• دوشنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: qom-20027
  • خبرنگار : 50549

دانشنامه «حج و حرمین شریفین» در 20 جلد ارائه می‌شود

دانشنامه «حج و حرمین شریفین» در 20 جلد ارائه می‌شود

سر ویراستار دانشنامه حج و حرمین شریفین از انتشار این مجموعه در 18 تا 20 جلد طی شش سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، حجت‌الاسلام علی خراسانی، روز دوشنبه در نشستی خبری گفت: يكی از مجموعه پژوهش‌هايی كه در پژوهشكده حج در حال انجام است دانشنامه جج و حرمين است كه امروز شاهد رونمايی از پنج جلد اين دانشنامه هستيم.

وی ادامه داد: دوره کنونی دوره انفجار اطلاعات است و گستردگی اطلاعات در مباحث مختلف اقتضا می‌كند دايرة‌العارف‌هايی در حوزه‌های مختلف ارائه شود.

خراسانی با بیان اینکه پژوهشكده حج و زيارت با توجه به گستردگی اطلاعات حج تبيين دايره‌المعاف را در دستور كار خود قرار داد، گفت: اين دايره‌المعارف می‌تواند اطلاعات مورد نياز مخاطب را در سريع‌ترين فرصت در اختيار مخاطبان قرار دهد.

سر ویراستار دانشنامه حج و حرمین شریفین افزود: در حوزه حرمين و در مكه و مدينه اثری به عنوان موسوعه مكه و مدينه به زبان عربی داشته‌ايم اما دانشنامه‌ای به زبان فارسی كه حج و حرمين را پوشش دهد برای اولين بار در جهان اسلام

به گفته وی؛ مجموعه دانشنامه مشتمل بر سه هزار مدخل و موصوع كه 500 موضوع ارجاعی است و 2500 مقاله تالیف می‌شود .

سر ویراستار دانشنامه حج و حرمین شریفین، با بیان اینکه اين اثر در قالب 18 تا 20 حلد ارائه خواهد شد، گفت: پيش‌بينی می‌ شود در شش سال آينده اثر تكميل شود.

حجت الاسلام خراسانی، افزود: اين دانشنامه از نظام الفبايی برخوردار است و در مقالات تلاش شده از صاحب‌نظران و منابع دسته اول، معتبر و متقن در هر موضوع استفاده شود.

وی افزود: مجموعه مقالات و دانشنامه مشتمل بر موضوعات مناسك، اسرار و معارف، اماكن حج، كتاب‌شاسی و آداب و ... است و اين اثر از نثر معيار برخوردار و در همه مباحث نگاه تقريبی در آن را شاهد و نظرات علمای شيعه و علمای ساير مذاهب نيز مطرح شده است.

سرویراستار این دانشنامه بیان کرد: در مجموعه دانشنامه حج حرمين پنج گروه تاريخ و اعلام، جغرافيای تاريخی، گروه فقه، مطالعات اجتماعی و كتاب‌شناسی فعال بوده و حدود 100 نفر از پژوهشگران حوزه و دانشگاه در زمينه تاليف مقالات و رازيابی و كنترل منابع در بخش‌های مختلف دايره‌المعارف با ما همكاری می‌كنند.

خراسانی تصریح کرد: پنج جلد در ديدار كارگزاران حج با مقام معظم رهبری توسط ايشان رونمايی و نشر مشعر منتشر كرده است و در تيراژ دو هزار نسخه برای هر جلد و در چاپ‌های بعد تيراژ بيشتری منتشر خواهد شد.

وی افزود: تا پايان امسال يك جلد ديگر نيز منتشر خواهد شد و ترجمه عربی و انگليسی آن نیز در آينده در دستور كار پژوهشكده خواهد بود

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha