• سه‌شنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: qom-50456
  • خبرنگار : 50155

معاون وزیر علوم:

طرح آمایش دانشگاه‌ها به سود آموزش عالی کشور است

145120
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طرح آمایش دانشگاه‌ها به نفع آموزش عالی کشور و موجب توسعه دانشگاه‌ است.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، دکتر حسین سیمایی صراف صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه رییس دانشگاه صنعتی قم عنوان کرد: دانشگاه صنعتی یک دانشگاه فناور است و فناوری باید در خدمت رفع نیازهای بشر باشد، توفیق یک دانشگاه فناور با میزان تامین رفاه و تسهیل زندگی بشر سنجیده می‌شود.

وی افزود: همیشه انتقاد می‌شود که دانشگاه‌های صنعتی این وظیفه را به خوبی انجام ندادند و به همین منظور دفتر ارتباط با صنعت در دانشگاه ها تاسیس شد که باز هم انتظارات را نتوانست برآورده کند.

معاون وزیر علوم بیان کرد: در شرایط کنونی، مدیران کشور به این موضوع رسیده‌اند که باید به توانایی‌هایی داخلی تکیه کنیم تا تهدید ها و تحریم‌ها به فرصت تبدیل شود، مسئولین کم کم باور کردند که باید به توان و پتانسیل فنی داخلی بپردازند و بها دهند.

وی ادامه داد: توانایی‌های خوبی در دانشگاه‌ها وجود دارد ولی برای وضعیت کنونی اقتصادی کشور، آمادگی لازم وجود ندارد؛ دانشگاه نباید یک آموزشگاه تلقی شود و باید نگاه دانشگاه مسئله محور باشد و مشکلات استانی و کشوری را رفع کند؛ امیدواریم مسئولین استانی و کشوری، دانشگاه و پتانسیل آن را باور کنند.

سیمایی صراف تصریح کرد: ارتباط دانشگاه با جامعه، هم جامعه و صنعت را تقویت می‌کند و هم باعث بهره وری و افزایش سطح دانشگاه می‌شود؛ اگر باور به دانشگاه وجود داشت، نیازی نبود که تعداد زیادی مراکز پژوهشی در کشور ایجاد شود.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها علاوه بر خدماتی که دارند، در جامعه، کانون ایجاد جریانات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هستند و از قبل انقلاب تا کنون دانشگاه جریان ساز و هدایت کننده بوده است؛ به برکت مرم سالاری حاکم در کشور،  جریانات موجود در دانشگاه‌ها یکدست نیست و یکسان نیست، همه در خدمت یک هدف هستند ولی برای رسیدن به هدف راه‌ها و سلایق  مختلفی وجود دارد و بر همین اساس تشکل‌های گوناگون در دانشگاه ایجاد شده است.

معاون وزیر علوم اظهار کرد: دانشگاه باید الگویی برای مدارا و تحمل نظرات و سلایق مختلف برای جامعه باشد؛ دانشگاه باید بتواند سلایق مختلف را تجمیع کند و برای پیشرفت خود به کار ببندد، جامعه و کشور نیز از دانشگاه الگو می‌گیرد و از تنوع سلایق رشد بیشتری میتوان داشت.

وی گفت: با80 میلیون جمعیت، 2800 واحد دانشگاهی در کشور وجود دارد و کشور چین نیز با جمعیت بیش از 1میلیارد نفر نیز همین میزان مرکز دانشگاهی دارد که نشان دهنده این است که توسعه کمی، همیشه موجب پیشرفت نیست و باعث تقسیم شدن امکانات می‌شود.

سیمایی صراف عنوان کرد: از سال 84تا 92، تعداد دانشگاه‌های دولتی 3برابر و دانشگاه‌های غیر دولتی 6 برابر شد و حرص و ولعی در کشور برای تاسیس دانشگاه به وجود آمد؛ دولت با یک تلاش طاقت فرسا موفق شد، فعالیت دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های دولتی را متوقف کند و بر همین اساس، حدود 500واحد دانشگاهی تعطیل شد، این اقدام بسیار درست و مثبت بود ولی با این حال باعث شد عواقب بسیاری گریبان دولت را بگیرد و باید به بخش‌های مختلف بابت این اقدام پاسخگو باشد.

وی افزود: باید ملی فکر کرد و سطح دید را وسیع تر کنیم، مشکلات ناشی از پراکندگی مراکز آموزش عالی موجب شد که شورای انقلاب فرهنگی طرح ساماندهی و آمایش آموزش عالی را به تصویب برساند، طرح آمایش دانشگاه‌ها به نفع آموزش عالی کشور و موجب توسعه دانشگاه‌ می‌شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مدیریت دانشگاه بسیار امر دشواری است و باید از زحمات دکتر خوشنویسان، رییس سابق دانشگاه صنعتی تقدیر کنیم و امیدواریم دکتر رضایی نور با روحیه جوانی و جهادی بتواند در پیشرفت دانشگاه صنعتی قم و پیشبرد اهداف آن موفق باشد.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.