• چهارشنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۵:۵۶
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: qazvin-42205

نمک پنهان عامل اصلی فشارخون/ غربالگری فشارخون 130 هزار نفر در قزوین

نمک پنهان عامل اصلی فشارخون/ غربالگری فشارخون 130 هزار نفر در قزوین
رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا مردم به فشارخون استفاده از نمک است که اغلب به‌صورت پنهان در غذاها و تنقلات وجود دارد.

 به گزارش ایسنا منطقه قزوین، علیرضا مهر علیان در نشست خبری با موضوع بسیج ملی کنترل فشارخون برگزار شد، تصریح کرد: طرح بسیج کنترل فشارخون برای سنجش میزان فشارخون افراد بالای 30 سال در کشور اجراشده است، طبق آمار 60 درصد افراد دارای فشارخون بالا از بیماری خود اطلاعی ندارند.

وی افزود: اغلب افرادی که از بیماری خودآگاهی دارند نیز برای درمان مراجعه نمی‌کنند و بیماری خود را جدی نمی‌گیرند، درواقع امروزه مردم برای سلامت خود وقت نمی‌گذارند و گاهی سلامت خود را فراموش می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین خاطرنشان کرد: سبک زندگی ما را گریبان‌گیر مسائلی مانند کم‌تحرکی، قندخون بالا، چربی بالا و فشارخون بالا کرده است، برای پیشگیری از این مسائل باید سبک زندگی خود را اصلاح کنیم.

وی افزود: 44 هزار و 813 نفر در شهرستان قزوین و 6000 نفر در ایستگاه سلامت مورد غربالگری قرار گرفتند که می‌توان گفت 40 تا 60 درصد این افراد از فشارخون بالا خود اطلاع نداشتند.

مهرعلیان یادآور شد: 16مرکز شهری جامع سلامت، 18 پایگاه شهری و 107 مرکز روستایی و 34 مرکز سیار این طرح را انجام می‌دهند، این طرح علاوه بر مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، توسط تیم‌های سیار در اماکن عمومی، دستگاه‌های دولتی، کارخانه‌ها و ایستگاه‌های موقت نیز در نقاط مختلف شهر در حال اجراست .

وی تأکید کرد: در این طرح علاوه بر کنترل فشارخون پیگیری‌های بعدی نیز صورت می‌گیرد و فرد به متخصص‌های موردنظر برای درمان معرفی می‌شود، همچنین امکان سنجش فشارخون به شیوه خود اظهاری از طریق سامانه اینترنتی نیز فراهم‌شده تا افراد در منازل خود فشار خود را کنترل کرده و اطلاعات آن را در سامانه‌ای که به همین منظور راه‌اندازی شده ثبت کنند.

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین تصریح کرد: فشارخون بالا عامل بسیاری از بیماری‌ها ازجمله سکته‌های قلبی و مغزی است؛ مصرف نمک یکی از عوامل اصلی افزایش فشارخون است و مردم باید بتوانند نمک را از سفره غذا حذف کنند.

وی تأکید کرد: نمک سفره تنها سهم ۳۰ درصدی دارد و نمک پنهان در غذا دارای سهم بیشتری است، برای مثال 100 گرم نان دارای دو گرم نمک، 100 گرم پنیر دارای دو گرم نمک، سه برش کالباس دارای 30 گرم نمک، 100 گرم چیپس دارای هفت گرم نمک وجود دارد.

مهرعلیان یادآور شد: مصرف روزانه نمک ایرانیان ۱۱ گرم و بسیار بیشتر از استانداردهای جهانی است، ایرانی‌ها ۱۰ سال زودتر از متوسط جهانی دچار سکته مغزی می‌شوند و ۸۲ درصد مرگ‌های ایران به علت سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی است که ناشی از فشارخون و درنتیجه مصرف بالای نمک است.

وی افزود : خودمراقبتی شعار جدی ما است، هزینه‌های حوزه درمان پرداخت‌های مردم را افزایش داده و پیشگیری مهم‌تر از درمان هم تنها در حد یک شعار باقی‌مانده است و برای بیمارستان‌های دولتی هم هزینه‌های بستری بیماران سخت‌تر شده است.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha