته باشد قراردی با یک شرکت معتبر آلمانی که جز چهار شرکت معتبر بانک جهانی است بسته شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ ریزی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ادامه داد: با تایید اطلاعات و داده ها به شرط اینکه  مشکلات  زیست محیطی وجود نداشته باشد نسبت به جذب سرمایه گذارداخلی وخارجی برای اجرا طرح اقدام می شود.

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha