• سه‌شنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۲۰:۳۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: qom-53778
  • خبرنگار : 50155

معاون وزیر علوم:

ارتقا مهارت‌های اجتماعی دانشجویان یکی از رسالت‌های دانشگاه است

IMG_5882
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: یکی از رسالت‌های اصلی دانشگاه، ارتقا مهارت‌های اجتماعی دانشجویان است و باید این موضوع مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، مجتبی شریعتی نیاسر عصر امروز در نشست با اساتید دانشگاه قم عنوان کرد: باید در فضای امید زندگی کنیم و با تلاش و کوشش اساتید و جوانان، به آینده امیدوار باشیم و قطعا به توفیقات خوبی خواهیم رسید.

وی افزود: شرایط امروز کشور به مراتب متفاوت تر از شرایط قبل از انقلاب است، اوایل انقلاب اسلامی، جمعیت دانشجویی کشور 175هزار نفر بود و اکنون به 4میلیون نفر سیده است؛ همچنین 3هزار هیئت علمی در قبل از انقلاب مشغول فعالیت بودند که اکنون این تعداد به بیش از 83هزار نفر رسیده است.

معاون وزیر علوم بیان کرد: امروز بیش از 2هزار مرکز آموزش عالی در کشور وجود دارد که با قبل از انقلاب به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست؛ در گذشته امکان تحصیل در مقاطع بالاتر وجود نداشت ولی اکنون این فضا مهیا شده است و اگر فضای سیاسی مناسب بود، جوانان بسیاری از کشورهای دیگر برای تحصیل به ایران مراجعه می‌کردند، البته در حال حاضر نیز جوانان کشورهای دیگر برای تحصیل به ایران مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: در قبل از انقلاب موضوع نوآوری و مباحث بین رشته‌ای محلی از اعراب نداشت ولی اکنون دستاوردهای بسیار ارزشمندی در این مباحث کسب شده است و این باعث افتخار کشور است.

شریعتی نیاسر تاکید کرد: البته باید توجه داشت که افزایش دانشجو و مراکز علمی باید در جهت حفظ استانداردها و رفع مشکلات جامعه باشد؛ در حوزه توسعه کمی اقدمات خوبی صورت گرفته است ولی در بحث کیفی و انطباق علم با نیازهای جامعه هنوز نتوانسته‌ایم به صورت شایسته عمل کنیم.

وی اضافه کرد: نبود آمایش آموزش عالی خلأیی بود که حس می‌شد که در این دوره از دولت، این طرح به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و اجرایی می‌شود که این موضوع بسیار با اهمیت است؛ قبلا تمام مراکز علمی این تصور را داشتند که باید به صورت جامع عمل کنند که این یک اشتباه بزرگ بود و باعث ضربه زدن به بخش آموزش کشور می‌شود.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: باید توجه به ماموریت گرایی دانشگاه‌ها انجام پذیرد و این موضوع در طرح آمایش آموزش عالی مورد توجه قرار گرفته و اجرایی شده است.

وی گفت: کمی گرایی باعث افزایش مراکز آموزش عالی شده است ولی تعداد بسیار زیادی از این مراکز، استانداردهای لازم را ندارند و باید این مراکز ساماندهی شوند و البته این ساماندهی به معنی جمع آوری نیست و در صدد کیفی سازی مراکز هستیم.

شریعتی نیاسر اظهار کرد: ظرفیت حوزه علوم پایه مغفول مانده است، علوم پایه مانند جاده‌ای برای حرکت علوم نوین دیگر است و اگر در حوزه علوم پایه خوب عمل نکرده باشیم، در سایر حوزه‌ها نیز موفق نخواهیم شد و بر همین اساس برای توجه به علوم پایه بودجه خاصی اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: مهارت افزایی لزوما مهارت‌های تخصصی نیست و جوان تحصیل کرده کشور باید مهارت‌های اجتماعی را فرا بگیرد و یکی از رسالت‌های اصلی دانشگاه، ارتقا مهارت‌های اجتماعی دانشجویان است و باید این موضوع مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

معاون وزیر علوم عنوان کرد: این دور از انتظار است که جوانان پس از فارغ التحصیلی نتوانند با بازار کار و بدنه اجتماع ارتباط بگیرد و باید با برنامه ریزی درست، این مشکل را حل کرد.

وی ادامه داد: دانشگاه قم به عنوان دانشگاه محوری استان قم است و انتظارات بسیاری از این دانشگاه وجود دارد و امیدوارم شاهد پیشرفت‌های بیش از پیش دانشگاه قم باشیم.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.