• دوشنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: qazvin-41133
  • خبرنگار : 50061

رئیس دادگستری شهرستان البرز تأکید کرد:

ضرورت تغییر رویکرد آموزش‌محور به سمت مهارت‌های تربیتی

image_2019_2_4-11_32_5_974_C8S
رئیس دادگستری شهرستان البرز گفت: نهاد آموزش و پروش نباید تنها به محتوای آموزشی کتاب‌ها اکتفا کند بلکه باید به جنبه‌های تربیتی و ارتقاء مهارت‌های اجتماعی و حتی زیستی کودکان و نوجوانان توجه ویژه‌ای داشته باشد.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین، ابوالفضل محبی در کارگاه آموزشی طرح نماد ویژه معلمان شهرستان البرز اظهار کرد: اجر معلم اجری نه دنیوی، بلکه اجری معنوی است و جایگاه معلم در دین ما جایگاه بسیار بلند و ارزشمندی است و از آن به‌عنوان شغل انبیاء نام برده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سیستم آموزشی افراد زیادی مشغول به کار و خدمت‌رسانی هستند و فعالیت‌های آن‌ها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در تربیت دانش آموزان مؤثر است اما در این میان نقش معلمان از دیگر افراد بسیار برجسته‌تر است چراکه بیشتر اوقات را دانش آموزان در مدرسه و در کنار معلمان سپری می‌کنند.

رئیس دادگستری شهرستان البرز افزود: آنچه در فرایند تعلیم و تربیت به دانش آموزان منتقل می‌شود تنها معلومات و مهارت‌های معلّم نیست بلکه تمام خلقیات، حالات نفسانی، صفات و رفتارهای ظاهری او نیز انتقال پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: گاهاً یک اقدام دلسوزانه و صحیح ممکن است سرنوشت یک دانش‌آموز را به وضعیت و آینده‌ای خوب تبدیل کند و از طرفی دیگر حتی یک اقدام اشتباه و غیرمسئولانه نسبت به دانش‌آموز، ممکن است آینده وی را ویران سازد زیرا شخصیت دانش‌آموزان به‌ویژه در مقاطع پایین‌تر در حال شکل‌گیری بوده و چگونگی آموزش و تربیت آن‌ها بسیار حساس است.

این مقام قضایی ضمن انتقاد از ساختار، منابع و محتوای درسی دانش‌آموزان عنوان کرد: نهاد آموزش و پروش نباید تنها به محتوای آموزشی کتاب‌ها اکتفا کند بلکه باید به جنبه‌های تربیتی و ارتقاء مهارت‌های اجتماعی و حتی زیستی کودکان و نوجوانان توجه ویژه‌ای داشته باشد.

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان البرز مطرح کرد: معلمان و اساتید باید دانش‌آموزان را مانند فرزندان خود بدانند و مخصوصاً در بهبود تربیت، تهذیب و رفع مشکلات آن‌ها بکوشند.

وی ضمن تشریح طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) تأکید کرد: این طرح با همکاری قوه قضائیه، وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بهزیستی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیروی انتظامی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می‌شود و هدف همه این نهادها، توجه سازمان‌یافته به سرنوشت کودکان، نوجوانان و دانش آموزان است.

محبی بابیان اینکه نقش معلمان در تربیت دانش آموزان بی‌بدیل است، خاطرنشان کرد: وقتی معلمی نشانه‌های افسردگی و اعتیاد را در دانش‌آموز می‌بیند باید نحوه برخورد با این موضوعات اجتماعی را به‌خوبی بداند و طرح نماد به معلمان آموزش‌های لازم را می‌دهد.

وی ضمن تقدیر از زحمات و همراهی‌های قابل‌قبول مدیریت، معاونین و معلمان شهرستان البرز در اجرای این طرح اضافه کرد: معلمان می‌توانند چنانچه آسیب‌های جدی و خطرساز از دانش‌آموزان مشاهده کنند، بلافاصله مراتب را از طریق معاونت مربوطه آموزش‌وپرورش به مراجع قضایی و سایر نهادهای متولی مانند بهزیستی ارجاع تا اقدامات پیشگیرانه با سرعت صورت پذیرد.

رئیس دادگستری شهرستان البرز در پایان از ایجاد مرکز پیشگیری از وقوع جرم دادگستری شهرستان البرز خبر داد و گفت: سازوکار میز ارجاع مستقر در این مرکز به‌گونه‌ای است که در جلسات ارجاع موارد بین هفت نهاد متولی ازجمله دادگستری، نیروی انتظامی، بهزیستی، آموزش‌وپرورش و بهداشت به‌صورت هفتگی تشکیل و موارد آسیب‌ساز با سرعت و حذف کاغذبازی اداری به نهاد متولی ارجاع می‌شوند.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.