• پنجشنبه / ۱۳ دی ۱۳۹۷ / ۱۸:۱۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: qom-51814
  • خبرنگار : 50151

سهم اندیشه اسلامی در نظریه پردازی‌های حقوق زن چه میزان است؟

سهم اندیشه اسلامی در نظریه پردازی‌های حقوق زن چه میزان است؟
شهیندخت مولاوردی گفت: باید از خود پرسید سهم ما به عنوان اندیشه اسلامی در نظریه پردازی های حقوق زن یا قائده گذاری های بین المللی ذی ربط چه میزان است؟ سهم ما در تدوین شاخص ها و معیار های دقیق رعایت حقوق زن چیست و چه برنامه های عملی و کاربردی را برای ارتقاء جایگاه انسانی زنان تدوین و عملیاتی نموده ایم؟ و نهایتا در قبال جریان های انحرافی چه مطالب منطقی و عالمانه و چه تدابیر اثر گذاری را به کار گرفته ایم تا جامعه بشری از خطرات این جریان ناصحیح باز داریم؟

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، شهیندخت مولاوردی امروز در مرحله پایانی دومین نشست از سلسله نشست‌های فقه پژوهی با موضوع چالش‌های حقوق زنان در فقه در خانه معلم قم که به همت موسسه فرهنگی فقه الثقلین برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش های موسسه فقه الثقلین که تحت پوشش آیت الله صانعی است برای برگزاری این همایش گفت: در زمانه ای به سر می بریم که جامعه بشری برای دستیابی به وضعیت مطلوب قرن ها فراز و فرود و تجربه خوب و بد را پشت سرگذاشته است و در تلاش است تا مصادیق متنوع بی عدالتی و نقض حقوق انسان را شناسایی و مرتفع سازد.

وی هم چنین عنوان کرد: در این شرایط مطالبه گری جهانی برای تحقق عدالت قطعا یکی از محورهای عدالت خواهی رفع انواع ظلم و ستم های علیه زنان است که منطق برجسته ی این موضوع روشن است.

وی در خصوص اهمیت رسیدگی به حقوق زنان عنوان کرد: از یک سو زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند و مگر می شود بخشی از یک کلیت را به تعالی رساند و بخش دیگر را همواره نادیده گرفت؟ به علاوه قرن ها با توجیهات ناروا بی عدالتی های متنوع علیه زنان در اکثر جوامع صورت گرفته است و هم چنان نیز شاهد مصادیق نقض حقوق زنان در سراسر جهان هستیم.

مولاوردی در خصوص فرهنگ های مختلف در رسیدن به حقوق زنان خاطر نشان کرد: در چنین اوضاعی فرهنگ ها و نظام های تمدنی مختلف داشته های نظری و عملی خود را ارائه می کنند تا مخاطبان بیشتری را جذب دیدگاه و تجربه خود نمایند که علی القائده اندیشه اسلامی دراین راستا نمی تواند بی تفاوت باشد.

وی در خصوص جامعیت دین اسلام در عدالت خواهی گفت: بنا بر نصوص دینی، اسلام دینی برخوردار از جامعیت، جاودانگی و جهان شمول است و فقط به سرنوشت گروهی خاص در منطقه ای خاص توجه ندارد بلکه رشد و تعالی رشد بشر اعم از زن و مرد در هرجایی را مورد توجه دارد.

مولاوردی با بیان اینکه اگر بخواهیم درک دقیقی از چالش ها و فرصت های کلان فرا روی بدست آوریم باید به مورادی توجه داشته باشیم، گفت: امروزه در سراسر جهان صدها مرکز فکری در اکثر رشته های علمی متمرکز بر نظریه پردازی در ابعاد متنوع زنان هستند.

وی در ادامه گفت: توسعه قائده گزاری های حقوقی بین المللی و شکل گیری ساز و کارهای نظارتی متعدد متمرکز در اجرای بهینه ی این قوائد از دیگر موراد آن است که طی دهه گذشته پس از شکل گیری سازمان ملل و تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در 1948 تا کنون صدها سند حقوقی در حوزه مباحث زنان به تصویب رسیده و به قواعد الزام آور حقوقی در قالب پیمان نامه ها و اسناد کنفرانس های جهانی تبدیل شده است.

مولاوردی  در خصوص سومین چالش عنوان کرد : قانون گزاری های متعدد در سطوح ملی کشورها چه در متن قانون اساسی یا سایر مقررات در جهت رفع بی عدالتی های علیه زنان به اتخاذ تدابیر حمایتی لازم رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: اگرکشورهای اسلامی طی چند دهه اخیر به ویژه از دهه 70به این سو را بررسی کنیم با این واقعیت روبرو می شویم که اکثر قوانین حوزه زنان، اصلاح، تکمیل یا قائده گزاری جدید شده است؛ به عنوان مثال در ماه های اخیر در کشور تونس در حوزه ازدواج با غیر مسلمانان و  همچنین قوانین ارث قانون گذاری های جدید صورت گرفت که بازتاب های زیادی را به همرا داشت.

دستیار سابق رئیس جمهور در خصوص چهارمین مورد از مسئله حقوق زنان در جهان عنوان کرد: توسعه بی نظیر فعالیت های مدنی متمرکز در ارتقاء حقوق زنان که در سراسر جهان از کشورهای توسعه یافته صنعتی گرفته تا کشور های عقب مانده ای همچون سومالی امروزه جنبش های مدنی فعال در حیطه زنان را تجربه می کنند و میلیون ها تلاش‌گر اعم از زن و مرد بر روندهای عدالت خواهانه تاکید می ورزند، مراکز دینی متعلق به ادیان مختلف نیز در این زمینه حضور فعال دارند که این تلاش ها منجر به نوآوری ها در فهم منابع دینی مربوط به زنان از منظر اسلام، مسیحیت، یهود و دیگر ادیان شده است.

وی به پنجمین مورد که شامل تدوین برنامه ها و  شاخص های دقیق کاربردی سنجش وضعیت کارآمدی کشورها از جهت رعایت حقوق زنان بود، اشاره کرد و گفت: بیش از یک دهه است که در مناطق مختلف جهان تدوین برنامه های اقدام مشخص برای رفع بی عدالتی ها در حوزه های مختلف حقوق زنان در حال رشد است که هر ساله مبتنی بر شاخص های کمی و کیفی معین وضعیت موجود رعایت حقوق زن در ابعاد سیاسی، مدنی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سایر زمینه ها سنجش می شود تا بر اساس اطلاعات دقیق و علمی، حرکت های مختلف اسلامی پیگیری شود.

مولاوردی با اشاره به تحرک روز افزون برخی از جریان های انحرافی عنوان کرد: در دنیای که به علل و عوامل مختلف تاکید بر حقوق و آزادی ها صورت می گیرد و در قبال آن گاهی مسئولیت های انسانی کم رنگ جلوه داده می شود و ابزار های ارتباطی و اطلاع رسانی این امکان را به همگان داده تا صدای خود را بازتاب جهانی دهند، کم نیستند محافل خاص یا حرکت های فردی که به نام دفاع از زن یا مرد رویکرد های انحرافی و خلاف نظام تکوین و فطرت انسانی و اصول اخلاقی را دنبال می کنند که این حرکات در همان جوامع محل فعالیت خود نیز با مخالفت های متنوع به ویژه از سمت مدافعان حقوق خانواده و سلامت عمومی مواجه هستند اما دست از فعالیت بر نمی گیرند تا به اهداف خود نایل آیند.

وی در خصوص مقابله با این جریانات گفت: باید از خود پرسید سهم ما به عنوان اندیشه اسلامی در نظریه پردازی های حقوق زن یا قائده گذاری های بین المللی ذی ربط چه میزان است؟ در تحولات قانون گذاری های داخلی تا چه میزان پویا و به موقع  و اثر گذار در روند تحقق عدالت ظاهر شده ایم؟ فعالیت نهاد های مدنی و تلاش گران مستقل برای ارتقاء حقوق زن تا چه میزان است؟و تا به حال چه توفیقات و ناکامی هایی داشته است؟ سهم ما در تدوین شاخص ها و معیار های دقیق رعایت حقوق زن چیست و چه برنامه های عملی و کاربردی را برای ارتقاء جایگاه انسانی زنان تدوین و عملیاتی نموده ایم؟ و نهایتا در قبال جریان های انحرافی چه مطالب منطقی و عالمانه و چه تدابیر اثر گذاری را به کار گرفته ایم تا جامعه بشری از خطرات این جریان ناصحیح باز داریم؟

ملاوردی در ادامه خاطر نشان کرد: لازم است تا معارف اسلامی خود را به خوبی نه تنها در سطح داخلی بلکه به تمام نقاط جهان معرفی و اجرای شایسته آن ها را پی جویی کنیم و در چارچوب تعاملات منطقی با دیگران از تجربیات مفیدشان بهره بگیریم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران چهار دهه قبل با اذعان به ضرورت صیانت از کرامت و ارزش بالای زن چارچوب هایی را در قانون اسای برای رفع بی عدالتی تدوین کرد، گفت: در این مسیر برای ارزیابی توفیقات و ناکامی ها قطعا نباید از سهم اثر گذار علما و فقهای پرتلاش غافل بود.

وی با نام بردن از امام خمینی(ره) به عنوان راس فقها  و علما خاطر نشان کرد: ایشان در تکمیل راهبرد انسانی خود برای مشارکت همه جانبه زنان در روند پیروزی انقلاب اسلامی در تدوین قانون اساسی و روند های بعدی در نظام حقوقی برخاسته از انقلاب نیز بیشترین اثر اصلاحی در جهت تامین عدالت برای زنان را خود نشان دادند.

وی هم چنین از مساعدت فقهی امام در امکان طلاق قضایی زن در زندگی همراه با عسر و حرج، موافقت امام با درج راهکار شروط ضمن عقد ازجمله حق طلاق برای تعدیل اختیارات زن ومرد در زندگی مشترک و جلوگیری از برخی سوءاستفاده ها، تاکید مستمر امام بر صلاحیت زنان برای حضور و دخالت در جایگاه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و مقدرات اساسی مملکت، تاکید امام بر تفسیر موسع از اختیارات حاکم اسلامی برای رفع بی عدالتی ها و گره گشایی های مورد نیاز، مخالفت امام با برخی تنگ نظری ها و رفتار های متحجرانه علیه زنان از جمله در نهاد های آموزشی، مخالفت امام با هر رفتار خودسرانه و خلاف قانون به نام دفاع از ارزش ها در قبال زنان ،از نمونه های لطیف در چارچوب خانواده نام برد.

وی در ادامه افزود: این امر موجب شد که پس از گذشت 3دهه از رحلت ایشان، با وجود تمام تلاش های شاگردان ایشان در جایگاه های علمی و حکومتی معمول داشته اند و با همین دستاورد ها هنوز برخی موضاعات ساده مانند پذیرش صلاحیت زنان در تفسیر رجل سیاسی مذکور در اصل 115 قانون اساسی، حضور زنان در ورزشگاه ها، سفر به خارج از کشور برخی زنان برای شرکت در مسابقات ورزشی و رویداد های علمی، ازدواج شرعی دختربچه ها صرفا با اعمال صلاح دید ولی طفل، مقوله امکان ازدواج با فرزند خوانده و مصادیق دیگر همچنان در سطح نظام لازم الاجرای قانونی کشور لاینحل باقی مانده است و این امر وضعیتی را پدید آورده تاحتی  یک هیئت کوهنوردی در یک شهر ایران به خود این اجازه را می دهد که خودسرانه حضور زنان در کوه را منوط به اجازه ولی دختر یا همسر زن متاهل نماید یا برخی با پوشش دفاع از ارزش های دینی اجرای کلاس های چند همسری را در دستور کار خود قرار دهند یا یکسره برای دلسوزه برای جامعه فقط زنان را خطاب قرار دهند، گویی مردان برای تامین اخلاق در جامعه دینی وظیفه ای ندارند.

مولاوردی در آخر گفت: اگر جامع نگری لازم را نداشته باشیم و به جهان شمولی پیام های دین خاتم برای نوع بشر و ضرورت اغنا هر مخاطبی نیندیشیم، نمی توانیم فهم درستی از منابع دینی داشته و از منظر دین راهکار های مناسبی برای حل نیاز های نوع پدید و بی عدالتی ارائه دهیم.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.