• پنجشنبه / ۲۱ تیر ۱۳۹۷ / ۱۷:۴۰
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: qom-49766
  • خبرنگار : 50152

کتاب روایی و حدیثی "الجامع فی الرجال" توسط آیت الله مکارم شیرازی در قم رونمایی شد

کتاب روایی و حدیثی الجامع فی الرجال اثر تحقیقی با ارزش با حضور آیت الله مکارم شیرازی در قم رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسنا منطقه قم، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسینی قزوینی مدیر موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) در آئین رونمایی از کتاب الجامع فی الرجال با اشاره به تلاش محققان در احیای این اثر گرانقدر از آیت الله حاج شیخ موسی زنجانی در مدرسه علمیه امام سجاد(ع) عنوان کرد: بنده از بدو ورود به حوزه از سال 47 علاقه به علم رجال داشتم و وقتی روایاتی را در کافی خواندم بررسی سندی را انجام دادم.

وی تصریح کرد:در کتب اربعه 4 هزار راوی آمده اما در کتب راوی نجاشی روایاتی ذکر شده و برای 1000 نفر از راویان شرح حال نوشته است و ما ناگزیر بودیم به سراغ برخی از کتاب ها در قرائن و شواهد برویم و به بررسی سندی بپردازیم.

سید قزوینی خاطرنشان کرد:با بررسی های انجام شده می دیدیم شرح حال راوی در هیچ یک از آثار نیامده است و این ما را به علم رجال نیازمند می سازد.

وی در تشریح چگونگی نگارش کتاب و انجام تحقیقات توضیح داد: 22 سال قبل نزد سید عبدالعزیز طباطبایی در علم فهرست و تراجم رفتم که فرمود کتاب الجامع فی الرجال برای آیت الله زنجانی از شاگردان آیت الله حائری و بروجردی است و باید احیاء گردد.

مدیر موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) بیان کرد:نسخه خطی در نزد ایشان بود و خواستار تحقیقات شدند کتاب را گرفتم و مشغول تحقیق در این موسسه شدم.

وی اظهار داشت: به دلیل فقدان کامپیوتر و نبود مشخصات و فهرست و برخی از اطلاعات با دشواری های زیادی مواجه بودیم اما توانستیم شرح حال 19 هزار راوی در این اثر را مورد پژوهش قرار دهیم و حتی در مواردی که با کنابه آدرس آمده بود نیز آدرس دقیق درج گردید.

آیت الله سید قزوینی عنوان کرد: در حدود 10 سال بر روی پژوهش و تحقیقات گسترده تلاش شد و این کتاب در 12 جلد آماده چاپ گردید تا اغلاط فاحش آن کم باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین ویژگی ها در این اثر آن است که گذشته از اینکه از اقوال گذشتگان استفاده کرده از قاموس رجال نیز بهره برده ایم و قرائنی که می شود در روایت برای وثاقت یا ضعف و انحراف راوی استفاده کرد نیز در اثر مورد توجه قرار داده ایم.

مدیر موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) تصریح کرد:در این اثر وثاقت راوی در درجه بالایی قرار دارد و به گفته برخی از بزرگان این اثر خدمتی برای شیعیان است چرا که در برابر آن دسته آثاری که روایات را تضعیف می نماید از درجه اعتبار بالایی برخوردار می باشد و نمی گذارد اعتبار روایات ساقط گردد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha